میوه به چه فوایدی برای سلامت پوست و مو دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

میوه ی به یا به اصطلاح رایج در میان مردم سیب طلایی، میوه ای خوش‌ طعم و خوش عطر از خانواده ی سیب است. درخت میوه ی به در بسیاری از ملل دنیا، به عنوان سمبل باروری، عشق و زندگی شناخته شده است. میوه ی به سرشار است از انواع مواد مغذی مانند ویتامین های A، B،C، فیبر و همچنین مواد معدنی گوناگونی همچون پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم است. دقت داشته باشید میوه ی به را فقط به رنگ زرد روشن تهیه کنید؛ زیرا نوع سبز رنگ آن مانند بسیاری دیگر از میوه‌ ها، نرسیده و خیلی سفت است و ممکن برای دستگاه گوارش اذیت کننده باشد.

 

میوه ی به چه فوایدی برای سلامت پوست و مو دارد؟

 

میوه ی به بومی کشورهای ازبکستان، ارمنستان، ترکیه، مجارستان و مقدونیه  می باشد؛ همچنین طبع آن گرم و تر است و کم چرب نیز می باشد. میوه ی به برای جلوگیری از بیماری سرطان، کاهش وزن، کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از انواع بیماری های دستگاه گوارش و همچنین سلامت پوست و مو بسیار مفید می باشد. لازم به بیان است با وجود اینکه این میوه به صورت خام خوردنی است اما اغلب، پخته ی آن را نیز به صورت مربا و همچنین در غذاهایی همچون خورش و خوراک استفاده می کنند.

میوه ی به برای درمان بسیاری از بیماری‌ ها از جمله بیماری های عفونی روده‌ و همچنین ورم حاد روده، بیماری اسهال به ویژه بیماری اسهال خونی، بیماری سوزش مجاری ادرار، بیماری تنگی نفس، سردردهای مزمن و همچنین التهاب‌ های مختلف بسیار مفید است. شاید دانستن این موضوع نیز بد نباشد که خوردن میوه ی به، عرق بدن را خوشبو می کند. همچنین خانم‌ های باردار برای جلوگیری از سقط جنین خود، بهتر است میوه ی به مصرف کنند.

میوه ی به، یک منبع غنی از ویتامین C است؛ این میوه می تواند چیزی در حدود ۲۵ درصد از میزان نیاز روزانه ی بدن ما به این ویتامین را تامین نماید. ویتامین C، به افزایش ایمنی بدن می کند و برای درمان بسیاری از بیماری های التهابی مفید و موثر است.

جالب است درباره ی میوه ی به، به عنوان به عنوان یکی از میوه‌ های بهشتی بدانید که درباره ی این میوه در احادیث و روایات نیز توصیه های فراوانی شده است؛ امام رضا (ع) در یک توصیه ی تغذیه‌ ای، برای ایجاد آرامش و تقویت قلب به نقل از حضرت علی (ع) می‌ فرمایند: طلحه بن عبیدالله بر رسول خدا (ص) وارد شد و در دست رسول خدا (ص) یک عدد میوه ی به بود و آن را به طلحه داد و فرمود:‌ “ای ابو محمد این میوه را بگیر که قلب را راحت و تقویت می‌کند.” همچنین امام رضا (ع) در حدیث دیگری می فرمایند: “در میوه ی به ویژگی ای است که در دیگر میوه ها نیست! میوه ی به، فرد ترسو را دلیر و شجاع می کند.”

 

بررسی خواص میوه ی به

 

علاوه بر گوشت میوه ی به، دانه آن نیز اثر شفابخشی فوق العاده ای برای التهاب‌ های دستگاه گوارش و مخاط‌ ها، درمان سرفه‌ های خشک و اذیت کننده، سینه درد، تب و گرفتگی صدا دارد. اما از جویدن و بلعیدن دان های میوه ی به‌ بپرهیزید! زیرا به‌ دانه، حاوی یک ماده سمی است که برای بدن مضر است. توصیه می کنیم چند عدد دانه ی میوه ی به را مدتی در دهان خود نگه داشته و آن را مرتب بمکید تا لعاب آن خارج شود؛ سپس آن ها را از دهان بیرون بریزید. و یا در روشی دیگر چند عدد به‌ دانه را در آب داغ بخیسانید و از لعاب آن استفاده کنید.

میوه ی به برای کاهش وزن بسیار مفید است؛ دقت داشته باشید میوه ی به، به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی فیبر، خاصیت کاهش وزن دارد. چنانچه شما تصمیم دارید وزن خود را افزایش دهید، به هیچ وجه از میوه ی به مصرف نکنید.

 

خواص میوه ی به برای سلامت پوست و مو

در رابطه با خواص میوه ی به برای سلامت پوست و مو می توان گقت سطح بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در میوه ی به، برای کاهش چروک و همچنین جوان سازی پوست صورت مفید می باشد و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از پوست در برابر اثرات اشعه ی ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند.

میوه ی به، به سبب دارا بودن مقادیر قابل توجهی از آهن، مس و روی برای تقویت مو و افزایش رشد مو مفید می باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا