توصیه هایی برای بهبود رشد مو از زبان ائمه

آیا با روش‌های مذهبی و اسلامی برای رفع مشکلات موی سر آشنایی دارید؟ علاوه بر روش‌های پزشکی و سنتی، راه حل‌های مذهبی نیز برای جلوگیری و درمان ریزش مو وجود دارد. از جمله این روش‌های مذهبی می‌توان به توصیه‌های امامان معصوم (ع) درباره خوردن و استفاده از بعضی از مواد غذایی برای درمان مشکلات مو اشاره کرد. در این مقاله به بیان روایات معصومین علیه السلام درباره جلوگیری از ریزش مو و نیز توصیه‌های مذهبی برای پرپشت شدن مو خواهیم پرداخت.

توصیه هایی برای بهبود رشد مو از زبان ائمه

 

 

برخی از روایات و توصیه‌های مذهبی برای پرپشت شدن مو

اسلام و قوانین مربوط به آن صرفا به مسائل دینی و شرعی مربوط نمی‌شود و برای بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با سلامتی نیز توصیه‌های بسیار مهم و موثری توسط معصومین نقل شده است.

۱. امام رضا (ع)

ماساژ دادن پوست سر به وسیله سفیده تخم مرغ باعث به وجود آمدن نرمی و لطافت در پوست و مو خواهد شد.

خوردن انجیر باعث کمک به رشد و تقویت مو شده و باعث رویش مجدد مو خواهد شد.

مسواک زدن علاوه بر زیاد شدن نور چشم و کم شدن آبریزش چشم، باعث پرپشت شدن مو نیز خواهد شد.

۲. امام کاظم (ع)

در روز جمعه سر خود را با ختمی شستشو دهید. این کار سنتی است که پوست و مو را نیکو و تقویت کرده و باعث جلوگیری از سردرد می‌شود. همچنین این عمل باعث از بین رفتن فقر و گشاده شدن روزی خواهد شد.

۳. پیامبر اکرم (ص)

گذاشتن حنا بر سر باعث جلا بخشیدن بر چشم ها، خوشبو شدن بوی تن، آرامش بخشیدن به همسر و نیز موجب رویش مو خواهد شد.

توصیه‌های طب اسلامی درباره علل ریزش مو

در طب اسلامی و مذهبی علل عمده ریزش مو را غلبه دو مزاج صفرا و بلغم دانسته اند. ریزش مو در افراد دارای طبیعت گرم به علت غلبه صفرا در آن‌ها است؛ که برای درمان آن می‌بایست خوراکی‌ها و دارو‌هایی برای پایین آوردن صفرا در خود مانند سویق عدس، آلو سیاه و خرفه مصرف کنید. همچنین بالا رفتن بلغم نیز باعث کاهش گردش خون در بدن و در نتیجه ریزش مو خواهد شد؛ که در این صورت می‌بایست دارو‌های بلغم زدا مانند خورکی‌های گرم مصرف شود. نشستن در نور آفتاب و گرفتن دوش آب داغ نیز از دیگر توصیه‌های طب اسلامی و مذهبی برای پرپشت شدن موی سر در افراد بلغمی است. همچنین ماساژ پوست سر با روغن بنفشه با پایه زیتون از دیگر توصیه‌های مهم در طب اسلامی برای جلوگیری از ریزش مو است.

آیه‌ای برای جلوگیری از ریزش مو

در یکی از روایات اسلامی درباره تقویت و رشد مو اشاره به آیه ۲۵۹ از سوره بقره شده است. در این روایت آمده که برای سلامت موی سر این آیه را با خلوص نیت و حضور قلب بر کاغذی نوشته و سپس آن را با روغن زیتون بشویید. سپس در روز جمعه به حمام رفته و آن را بر روی مو‌های سر، ریش و محاسن خود بمالید. این کار باعث رشد مجدد مو و پرپشت شدن مو خواهد شد. متن آیه ۲۵۹ سوره بقره به شرح زیر است:

” أَوْ کَالَّذِی مَرَّ عَلَى قَرْیَهٍ وَهِیَ خَاوِیَهٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىَ یُحْیِی هَذِهِ اللّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللّهُ مِئَهَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ کَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ یَوْمًا أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِئَهَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَى طَعَامِکَ وَشَرَابِکَ لَمْ یَتَسَنَّهْ وَانظُرْ إِلَى حِمَارِکَ وَلِنَجْعَلَکَ آیَهً لِّلنَّاسِ وَانظُرْ إِلَى العِظَامِ کَیْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَکْسُوهَا لَحْمًا فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ. ”

و نیر:

خوردن انجیر به میزان زیاد، خوردن غذا‌های خنک برای افراد دارای طبیعت گرم و نیز خوردن خوراکی‌های گرم برای افراد بلغمی و سرد مزاج از جمله مهم‌ترین توصیه‌های مذهبی برای پرپشت شدن مو و جلوگیری از ریزش آن است.

منبع: ستاره

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا