ورزش بدمینتون از گذشته تا حال

به طور دقیق معلوم نیست بدمینتون اولین بار در چه کشوری ابداع شده است بعضی معتقدند که شروع آن از کشور چین بوده است و بعضی می گویند هندوستان یا انگلستان اما اکثرا معتقدند آغاز آن در شهر پونای هندوستان بوده است.به همین منظور در هندوستان این ورزش را پونا می نامیدند.این بازی توسط افسران انگلیسی از هندوستان به انگلستان برده شد واز آنجایی که دوک بیفورت به این بازی بسیار علاقه مند بود.ودر خانه ییلاقی خود به نام قصر بدمینتون برای سرگرم کردن مهمانان خود از این بازی استفاده می کرد پس از آن بازی پونا به بدمینتون تغییر نام پیدا کرد.قوانین اصلی این رشته در سال ۱۸۷۷ در کراچی (در آن زمان جزو کشور هند بود.)تنظیم و در سال ۱۸۸۷ در انگلستان اصلاح وتدوین گردید.

ورزش بدمینتون

 

 

بدمینتون به تدریج به تمام نقاط دنیا گسترش پیدا کرد.این رشته ورزشی در مدت زمان کوتاهی از طرف مردم مورد استقبال قرار گرفت وعلت اساسی آن این است که این رشته ورزشی بازی ایده آلی برای خانواده ها می باشد .بدین معنی که تمامی اعضای خانواده بدون توجه به سن وجنس می توانند در این رشته فعالیت نمایند.ودر ضمن تجهیزات آن سبک وقابل حمل است ودر همه جا قابل اجرا است. این رشته ورزشی برای سلامتی روان وتن مفید ودر ضمن هیجان ولذت در این بازی به حدی است که می توان اوقات فراغت را با این بازی سپری نمود.در حال حاضر کشورهای چین-اندونزی-مالزی ودانمارک وکره جنوبی و انگلستان جزو تیمهای برتر جهان به حساب می آیند. در سال ۱۸۷۳ اولین کلوپ بدمینتون در انگلستان شکل گرفت.فدراسیون جهانی بدمینتون در سال ۱۹۳۴ تاسیس گردید.در حال حاضر ۱۴ کشور از جمله ایران جزو IBF می باشند.در سال ۱۹۷۷ اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان در مالمو برگزار شد واولین دوره بازیهای المپیک بارسلون در سال ۱۹۹۲ اجرا شد.

 

ورزش بدمینتون

 

بدمینتون در ایران:

با ورود کارشناسان نفتی انگلیس به ایران بدمینتون به کشور ایران راه یافت و کارمندان ایرانی شرکت نفت این ورزش را از انگلیسی ها یاد گرفتند. این رشته ورزشی با خروج انگلیس به فراموشی سپرده شد. تا اینکه ایران میزبانی بازیهای آسیایی ۱۳۵۳ را تقبل نمود. ون بدمینتون یکی از رشته های این بازیها بود در این راستا سازمان تربیت بدنی در سال ۱۳۵۱ فدراسیون بدمینتون ایران را تاسیس نمود و جهت راه اندازی این رشته مربی صاحب نام هندی به نام دیپو گوش را به همکاری دعوت نمود این مربی مدت ۵سال به کار تعلیم و آموزش بدمینتون در ایران مشغول بود.اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور ایران در سال ۱۳۵۲ با حضور ۲۴ تیم برگزار شد که تهران و خوزستان و اصفهان به ترتیب اول تا سوم شدند. اولین بار تیم ملی بدمینتون ایران در بازیهای آسیایی ۱۳۵۳ تهران شرکت نمود ودر بین ۱۳ تیم  هشتم شد. اولین رئیس فدراسیون بدمینتون در ایران آقای امیر نویدی بود که تا سال ۱۳۵۶ عهده دار این مقام بود و آخرین رئیس فدراسیون آقای کرباسیان می باشد. که از سال ۱۳۶۸ عهده دار این مقام است. هر ساله مسابقات قهرمانی کشور در رده های مختلف سنی (نو نهالان-نوجوانان-جوانان-بزرگسالان-پیشکسوتان)برگزار می گردد.

 

زمین بازی:

زمین بازی بدمینتون به شکل مستطیل می باشد و با خطوطی به عرض ۴۰میلی متر کشیده می شود.خطوط زمین باید به سادگی قابل تشخیص بوده و بهتر است به رنگ سفید یا زرد کشیده شود. طول زمین ۴/۱۳ متر-عرض زمین ۲نفره ۱۰/۶ متر-عرض زمین ۱نفره ۳۰/۵ متر می باشد. کلیه این خطوط جزو زمین محسوب می شود. ارتفاع پایه های تور ۱۵۵ متر می باشد.

 

منبع: تبیان

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا