راهنمای حل جدول سودوکوی ۱۶ در ۱۶

جدول یاب ، محمد سیمری : در مطالب گذشته به این موضوع اشاره کردیم که جدول سودوکو دارای انواع متفاوت و گوناگونی است و فقط به جدول های سودوکوی ۹ در ۹ محدود نمی شود! بلکه می توان بازی با دیگر انواع آن را نیز تجربه کرد. در این مطلب تصمیم داریم پیرامون جدول های سودوکوی بزرگ تر، یعنی جدول سودوکوی ۱۶ در ۱۶ و همچنین جدول های سودوکوی چندتایی با هم به صحبت بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

راهنمای حل جدول سودوکوی 16 در 16

بی شک تاکنون دریافته اید که نمونه ی رایج و متداول جدول های سودوکو، جدول سودوکوی ۸۱ خانه ای است که از ۹ سطر، ۹ ستون و همچنین ۹ مربع ۳ در ۳ تشکیل یافته است. به این نکته توجه داشته باشید که جدول سودوکو می تواند شامل ابعادی بزرگ و یا کوچک تر از ۸۱ خانه نیز باشد! بد نیست بدانید به جدول های سودوکوی کوچک تر از ۹ در ۹ یا ۸۱ خانه، در اصطلاح کیدوکو گفته می شود.

توجه داشته باشید همان طور که اشاره کردیم جدول های سودوکوی بزرگ تر از ۹ در ۹ یا ۸۱ خانه نیز وجود دارد! یعنی طراحان سودوکو می توانند جدول سودوکویی را طراحی نمایند که بیشتر از ۸۱ خانه داشته باشد. برای مثال مربع های کوچک آن ۴ در ۴ و یا حتی ۵ در ۵ باشند! دقت داشته باشید در این صورت ما شاهد سودوکوی ۱۶ در ۱۶ و یا سودوکوی ۲۵ در ۲۵ خواهیم بود! جالب است بدانید سودوکوی ۱۶ در ۱۶ به نام سودوکوی هگز یا Hex Sudoku نیز شهرت دارد.

درباره سودوکوی ۱۶ در ۱۶ لازم است بدانید در هنگام طراحی جدول سودوکوی ۱۶ در ۱۶، به جای اعداد ۱۰، ۱۱ و… از حروف استفاده کنند! شاید این سوال برای تان پیش آید که این اتفاق به چه علت است؟ در پاسخ بایستی گفت استفاه از اعداد دو رقمی، سبب خواهد شد در هنگام بهره گیری از تکنیک نشانه گذاری با مداد دچار اشتباه شوید.

برای نمونه چنانچه شما بخواهید در گوشه ی جدول سودوکوی مدنظر خود، عدد ۱۲ را بنویسید ممکن است در ادامه شک کنید که آیا این، عدد ۱۲ است و یا نشانه گذاری برای دو عدد ۱ و ۲؟ اشتباه ساده ای که می تواند زمان شما را بیهوده از بین برد. پس بهتر است این استاندارد را همواره و همیشه رعایت کنید و از حروف لاتین برای اعداد دو رقمی استفاده نمایید. لازم است بدانید به سبب ابعاد بزرگ تر این نوع جدول سودوکو، بی شک حل آن ساده و اسان نخواهد بود! و بایستی برای حل این نوع جدول سودوکو، دقت و تمرکز فراوان و همچنین حوصله ی بسیار به خرج دهید!

شاید به همین دلیل است که جدول سودوکوی ۱۶ در ۱۶ به طور معمول در مسابقات جهانی و همچنین رقابت های بین المللی مورد استفاده قرار نمی گیرد!

 

راهنمای حل جدول سودوکوی 16 در 16

پس می توان یکی از قوانین مهم پیرامون جدول سودوکوی ۱۶ در ۱۶ را اینگونه بیان کرد:

“اعداد ۱ تا ۹ و همچنین حروف انگلیسی A تا G را به صورتی در خانه های جدول سودوکوی ۱۶ در ۱۶ قرار دهید که هر عدد و هر حرف، فقط و فقط یک بار در سطرها، ستون ها و همچنین مربع های کوچک ۴ در ۴ تکرار شوند.”

به این نکته بسیار توجه داشته باشید که برای حل جدول سودوکوی ۱۶ در ۱۶، روشی بهتر و ایده آل تر از روش تقابل سطرها و ستون ها وجود ندارد! به شما توصیه می کنیم حل این جدول سودوکو را از دست ندهید، زیرا تجربه ی این سرگرمی خالی از لطف نیست.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا