افراد دارای حافظه دیداری قوی چه ویژگی هایی دارند؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

حافظه ی آدمی دارای تنوع گوناگون و متنوعی است؛ از جمله حافظه ی دیداری ، حافظه ی شنیداری، حافظه ی حرکتی، حافظه ی لمسی، حافظه ی بویابی و… حافظه‌ ی دیداری یا visual memory توانایی به خاطر سپردن یا به حافظه سپردن و همچنین یادآوری و بازخوانی اشیاء، تصاویر، نمادها و حرکاتی است که آدمی می بیند.

 

افراد دارای حافظه ی دیداری قوی چه ویژگی هایی دارند؟

 

توجه داشته باشید حافظه‌ ی دیداری یا visual memory یک توانایی و قابلیت بـرای شناسـایی موضـوعات و حوادث دیده شده‌ ی قبلی، بدون وابسـتگی بـه درون‌ دادهـای مربوط به حافظه‌ ی کلامی است. در توصیفی ساده تر می توان گفت حافظه‌ ی دیداری به تمام چیزهایی که از طریق قدرت بینایی و چشم به حافظه ی آدمی سپرده می‌ شوند را شامل می‌ شود؛ البته دقت داشته باشید همه‌ ی چیزهایی که دیده می‌ شوند شامل این قانون نیستند! به خاطر سپردن ویژگی‌ های یک شکل، یک فرم، یک نشانه و حتی یک داده از این دسته است.

بد نیست بدانید امروزه عقیده دانشمندان و محققان بر آن است که ۷۰ درصد آموخته ها و تجارب از راه چشم های آدمی به دست می آید. حافظه ی دیداری به راحتی و با انجام برخی از تمرین های صحیح، قابل گسترش و توسعه است. دقت داشته باشید با کمک حافظه ی دیداری می توان بیشتر مطالب درسی را به یاری تصاویر در حافظه ثبت کرد و هر صفحه را به صورت تصویری در یاد نگهداری کرد.

حافظه ی دیداری، شنیداری و همچنین حرکتی از جایگاه ویژه ای در آموزش و پرورش کودکان برخوردار است. می توان گفت آن دسته از افرادی که از راه دیدن و تمرکز بر روی صفحه و تصویر برداری از مطالب، آن مطالب را بهتر می آموزند، در یاد و حافظه نگه می دارند و مطالب را دوباره و به آسانی بر روی صفحه ی فعال ذهن خود می آورند، از حافظه ی دیداری خوبی برخوردار هستند. این دسته از افراد، جهان پیرامون خود را به وسیله ی تصاویر و اشکال ادراک می کنند؛ حتی آن ها آدرس ها را مبنی بر نشانه های فیزیکی می آموزند!

 

توجه داشته باشید توانایی یادگیری و آموختن تا حد بسیار قابل توجهی به حافظه ی آدمی بستگی دارد. تاثیرات یک تجربه‌ ی یادگیری و آموختن بایستی حفظ و نگهداری شود تا پس از متراکم شدن این تجربیات، یادگیری بروز پیدا کند. لازم است بدانید وجود یک مشکل در حافظه ی آدمی می‌ تواند باعث بروز نشانگان متفاوتی شود؛ که همگی به ماهیت و درجه‌ ی شدت این دشواری و همچنین به تکلیفی که بایستی یاد گرفته شود، بستگی دارند.

 

افراد دارای حافظه ی دیداری قوی چه ویژگی هایی دارند؟

 

دقت داشته باشید افرادی که دارای حافظه ی دیداری هستند، در دوران کودکی نیز قابل تشخیص هستند! یعنی وقتی این کودکان تازه زبان می گشایند، به هنگام گفتگو با بزرگترهای خود، به چشمان آن ها می نگرند.

در ادامه بد نیست برخی از نشانه های رفتاری آن دسته از افراد که در یادگیری بیشتر از حافظه ی دیداری استفاده می کنند را بررسی نماییم؛ با ما همراه باشید.

این دسته از افراد وقتی صدایی را می شوند، به طرف بالا نگاه می کنند. همچنین آن ها با سرعت سخن می گویند و به هنگام صحبت کردن نیز، دست ها را حرکت می دهند و به طرف بالا می گیرند! آهنگ صدای آن ها نیز همیشه بالا است.

 

افرادی که در یادگیری بیشتر از حافظه ی دیداری خود استفاده می کنند، به سرعت نفس می کشند! و در اصطلاح، تصویری صحبت می کنند. توجه داشته باشید افرادی که دارای حافظه ی دیداری هستند، در به کار بردن تشبیه ها، تمثیل ها، تخیل ها و همچنین صحنه پردازی، مهارت فوق العاده ای دارند. همچنین این دسته از افراد در نوشتن انشاء، نوشتن نامه، نوشتن خاطره و نیز انعکاس صحنه ها بسیار مهارت دارند.

همچنین یکی دیگر از نکات جالب درباره افرادی که در یادگیری بیشتر از حافظه ی دیداری استفاده می کنند، این است که بدانید این دسته از افراد در چهره شناسی بسیار موفق هستند؛ آن ها گاه فردی را پس از سال ها از طریق چهره می شناسند، بی آنکه حتی نام آن فرد را به یاد آورند!

 

در انتها بد نیست بدانید برخی از افراد هستند که آدرس های شهری را با استفاده حافظه ی تصویری خود و همچنین داده ی تصویری می یابند! توصیه می کنیم چنانچه آدرس یک مکان را گم کرده اید و استرس دارید، سعی کنید در ابتدا آرامش داشته باشید. زیرا استرس و اضطراب می تواند حافظه ی تصویری شما را تخریب کرده و مخدوش نماید.

۱ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا