دانستنی های جذاب و شنیدنی که شما را شگفت‌زده می‌کنند

چیز‌های جالب و عجیب زیادی در دنیا وجود دارد که می‌توانیم همیشه درباره آن‌ها حرف بزنیم. با ما همراه باشید تا در این مطلب، با برخی از این دانستنی ها آشنا شوید

می‌دانستید «محمد» محبوب‌ترین نام دنیاست؟ در این مطلب حقایقی می‌خوانید که برای ما جالب خواهد بود.

-ایستگاه فضایی بین المللی هر ۹۰ دقیقه یک بار دور زمین می‌چرخد. این یعنی فضانوردان ۱۶ بار در روز طلوع و غروب خورشید را می‌بینند. به هرحال، ایستگاه فضایی بین المللی گران‌ترین پروژه تاریخ بشر است. بسیاری از کشور‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار برای ساخت و پشتیبانی از ایستگاه فضایی بین المللی سرمایه گذاری کردند.

 

دانستنی های جذاب و شنیدنی که شما را شگفت‌زده می‌کنند

 

-کانگورو‌ها و شترمرغ‌های استرالیایی نمی‌توانند به عقب حرکت کنند. به همین دلیل به عنوان نماد استرالیا انتخاب شدند که نشان می‌دهد این کشور همیشه رو به جلو حرکت می‌کند.

-باترفلای مک کوئین که نقش پریسی را در فیلم «بر باد رفته» بازی کرده بود نتوانست در اولین اکران این فیلم شرکت کند، چون در سینمایی نمایش داده شد که مخصوص سفیدپوستان بود.

-این بهترین فسیل دایناسور زره‌دار است که تاکنون پیدا شده و به اندازه یک اتومبیل است.

 

دانستنی های جذاب و شنیدنی که شما را شگفت‌زده می‌کنند

 

-بانی صورتی نماد باتری دوراسل در همه کشور‌های دنیا به جز آمریکا و کانادا است. در این دو کشور «Energizer» از این نماد استفاده می‌کند.

-دوراسل اولین بار در سال ۱۹۷۳ از بانی صورتی استفاده کرد. اما برند رقیب آن، انرجایزر زودتر آن را به عنوان نشان تجاری خود در آمریکا ثبت کرد. در نتیجه هر دو برند حق داشتند از بانی صورتی در تبلیغات خود استفاده کنند. در سال ۱۹۹۲، این شرکت‌ها مذاکره کردند و قرار شد انرجایز از بانی صورتی در آمریکا و کانادا استفاده کند و دوراسل در بقیه کشور‌های جهان.

-برج کج پیزا توخالی است!

-نوه‌های جان تایلر، دهمین رئیس جمهور ایالات متحده، هنوز زنده هستند. برای مقایسه، باید بدانید دونالد ترامپ ۴۵ امین رئیس جمهور آمریکاست.

جان تایلر دهمین رئیس جمهور ایالات متحده از سال ۱۸۴۱ تا ۱۸۴۵ بود. امروز یعنی ۱۷۸ سال بعد، دو نوه او هنوز زنده هستند.

-فیزیکدان رابرت میلیکان آنقدر با نظریه اثر فوتوالکتریک انیشتین مخالف بود که تصمیم گرفت آن را رد کند. اما ۱۰ سال بعد نظریه او را ثابت کرد و جایزه نوبل را دریافت کرد.

-پاندا‌ها خودشان را به بارداری می‌زنند تا غذا و توجه بیشتری از سوی انسان‌ها دریافت کنند.

 

دانستنی های جذاب و شنیدنی که شما را شگفت‌زده می‌کنند

 

در سال ۲۰۱۴، یک پاندای ماده که در مرکز تحقیقات چین زندگی می‌کرد خودش را به بارداری زد تا مراقبت شبانه روزی، تهویه مناسب و نان و میوه و بامبوی بیشتری به دست آورد. این حیوان توانست کاهش اشتها، تغییرات هورمونی و سطح فعالیت پاندا‌های باردار را تقلید کند. بعد از معاینه کامل مشخص شد که پاندا دروغگو است.

-به لطف معمای آنلاین «Foldit»، ساختار ویروسی کشف شد که دانشمندان ۱۵ سال نمی‌دانستند چطور این کار را کنند.

-وظیفه اصلی بازیکنان تشکیل پروتئین است (فرآیند فیزیکی که توسط آن یک پلی پپتید به صورت یک ساختار سه بعدی مشخص و کاربردی تا می‌شود) با این کار، بازیکنان امتیاز می‌گیرند و به زیست شناسان کمک می‌کنند. جواب‌های آن‌ها به دقت تجزیه و تحلیل می‌شود و گاهی حتی مشکلات علمی واقعی را حل می‌کنند. مثلا در سال ۲۰۱۱، بازیکنان توانستند ویروس Mason-Pfizer میمون را کشف کنند که باعث ایدز در پریمات‌ها می‌شد. نسخه Foldit هجده برابر موثرتر از نسخه اولیه بود. دانشمندان توانستند پروژه تغییر ساختار این پروتئین را در سال ۲۰۱۲ به اتمام برسانند.

-در ۱۶ مه ۲۰۱۰، مشتری، زهره و ماه در آسمان به شکل یک صورت خندان در آمدند.

-رستوران کراستی کراب در کارتون باب اسفنجی در واقع یک تله خرچنگ است نه یک صندوقچه.

-فعل «boycott» به معنی طرد کردن اولین بار در سال ۱۸۸۰ به وجود آمد و در اصل نام مردی بود که افراد زیادی از او متنفر بودند.

-در سال ۱۸۸۰، مردم مایو کانتی در ایرلند علیه زمین‌داری به نام «چارلز بایکوت» اعتراض کردند. آن‌ها می‌خواستند اجاره عادلانه‌ای در ازای زمینی که از آن استفاده می‌کنند، بپردازند. فعالان محلی کارکنان بایکوت را تشویق کردند که کمپین طرد کردن بایکوت را در جامعه راه بیندازند. این کمپین شامل مغازه‌هایی بود که به او چیزی نمی‌فروختند، مردمی که او را نادیده می‌گرفتند و در کلیسا کنار او روی یک نیمکت نمی‌نشستند. این کمپین توجه رسانه‌های بریتانیایی زیادی را جلب کرد. گرچه بایکوت خیلی زود از ایرلند رفت، اما نامش در تاریخ ثبت شد.

-در سال ۲۰۱۷، دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باربری به فروشگاه آنلاین چینی تائوبائو به قیمت ۴۸ میلیون دلار فروخته شد.

-۶ ماه طول می‌کشد تا یک چوب کبریت در دریا حل شود.

-الماس‌های واقعی را نمی‌توان با اشعه ایکس مشاهده کرد.

-زبان آلمانی رایج‌ترین زبان بعد از انگلیسی در داکوتای شمالی است. فرانسوی دومین زبان در ایالت مین، نیوهمپشایر، ورمونت و لوئیزیانا است و زبان اسپانیایی دومین زبان در همه سایر ایالت‌های آمریکا است.

-اگر آب دریاچه بایکال از زمانی که اولین دایناسور روی زمین ظاهر شد، از طریق شیر آب جاری می‌شد، هنوز ۹۵% از آب این دریاچه باقی مانده بود.

-لیختن‌اشتاین امن‌ترین کشور جهان است و آخرین قتل در آن در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاده است.

-انسان‌ها پلوتو را در سال ۱۹۳۰ کشف کردند، از آن زمان، این سیاره هنوز یک دور کامل دور خورشید نچرخیده است و در سال ۲۱۷۷ این اتفاق می‌افتد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا