مصرف آبغوره تازه چه فواید ارزشمندی برای بدن دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

به سبب طعم منحصر به فرد آبغوره، از آن به عنوان چاشنی برای انواع غذاها استفاده می شود؛ در بیان واضح تر می توان گفت غوره، میوه نارس و کال انگور است که طعم ترشی دارد. این میوه در کشور ایران به صورت پودر، خشک شده، فشرده شده، تازه و یا حتی منجمد استفاده می‌ شود.

 

مصرف آبغوره تازه چه فوایدی ارزشمندی برای بدن دارد؟

 

غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید ‌اگزالیک، اسید گلوکولیک و همچنین قند و از همه مهم تر، دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C است.‌ ویتامین C موجود در غوره می‌ تواند التهاب مخاط دهان و همچنین خونریزی لثه‌ ها را که ناشی از کمبود این ویتامین در بدن است را کاهش دهد. ویتامین C موجود در غوره از افزایش کلسترول بد خون، تجمع پلاکت ها در خون و همچنین ایجاد لخته های خونی خطرناک پیشگیری می کند.

در ۱۰۰ گرم از ماده ی غذایی آبغوره، حدود ۲۶ کالری وجود دارد. آبغوره از لحاظ طب سنتی دارای طبع سرد می باشد. آبغوره با افزایش اسیدیته ی معده، می‌ تواند در هضم انواع غذاهای چرب و سنگین مفید باشد.

آبغوره طبیعی تقویت کننده ی بافت کبد است؛ این اتفاق نیز به این سبب است که ماده غذایی آبغوره صفرا بر است و به دفع زردی کمک فراوانی می‌ کند! قرقره کردن آن، برای برطرف کردن ورم گلو ‌بسیار مفید است. بد نیست بدانید مصرف ماده غذایی آبغوره به همراه انواع سالادها، باعث کاهش وزن می شود. چاشنی آبغوره، خاصیت کاهش حرارت بدن و رفع عطش را هم دارد! که بدین سبب در موارد کاهش تب و همچنین درمان سل ریوی می‌ توان از آن استفاده کرد. به یاد داشته باشید هنگام خونریزی بینی، چکاندن چند قطره آبغوره طبیعی می‌ تواند به کاهش خونریزی کمک کند. مصرف چند قطره آبغوره طبیعی و سرکه نیز می‌ تواند در درمان عفونت گوش موثر باشد و درد آن را کاهش دهد.

 

بسیاری از افراد برای درمان انگل های معده ای و روده ای خود، به دنبال درمان های خانگی هستند و مایل هستند تا از درمان های شیمیایی و دارویی استفاده ای نکنند! آبغوره به سبب دارا بودن ترکیبات ضد عفونی‌ کننده ی قوی، پاک کننده ی قوی معده و روده است و در دفع کرم روده نیز بسیار موثر و مفید است.

آبغوره علاوه بر تمام فوایدی که دارد؛ دارای برخی عوارض نیز است. برای نمونه غوره را نبایستی به تنهایی مصرف کنید، به این دلیل که بر روی معده ‌اثر منفی می‌ گذارد! مصرف آبغوره در خانم‌ ها می تواند در باز شدن قاعدگی موثر باشد؛ همچنین زنان باردار بایستی از مصرف غوره به مقدار زیاد به شدت خودداری کنند. به یاد داشته باشید آبغوره به هیچ وجه نمی تواند جایگزین داروهای چربی و فشار خون شود؛ بلکه بایستی از این ماده غذایی، به مقدار مناسب در کنار دیگر داروها استفاده کرد.

 

در انتها توصیه می کنیم چنانچه هوس خوردن آبغوره کردید، آن را همراه با سالاد بخورید!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا