مصرف پیاز خام در طب سنتی چه فوایدی برای بدن دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

سبزیجات به سبب پایین بودن میزان قند آن ها برای قرار گرفتن در برنامه ی غذایی روزانه بسیار ایده آل و مناسب هستند. توجه داشته باشید وقتی به یک رژیم غذایی سالم و تامین خوراکی‌ های پاک و به دور از مواد مضر فکر می‌ کنیم، سبزیجات از نخستین گزینه‌ های انتخابی ما خواهد بود.

 

بررسی فواید و مضرات پیاز خام

 

پیاز از جمله مواد غذایی طبیعی است که به طور معمول در تمام نقاط دنیا کشت می شود؛ اما در بسیاری از منابع علمی آمده است که برای اولین بار منشاء پیاز از کشورهای ایران و افغانستان بوده است و از آنجا به دیگر نقاط دنیا راه یافته است‌. درباره تاریخچه ی پیاز بد نیست بدانید سبزی پیاز در حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح کشت می شده است و یکی از منابع اصلی و مهم غذایی در آن دوران به شمار می رفته است! پیاز در مصر، در مراسم مذهبی به‌ کار می‌ رفته است و احترام خاصی بدان قائل بودند؛ همچنین در مصر، اعتقاد بر این بوده است که مصرف سبزی پیاز موجب ایجاد تعادل در جریان خون می شود؛ به همین دلیل ورزشکاران مقادیر زیادی پیاز مصرف می کرده اند. یونانیان و رومیان نیز پیاز را می‌شناختند و آن را مصرف می‌ کردند.

پیاز دارای ترکیبات ارزمند گوناگونی همچون گوگرد، قند‌، کلسیم‌، املاح سدیم و پتاسیم‌، ید‌، سیلیس‌، آهن‌، فسفر و همچنین ویتامین‌ های A .B .C و… می‌ باشد‌. پیاز طبع گرم و خشکی دارد و به همین سبب، گرمی و خشکی بیشتری را در بدن ایجاد می‌ نماید. البته لازم به بیان است که گرمی و خشکی پیاز، با پختن آن کاهش یافته و به اعتدال نزدیک می‌ شود. به یاد داشته باشید پیاز در افرادی که سو مزاج گرم دارند،‌ سبب بروز عارضه ی سردرد می‌ شود، به ویژه اگر پیاز استفاده شده به صورت خام و تازه باشد.

 

استفاده از پیاز خام در رژیم غذایی بسیار ارزشمند تر از استفاده از پیاز پخته شده است! پیاز با قدرت تمام می تواند باعث از بین رفتن رادیکال‌ های آزاد در بدن شود؛ این خاصیت پیاز در کنار قدرت التیام‌ بخشی این سبزی پر خاصیت باعث می‌شود که فرد استفاده کننده از پیاز، از ابتلا به بیماری زخم معده در امان بماند. هم‌چنین پیاز می‌ تواند از پیشرفت عارضه ی ورم معده در طولانی مدت جلوگیری نماید و باعث حفظ سلامت پوشش داخلی معده و نیز حفظ تعادل اسیدی آن ‌شود.

از دیگر نکات جالب توجهی که بد نیست بدانید این است که پیاز به واسطه ی ترکیبات گوگردی موجود در خود، یک ضد عفونی‌ کننده ی قوی شناخته می شود؛ به همین سبب پیاز پوست کنده می تواند با سرعت هر چه تمام میکروب‌ های محیطی را بگیرد و خود منبع‌ آلودگی شود! در نتیجه به شما توصیه می کنیم پس از پوست گیری و خرد کردن پیاز، بایستی بلافاصله آن را مصرف نمایید.

 

پیاز خام و فواید آن در طب سنتی ایران

پیاز در طب سنتی نیز دارای فواید بی شماری است که نمی توان در این مطلب کوتاه تمام آن ها را بیان کرد! حکمای طب سنتی بر این عقیده هستند که پیاز سرخ شده، افزایش‌ دهنده ی میزان منی و همچنین میل جنسی است؛ به همین دلیل مصرف پیاز سرخ شده برای مردان مجرد نفی شده است! همچنین افرادی که دچار بیماری غلظت خون هستند، بایستی در مصرف پیاز پخته شده زیاده‌ روی نکنند؛ البته لازم به ذکر است پیازهای سفید خام و شیرین این زیان را ندارند. یا چنانچه سبزی پیاز را له کنید و آن را در زیر شکم فرد مبتلا به عارضه ی احتباس ادراری قرار دهید، ادرار را باز می‌ کند‌.

حتی شما می توانید برای رفع و از بین بردن دردهای عصبی، از شربت پیاز استفاده نمایید! اما درباره نحوه ی تهیه ی شربت پیاز بایستی گفت که ۱۰۰ گرم پیاز خام را با ۴۰۰ گرم آب مخلوط نموده و آن را بپزید تا له شود. سپس ۴۰۰ گرم قند بر روی آن بریزید و بگذارید که به میزان لازم جوش بزند تا قند اضافه شده به آن، حل شود. سپس آن را صاف کرده و در یخچال قرار دهید‌ تا خنک شود. نوش جان!

 

در کنار فواید و خواص ارزشمند پیاز، نبایستی از برخی عوارض آن نیز غافل شد! پیاز خام فعالیت معده را زیاد می‌ کند و در نتیجه، ترشح اسید کلریدریک را تشدید می‌ نماید؛ بنابراین افرادی که به عارضه ی ناراحتی معده دچار هستند، ممکن است پس از مصرف پیاز خام، سوزش و درد در معده خود حس کنند‌. همچنین استفاده از سبزی پیاز خام در افرادی که مبتلا به بیماری های سینوزیت، آلرژی، سردردهای میگرن، سرگیجه و همچنین اختلال حافظه هستند، منع شده است؛ زیرا مصرف پیاز خام سبب تشدید این بیماری ها در فرد می‌ شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا