جدول سودکو دارای چند نوع است؟

جدول یاب ،محمد سیمری : سودوکو، یکی از پر طرفدارترین و رایج ترین های سرگرمی های فکری که در میان اکثر ملت ها دارای محبوبیت است؛ محبوبیتی که روز به روز بر میزان آن نیز افزوده می شود! بی شک شمایی که این مطلب را می خوانید، تاکنون حداقل یک بار جدول سودوکو را حل کرده اید؛ پس قانون حل جدول سودوکو را می دانید و با روش حل آن نیز آشنا هستید. البته حتی ممکن است شما در حل این جدول، ماهر باشید!

جدول سودکو دارای چند نوع است؟

جدول سودوکو، جدولی معمایی و هیجان انگیز است که با اعداد مختلف سر و کار دارد. دقت داشته باشید نوع متداول و رایج جدول سودوکو، جدول مربع شکل ۸۱ خانه ای می باشد که از ۹ سطر و ۹ ستون کوچک و ۳ در ۳ تشکیل یافته است. توجه داشته باشید هدف از حل کردن جدول سودوکو این است که ما بایستی اعداد ۱ تا ۹ را به صورتی در خانه های این جدول قرار دهیم که هر عدد، فقط و فقط یک بار در سطرها و ستون ها و همچنین جدول های کوچک ۳ در ۳ تکرار شوند!

لازم است بدانید به این نوع جدول سودوکو، جدول سودوکوی کلاسیک و یا جدول سودوکوی معمولی گفته می شود.

از جمله ویژگی های مهم و قابل توجه جدول سودوکوی کلاسیک می توان موارد زیر را نام برد:

  • جدول سودوکوی کلاسیک دارای حوابی منحصر به فرد و یکتا است.
  • حل کردن جدول سودوکوی کلاسیک، منطبق بر استدلال است؛ نه منبطق بر حدس و گمان!
  • حل کردن جدول سودوکوی کلاسیک، یک سرگرمی یک نفره به شمار می آید.
  • جدول سودوکوی کلاسیک را می توان در درجه های سختی مختلف و گوناگون طراحی و ارائه کرد.
  • و در انتها، حل کردن جدول سودوکوی کلاسیک و لذت بردن از این سرگرمی، برای همه سنین و سلایق توصیه می شود.

توجه داشته باشید علاوه بر ویژگی های مهم و قابل توجه عنوان شده در بالا درباره جدول سودوکوی کلاسیک، یکی دیگر از ویژگی های جذاب سودوکو این است که این سرگرمی دارای انواع متنوع و گوناگونی می باشد! متاسفانه بیشتر افراد سودوکوباز، فقط و فقط با نوع متداول و رایج جدول سودوکو یعنی جدول ۸۱ خانه ای و به طبع آن، قانون عدم تکرار اعداد در سطرها و ستون و ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ یا به بیان ساده تر جدول سودوکوی کلاسیک آشنا هستند!

اما در این بین جالب است بدانید جدول سودوکو دارای دارای انواع متنوع، گوناگون و پر شماری می باشد که هر یک از آن ها دارای قوانین مختص به خود می باشند و هر یک با دیگری متفاوت است!

جدول سودکو دارای چند نوع است؟

جدول سودوکوی غیر کلاسیک

بد نیست بدانید در میان افراد سودوکوباز حرفه ای و کار آشنا، رایج است که چنانچه جدول سودوکویی دارای ابعادی بزرگ تر و یا کوچک تر از مربع ۹ در ۹ باشد و یا اینکه در حل آن، قوانین متفاوتی حکم فرما باشد، این نوع جدول سودوکو، یک جدول سودوکوی کلاسیک به شمار نمی آید! بلکه این جدول سودوکو، جدول سودوکوی غیر کلاسیک نام دارد. جالب است بدانید جدول سودوکوی غیر کلاسیک را جدول سودوکوی Variants و یا در اصطلاح متفرقه یا انواع دیگر می نامند.

برای نمونه برخی از جدول های سودوکوی غیر کلاسیک عبارتند از جدول سودوکوی ۴ در ۴، جدول سودوکوی ۶ در ۶ و همچنین جدول سودوکوی ۸ در ۸ که دارای ابعادی کوچک تر از جدول سودوکوی معمولی و یا کلاسیک می باشند؛ همچنین جدول سودوکوی ۱۲ در ۱۲، جدول سودوکوی ۱۶ در ۱۶ و یا حتی جدول سودوکوی ۲۵ در ۲۵ نیز وجود دارند که دارای ابعاد بزرگ تری از جدول سودوکوی معمولی یا کلاسیک می باشد. این دسته از جدول های سودوکو، در گروه سودوکوهای Variants یا متفرقه دسته بندی می شوند.

نوعی جدول سودوکوی به اصطلاح ژاپنی نیز وجود دارد که از ۵ سودوکوی تو در تو تشکیل یافته است و آن نیز در گروه سودوکوهای Variants یا متفرقه دسته بندی می شود.

دقت داشته باشید علاوه بر تفاوت در ابعاد جدول های سودوکو، تعداد قابل توجهی از جدول های سودوکو نیز وجود دارد که دارای قوانین حل متفاوت تری نسبت به سودوکوهای معمولی یا کلاسیک هستند! این قانون های اضافی و گاه جدید، در بعضی شرایط سبب ساده تر شدن حل جدول سودوکو می شود و در بعضی شرایط دیگر نیز، سبب پیدایش سودوکوهای سخت تر از سودوکوی کلاسیک یا معمولی خواهند شد!

برای نمونه جدول سودوکوی زوج و فرد یکی دیگر از جداول سودوکوی Variants یا متفرقه می باشد. این نوع جدول سودوکو به سبب رنگ آمیزی خانه های زوج و فرد، بسیار ساده تر از جدول سودوکوی معمولی یا کلاسیک است! در مقابل، جدول سودوکوی نامنظم به سبب ظاهر متفاوت تر آن نسبت به جدول سودوکوی کلاسیک، مقداری مشکل تر است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا