نشانه های اولیه بیماری هپاتیت B چیست؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

یکی از مهم ترین و بزرگ ترین غدد داخلی بدن، اندام کبد می باشد. کبد وظایف مهمی را به عهده دارد؛ کبد مواد شیمیایی کوچک‌ تر را به مواد شیمیایی بزرگ تر و پیچیده‌ تری تبدیل می‌ کند که مورد نیاز بدن انسان هستند. از مهم ترین و اساسی ترین این وظایف می توان به مواردی همچون دفع سموم تولید شده در بدن، ساختن پروتئین های حیاتی و موردنیاز بدن همچون تولید‌ کننده‌ ی آلبومین و نیز پروتئین‌ هایی که در فرآیند انعقاد خون نقش دارند، تنظیم مصرف قند خون در بدن، تنظیم سوخت و ساز چربی ها و همچنین ساخت برخی هورمون های ضروری و حیاتی و… اشاره کرد.

 

بیماری هپاتیت B را بیشتر بشناسید

 

بیماری هپاتیت در لغت به معنای تورم یا التهاب کبد است. ویروس‌ های هپاتیت در درجه‌ ی اول در سلول‌ های کبدی تکثیر پیدا می‌ کنند؛ این امر موجب می‌ شود که اندام کبد نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد! بیماری هپاتیت معمولا توسط یکی از ۶ ویروس هپاتیتی E، D، C، B ،A و یا G ایجاد می شود. ویروس های B و C تاکنون موجب بروز بیماری مزمن در صدها میلیون فرد شده اند و اصلی‌ ترین علت بروز سیروز و سرطان کبد می باشند. دیگر عواملی که می تواند سبب بروز بیماری هپاتیت شود، عبارتند از فقدان خون رسانی صحیح به اندام کبد، سم، بروز اختلالات خود ایمنی، مصرف افراطی و بیش از حد الکل، آسیب به کبد و همچنین مصرف بعضی داروهای خاص و…

شاید این سوال برای تان پیش آید که انواع بیماری هپاتیت چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ در پاسخ بایستی گفت هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C ویروس های جداگانه ای هستند که هر یک سبب تورم اندام کبد می شوند. بد نیست بدانید هر یک از ویروس های ایجاد کننده ی بیماری هپاتیت، به صورت های مختلفی سرایت می کنند.

شیوه‌ های معمول انتقال این ویروس‌ ها بدین صورت است که بیماری هپاتیت A و بیماری هپاتیت E به طور معمول از راه خوردن غذا و یا آب آلوده ایجاد می‌ شوند. همچنین بیماری هپاتیت B ، C و بیماری هپاتیت D به طور معمول نتیجه‌ ی تماس با مایعات بدن فرد آلوده هستند.  لازم است بدانید بیماری هپاتیت می‌ تواند به‌ طور خود به خودی و یا بدون درمان خاصی برطرف شود و یا اینکه ممکن است به سمت سیروز کبد، سرطان کبد و… پیش رود! سیروز کبدی بیماری است که باعثبروز زخم و سخت شدن پایدار بافت کبدی فرد بیمار می شود.

 

بیماری هپاتیت B را بیشتر بشناسید

 

درباره بیماری هپاتیت B بیشتر بدانید

بیماری هپاتیت B یک نوع بیماری عفونت کبدی خطرناک است. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر نقاط جهان، حامل ویروس بیماری هپاتیت B هستند و سالانه حدود ۵۰ میلیون نفر نیز به این ویروس آلوده می شوند! یعنی می توان گفت از هر ۱۰۰ نفر در جهان ۲ نفر به این بیماری آلوده است! همچنین بیماری هپاتیت B پس از بیماری های سل و مالاریا، شایع ترین بیماری عفونی و مسری است. این نوع از بیماری هپاتیت به شیوه های انتقال از مادر به فرزند هنگام تولد، از اعضای خانواده به کودک و همچنین تماس جنسی (مایع منی) منتقل می شود. شاید جالب باشد که بدانید بیماری هپاتیت B در ابتدا هیچ علامت مشخصی ندارد!

احتمال مزمن شدن بیماری هپاتیت B در نوزادان و کودکان کم سن و سال بیشتر است. اما افراد بزرگسال مبتلا به بیماری هپاتیت B حتی اگر علایم و نشانه های شدیدی نیز داشته باشند، به طور کامل بهبود می یابند!

علایم و نشانه های بیماری هپاتیت B به طور معمول حدود ۳ ماه پس از مبتلا شدن فرد به این بیماری عفونی ایجاد می شود؛ دقت داشته باشید علائم این بیماری می تواند خفیف تا شدید باشد! علایم و نشانه های بیماری هپاتیت B می تواند بروز دردهای شکمی، دفع ادرار تیره رنگ، تب، بروز درد مفاصل، کاهش اشتها و از دست دادن وزن، تهوع و استفراغ، ضعف و خستگی و مهم ترین آن ها بروز یرقان یعنی زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها می باشد.

هدف از درمان این نوع هپاتیت، کنترل ویروس و جلوگیری از تخریب اندام کبد می باشد. توجه داشته باشید داروهای ضد ویروس ممکن است مفید باشند، اما این داروها برای همه ی افراد تجویز نمی شوند!

 

لازم به ذکر است شما می توانید بر علیه بیماری هپاتیت A و بیماری هپاتیت B ایمن سازی شوید، اما برای جلوگیری از  بیماری هپاتیت C واکسنی وجود ندارد!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا