مصرف داروهای ضد فشار خون چه اثرات منفی و عوارضی برای بدن دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

فشار خون! بیماری آشنای دنیای امروز. متاسفانه امروزه بسیاری از افراد، به بیماری فشار خون مبتلا هستند اما هیچ علایمی از وجود این بیماری را در زندگی خود، تجربه نکرده اند! به همین سبب توصیه می شود همه ی افراد، هر چند ماه یک بار، فشار خون خود را اندازه گیری کنند و کنترل نمایند. البته لازم به بیان است برای اندازه گیری فشار خون حتما نیاز نیست که به نزد پزشک متخصص مراجعه کنید! امروزه دستگاه های کوچک و ساده ی اندازه گیری فشار خون را می توانید از اکثر داروخانه ها تهیه نموده و در منزل، فشار خون خود را در هر زمان به وسیله ی آن ها، اندازه گیری نمایید.

 

مصرف داروهای ضد فشار خون چه اثرات منفی و عوارضی برای بدن دارد؟

 

دقت داشته باشید بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون، صبح پس از صرف وعده ی غذایی صبحانه است، توصیه می کنیم پیش از اینکه فشار خون خود را اندازه گیری نمایید، برای چند دقیقه، آرام و بدون تحرک در جایی نشسته و سپس اقدام به انجام این کار نمایید.

یکی از روش ها برای کنترل فشار خون بالا، تغییر در شیوه و نحوه ی زندگی است؛ اما توجه داشته باشید این شیوه، یک راه به نسبت طولانی برای مقابله با این بیماری خطرناک است. تغییر در شیوه و نحوه ی زندگی یعنی پرهیز از زندگی پر خطر و همچنین داشتن یک زندگی آرام و سالم؛ یعنی رعایت یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر، ورزش کردن به طور منظم و برنامه ریزی شده و همچنین حفظ یک وزن سالم.

اما شاید در این بین، این سوال برای تان پیش آید که چرا خطرناک؟ در پاسخ بایستی گفت بیماری فشار خون، یک بیماری بسیار جدی است؛ چنانچه این بیماری درمان نشود، می تواند سبب بروز آسیب های جدی و خطرناک برای اندام های مختلف بدن از جمله قلب، کلیه ها، رگ ها، مغز و حتی سبب بروز سکته مغزی و یا سکته قلبی شود.

توجه داشته باشید درمان بیماری فشار خون بالا در اوایل بروز این بیماری، برای پیشگیری از سایر مشکلات ضرورت دارد. در مراحل پبشرفته تر از این بیماری، پزشک متخصص، داروهایی را برای پیشگیری از خطرات این عارضه تجویز می نماید. به زیان ساده تر یعنی در بعضی شرایط، تغییر در شیوه و نحوه ی زندگی، کافی نیست و برای درمان بیماری فشار خون بالا بایستی تحت نظر یک پزشک متخصص قلب و عروق، قرص های فشار خون مصرف کرد. بد نیست بدانید این داروها، داروهای ضد پر فشاری خون نامیده می‌ شوند.

 

مصرف داروهای ضد فشار خون چه اثرات منفی و عوارضی برای بدن دارد؟

 

شاید این سوال برای تان مطرح شود که برای درمان بیماری فشار خون بالا و همچنین کنترل آن، چه داروهایی برای فرد بیماری تجویز می شود؟ برای درمان این بیماری، داروهای متعدد و متنوعی وجود دارد؛ برای نمونه داروی دیلتیازم. دیلتیازم دارویی است که برای درمان درد ناحیه ی قلب، درمان فشار خون بالا و همچنین درمان ریتم های غیر طبیعی قلب تجویز می شود.

یا دیگر داروی تجویزی برای درمان این بیماری، داروی رزرپین است. رزرپین در کنترل زیادی فشار خون در بدن آدمی به کار می رود. بد نیست بدانید اثر پایین آورنده ی فشار خون داروی رزرپین، ناشی از کاهش بازده قلب و همچنین تا حدودی کاهش مقاومت محیطی می باشد. دیگر داروی موثر در درمان این بیماری، داروی آملودیپین است. آملودیپین بر روی عروق خون و عضله ی قلب اثر خود را اعمال می کند و فشار خون را در بدن آدمی کاهش می دهد؛ و دیگر داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری…

 

شاید این سوال برای تان مطرح شود که آیا مصرف داروهای ضد فشار خون، عوارضی برای بدن آدمی دارد یا خیر؟

در پاسخ بایستی گفت بلی! افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا بایستی به این نکته توجه داشته باشند که مصرف داروهای ضد فشار خون می تواند عوارض جانبی منفی به دنبال داشته باشد. البته توجه داشته باشید این نوع عوارض جانبی دارویی، تازگی ندارند! زیرا اکثر داروهای شیمیایی دارای اثرات منفی و عوارض جانبی هستند.

مصرف داروهای ضد فشار خون می تواند عوارضی همچون سرگیجه به هنگام بلند شدن از زمین، خمیدگی پشت، احساس خستگی، احساس خشکی دهان، بروز ضعف در توان جنسی در مردان و… را به همراه داشته باشد.

بایستی گفت متاسفانه نمی توان بروز این نوع عوارض جانبی منفی را همیشه پیش از مصرف دارو مشخص نمود و یا حتی مانع از بروز آن ها شد! توجه داشته باشید بیشتر این نوع عوارض جانبی، در مراحل اولیه ی معالجه ظاهر می شوند، اما به تدریج پس از چهار الی شش هفته کاهش می یابند. توصیه می کنیم چنانچه عوارض جانبی داروهای ضد فشار خون بیش از این مدت به طول انجامید، بایستی این موضوع را با پزشک متخصص خود در میان گذارید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا