سودوکوی قطری با چه روشی حل می شود؟

جدول سودوکو مربعی ۸۱ خانه ای است. این مربع بزرگ شامل ۹ سطر، ۹ ستون و ۹ مربع کوچک ۳ در ۳ نیز می باشد. طبق قانون سودوکو باید اعداد ۱ تا ۹ طوری در جدول ۸۱ خانه ای قرار گیرند که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ تکرار شود.
جدول سودوکو دارای انواع متنوع و پرشماری است. در مطلب پیش رو یکی از معروفترین و جذاب ترین انواع سودوکو را به شما معرفی می کنیم. اگر قطرهای مربع ۹ در ۹ جدول سودوکو را رسم کنید اتفاق جالبی رخ خواهد داد. هر یک از قطرهای رسم شده نیز از ۹ خانه عبور خواهند کرد! شکل ۱ این موضوع را نشان می دهد.

01

تا اینجا متوجه شدیم که در هر جدول سودوکوی ۹ در ۹، قطرها نیز از ۹ خانه عبور می کنند. همین طرح اولیه ایده طراحی سودوکوی قطری را بوجود آورد. یعنی جدول سودوکویی طراحی شود که اعداد ۱ تا ۹ در قطرهای آن نیز بدون تکرار باشند! با این مقدمه قانون سودوکوی قطری اینگونه تعریف می شود:
اعداد ۱ تا ۹ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها، مربع های کوچک ۳ در ۳ و قطرهای اصلی جدول تکرار شود.
نمونه حل شده و پاسخ آن را ملاحظه کنید تا بیشتر با قانون سودوکوی قطری آشنا شوید.

02
طبق نمونه حل شده، اعداد ۱ تا ۹ علاوه بر عدم تکرار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳، در قطرهای ۱ و ۲ نیز بدون تکرار هستند.
همانطور که خودتان هم تا الان متوجه شده اید، سودوکوی قطری شباهت بسیاری به سودوکوی معمولی دارد و تنها تفاوت آن با سودوکوی معمولی در این است که دو قطر جدول هم باید اعداد ۱ تا ۹ را بدون تکرار در خود جای دهند.
برای حل سودوکوی قطری چند روش و تکنیک وجود دارد که در این مطلب بخشی از این روش ها بازگو خواهد شد تا با مطالعه این راهنما، حل سودوکوی قطری برای شما سودوکوباز عزیز راحت تر شود!
قبل از هرچیز یک نکته مهم را در نظر داشته باشید که هیچ سودوکوی قطری بدون توجه به قانون عدم تکرار اعداد در قطرهای جدول حل شدنی نیست. علاوه بر این به دلیل شباهت زیاد سودوکوی قطری با سودوکوی معمولی، باید ابتدا به روش های حل سودوکوی معمولی مسلط باشید تا بتوانید از پس سودوکوی قطری هم برآیید!
تذکر: اگر با نشانه گذاری خانه های جدول و مربع های ۳ در ۳ آشنایی ندارید، مقدمه معرفی سودوکو در ابتدای مجله را حتما بخوانید تا در هنگام مطالعه راهنما دچار سردرگمی نشوید.
ترس و هراس به خودتان راه ندهید، قلم را بردارید و پا به پای راهنما پیش بروید.
قطرهای جدول باید همه اعداد ۱ تا ۹ را در خود جای دهند. قطر ۱ جدول را برای یافتن عدد ۱ بررسی می کنیم. طبق قانون سودوکوی قطری باید عدد ۱ در قطر ۱ جدول وجود داشته باشد.

03

قطر ۱ جدول از ۳ مربع ۱، ۵ و ۹ عبور کرده است. در مربع های ۱ و ۵ عدد ۱ داریم اما عدد ۱ در این مربع ها بر روی قطر ۱ جدول قرار ندارد یعنی خانه های ضربدر خورده روی قطر ۱ در مربع های ۱ و ۵ نمی توانند ۱ باشند. بنابراین تنها مربع ۹ باقی می ماند که می تواند عدد ۱ را در خود جای دهد. بدین ترتیب یکی از خانه های g7 و h8 باید ۱ باشند. از طرفی در سطر h و ستون ۸ جدول عدد ۱ داریم، پس تنها خانه ای که می تواند در قطر ۱ جدول عدد ۱ باشد خانه g7 است. این خانه در شکل ۲ با علامت مثلث مشخص شده است.

نکته مهم:

در حل سودوکوی قطری نباید از تکنیک های سودوکوی معمولی غافل شوید. برای حل سودوکوی قطری باید علاوه بر بررسی سطرها و ستون ها و استفاده از روش های حل سودوکوی معمولی، نیم نگاهی نیز به قطرهای جدول داشته باشید. هیچگاه در حل سودوکوی قطری تمام تمرکز خود را بر روی قطرها نگذارید و روش های معمولی را نیز دنبال کنید.
برای مثال می توان در ادامه حل، عدد ۷ را در خانه b2 جدول مشخص کرد. شکل ۳ چگونگی یافتن عدد ۷ در این خانه را نشان داده است.
04

بد نیست سری هم به قطر ۲ جدول بزنیم! یافتن عدد ۷ بر روی قطر ۲ جدول را بررسی میکنیم.
قطر ۲ جدول از مربع های ۳، ۵ و ۷ عبور می کند. مطابق مثال، عدد ۷ در مربع های ۳ و ۷ وجود دارد اما بر روی قطر ۲ قرار ندارند. بنابراین عدد ۷ در قطر ۲ جدول باید یکی از خانه های e5 یا f4 باشد. براحتی قابل تشخیص است که به دلیل وجود عدد ۷ در سطر f جدول، خانه f4 نمی تواند عدد ۷ باشد بنابراین تنها خانه e5 در قطر ۲ جدول است که می تواند عدد ۷ باشد. به همین راحتی!! شکل ۴ توضیحات فوق را به تصویر کشیده است.

05

نکات کلیدی:

سودوکوی قطری شباهت بسیاری به سودوکوی معمولی دارد، ازاینرو تسلط بر روش های حل سودوکوی معمولی در حل این نوع سودوکو بسیار موثر است.
در حل سودوکوی قطری هرگز سعی نکنید عددی را حدس بزنید، تمام جدول های مجله با استفاده از همین قانون های ارائه شده و مشابه مثال حل شده قابل تجزیه و تحلیل هستند.
همانند تمام سودوکو ها، سودوکوی قطری نیز تنها دارای یک جواب می باشد.
سعی نکنید در حل سودوکوی قطری تمام تمرکز خود را به یافتن اعداد بر روی قطرها معطوف نمایید. برای حل، تلفیقی از روش های سودوکوی معمولی و سودوکوی قطری را پیش بگیرید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا