این بازی ویدئویی بیماری آلزایمر را زودتر از موعد تشخیص می دهد

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

رایج ترین و متداول ترین علت زوال عقل در آدمی، بیماری آلزایمر به شمار می آید. اما شاید این سوال مطرح شود که بیماری آلزایمر چگونه بیماری است؟ در پاسخ بایستی گفت بیماری آلزایمر، یک بیماری پیش رونده ی زوال حافظه و همچنین دیگر کارکردهای مهم ذهنی می باشد. در توضیح ساده تر می توان گفت آلزایمر، نوعی اختلال مغزی است که منجر به از دست دادن مهارت های فکری و اجتماعی در فرد می شود.

بد نیست بدانید در هر چهار ثانیه، یک نفر در دنیا به بیماری آلزایمر مبتلا می شود؛ همچنین آمارهای جهانی نشان می دهند ده ها میلیون نفر در سراسر دنیا دچار این بیماری هستند.

 

این بازی ویدئویی بیماری آلزایمر را زودتر از موعد تشخیص می دهد

 

توجه داشته باشید به این دلیل که هیچ درمان مشخص و اثبات شده ای برای درمان بیماری آلزایمر وجود ندارد، قرار گرفتن هر چه سریع تر فرد بیمار در شبکه ی خدمات حمایت کننده بسیار مهم و حیاتی است. بد نیست بدانید پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر کار سختی نیست! ایجاد تغییر در سبک زندگی روزانه ی خود به صورت انجام فعالیت های بدنی، تجربه یک رژیم غذایی سالم، یادگیری چیزهای جدید و همچنین شرکت در فعالیت های اجتماعی و… تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم مفیدی را بر سلامت مغز ما خواهد داشت و می تواند به میزان چشمگیر و قابل توجهی طول عمر و همین طور سلامتی مغز ما را افزایش دهد.

به یاد داشته باشید حفظ خونسردی و گوش سپردن به بیمارانی که با تغییرات شخصیتی ناشی از بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می کنند، بهترین روش برای کمک به این افراد است.

 

همراه با پیشرفت علم و اختراعات و ابتکارات جدید، روش های نوینی برای تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر مرسوم شده است. برای نمونه دانشمندان و محققان، بازی ویدئویی خاصی را با هدف تشخیص علائم زوال عقل طراحی کرده‌‌ اند! بازی ای که تنها با اختصاص دو دقیقه زمان به آن می‌‌ توان میزان داده‌‌ ای معادل با پنج ساعت پژوهش‌ های آزمایشگاهی گسترده را تولید کرد. دانستن این موضوع نیز خالی از لطف نیست که تاکنون مجموع ساعات انجام این بازی چیزی بیش از ۱۱۷ ساعت می باشد؛ پس می‌‌توان گفت تاکنون حجم اطلاعاتی به‌‌ ارزش ۱۷۶۰۰ سال در پژوهش‌‌ های مرتبط با بیماری آلزایمر حاصل از انجام این بازی در اختیار دانشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است! حجم اطلاعاتی بی نظیر و خارق العاده!

توجه داشته باشید اگر چه مشکلات مربوط‌‌ به حافظه ی آدمی از جمله مهم‌‌ ترین نشانه‌ های بیماری آلزایمر به‌‌ شمار می‌‌ آید، اما این‌‌ چنین نشانه‌‌ هایی به طور معمول متاسفانه در مراحل دیر هنگام بیماری آلزایمر ظاهر می‌‌ شوند! همان طور که می دانید یکی از نشانه‌‌ های زود هنگام‌‌ تر عارضه ی زوال عقل، بروز ضعف در جهت‌‌ یابی فضایی است! مشخصه‌‌ ای که در حال حاضر پژوهشگران و دانشمندان سعی دارند با کمک انجام یک بازی ویدئویی و رایانه‌‌ ای، آن را در بیماران شناسایی نمایند.

 

این بازی ویدئویی بیماری آلزایمر را زودتر از موعد تشخیص می دهد

 

بازی بیان شده در بالا با نام Sea Hero Quest یا آب‌‌ های خروشان حاصل همکاری مشترک میان شرکت مخابراتی دویچه تلکوم کشور آلمان و همچنین چندین دانشگاه اروپایی می باشد؛ لازم به بیان است داده‌ های جمع‌ آوری‌ شده از طریق این بازی نیز در طی این هفته در ژورنال علمی PNAS منتشر شده است.

 

یکی از پژوهشگران طراح بازی Sea Hero Quest، گیلیان کافلن در یک خبر رسمی پیرامون این بازی گفت:

براساس پژوهش‌ ها و تحقیقات انجام یافته، مشخص شده است که تغییرات مغزی در ارتباط با بیماری‌ هایی نظیر بیماری آلزایمر، چندین دهه پیش از بروز علایمی همچون از دست‌‌ دادن خاطرات آغاز می شوند. چنانچه تصمیم داشته باشیم در آینده ی نزدیک درمان بیماری آلزایمر موثر و مفید واقع شود، بایستی این درمان را در مراحل اولیه‌‌ ی بیماری آغاز نماییم تا از آسیب‌‌ های جدی به ناحیه ی مغز پیشگیری به عمل آید.

 

در بازی Sea Hero Quest یا آب‌‌ های خروشان، بازیکنان هدایت یک قایق مجازی را بر عهده خواهند داشت. آن‌ ها در ابتدای این بازی، یک نقشه را به خاطر می‌‌ سپارند و هنگامی که نقشه از صفحه ناپدید می‌‌ شود، بازیکنان بایستی شروع به مسیریابی صحیح نمایند و هم‌ زمان هوش مصنوعی بازی نیز سعی دارد تا اطلاعاتی را پیرامون کیفیت مسیریابی افراد جمع‌‌ آوری نماید! اطلاعاتی که به‌‌ بیان سازندگان این بازی، می‌‌تواند علایم زوال عقل را پیش از ظاهرشدن علایم بالینی بیماری آلزایمر شناسایی نماید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا