طرز تهیه آش شلغم فوق العاده خوشمزه و ساده و مجلسی بدون گوشت با ماش و برنج

دستور تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی

طرز تهیه آش شلغم

آش شلغم یکی از آش های خوشمزه و مقوی است که بیشتر مخصوص فصل سرما می باشد و برای جلوگیری یا برطرف کردن سرماخوردگی درست می شود. آش شلغم به دلیل داشتن شلغم، برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است و مخصوصا در فصل سرما که انواع ویروس ها شایع است می تواند خیلی موثر باشد. معمولا آش شلغم را بعد از پخت و آماده شدن میکس و سرو می کنند و اگر برای بیمار طبخ می شود بهتر است سیر داغ و نعنا داغ نداشته باشد. شلغم دارای خواص شگفت انگیزی برای سلامتی است و بهترین آنتی بیوتیک می باشد؛ همچنین بخور شلغم نیز در درمان حساسیتهای فصلی و سرماخوردگی موثر است. امروز در جدول یاب طرز تهیه آش شلغم را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش شلغم خوشمزه و ساده

  • برنج نیم دانه نصف پیمانه
  • سبزی آش خرد شده ۳۰۰ گرم یا ۱ و نیم پیمانه
  • عدس یا ماش نصف پیمانه
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • شلغم متوسط ۲ تا ۳ عدد
  • نمک، فلفل سیاه، زنجبیل
  • آب قلم اختیاری

طرز تهیه آش شلغم با ماش و برنج بدون گوشت

مرحله اول: خرد کردن پیاز

۲ عدد پیاز بزرگ را بعد از شستن و پوست گرفتن در اندازه دلخواه خرد کنید. قابلمه مناسبی آماده کنید و پیاز را داخل قابلمه بریزید. اگر آش شلغم را برای بیمار درست می کنید پیاز را تفت ندهید در غیر این صورت می توانید پیاز را با روغن کمی تفت دهید.

مرحله دوم: پخت برنج و عدس و اضافه کردن ادویه ها

برنج نیم دانه و عدس را بعد از پاک کردن چند بار با آب بشویید و آب آن را خالی کنید و بعد از این که آب آن ها شفاف شد مخلوط برنج و عدس را داخل قابلمه روی پیاز بریزید، کمی فلفل سیاه و زنجبیل اضافه کنید و مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید؛ زمانی که آب به جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج و عدس پخته شوند.

مرحله سوم: خرد کردن سبزی و شلغم

سبزی آش را پاک کنید، بعد با آب سرد تمیز بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب سبزی کشیده شود. بعد از این که آب سبزی کشیده شد، آن را روی سطح کار قرار دهید و در اندازه دلخواه خرد کنید. شلغم را نیز بعد از شستن روی سطح کار قرار دهید و در اندازه های دلخواه به صورت مکعبی خرد کنید. شلغم را می توانید هم بدون پوست هم با پوست داخل آش بریزید.

مرحله چهارم: اضافه کردن سبزی و شلغم و اندازه کردن نمک

بعد از گذشت نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه سبزی آش و شلغم های خرد شده را داخل مواد بریزید و هم بزنید. در صورت دلخواه مقداری آب قلم داخل آش بریزید و نمک را اندازه و حرارت را کم کنید و اجازه دهید آش آرام آرام جا بیفتد.

مرحله پنجم: سرو آش شلغم

بعد از پخت آش، می توانید آن را به همین صورت داخل ظرف سرو بریزید یا با کمک گوشتکوب برقی پوره و به دلخواه با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک سرو کنید.

طرز تهیه آش شلغم

نکات کلیدی برای تهیه آش شلغم بدون گوشت

  1. آش شلغم خیلی خیلی بهتر از سوپ برای سرماخوردگی است.
  2. سبزی آش شلغم حتما باید دارای اسفناج باشد.
  3. اگر زنجبیل تازه در دسترس بود رنده کنید اگر هم نداشتید پودر زنجبیل بریزید.
  4. اگر به هر دلیلی شلغم دوست ندارید می توانید به جای آن از سیب زمینی استفاده کنید ولی چون خاصیت شلغم زیاد است پس آن را حذف نکنید.
  5. ریختن آب قلم اختیاری است ولی خواص فوق العاده ای دارد و آش را خوشمزه تر می کند.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا