مصرف قرص زینک چه عوارضی برای بدن دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

قرص زینک یک مکمل غذایی است که حاوی عنصر روی و همچنین برخی دیگر از ویتامین ها از جمله ویتامین های گروه B و C می باشد؛ لازم است بدانید قرص زینک در ایران با نام زینک پلاس شناخته می شود! اولین مطالعات کمبود روی در حدود ۵۲۰ سال قبل در کشورهای مصر و ایران انجام شد. عنصر روی به عنوان یکی از مهمترین مواد معدنی، بعد از آهن فراوان ترین عنصر در بدن آدمی به شمار می آید؛ این عنصر در فعالیت بیش از صد آنزیم مختلف به خصوص آنزیم هایی که در سوخت و ساز پروتئین ها و کربو هیدرات ها درگیر هستند، نقش دارد.

 

عوارض مصرف قرص زینک

 

عنصر روی عملکرد صحیح و مناسب سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس ها، باکتری ها و عوامل بیماری زا، ترمیم زخم ها، تقویت قوه ی بویایی، تقویت قوه ی بینایی، تقویت قوه ی چشایی، تقسیم طبیعی سلول ها، رشد و تکامل جنین در طول بارداری، سلامت پوست، فرم گرفتن و استحکام ناخن ها و همچنین تقویت ساختار مو بسیار موثر است. غلظت بالایی از عنصر روی در چشم های انسان وجود دارد؛ عنصر روی برای فعالیت سالم و صحیح سیستم بینائی و همچنین حفظ سلامت بخش های مختلف چشم از جمله قرنیه و… ضروری است. براساس آخرین تحقیقات انجام یافته توسط پزشکان و کارشناسان تغذیه، افراد مسنی که از مکمل های عنصر روی، سلنیوم و همچنین ویتامین های A و E به میزان کافی استفاده می کنند، تا کمتر از ۶۰ درصد به مشکلاتی از قبیل آب مروارید و… مبتلا می شوند.

جالب است بدانید بیش از ۷۵% از مردم جهان، دچار کمبود عنصر روی در بدن خود می باشند؛ شاید بتوان با اطمینان گفت یکی از دلایلی که امروزه بسیاری از افراد دچار ریزش مو، مشکلات پوستی، مشکلات ناخن و… می شوند، کمبود عنصر روی در بدن است. دقت داشته باشید افرادی که در طول روز، به مقدار زیادی سیگار مصرف می کنند و همچنین کسانی که از مشروبات الکلی استفاده می کنند، به مقدار بیشتری عنصر روی در مقایسه با دیگر افراد نیاز دارند.

کمبود عنصر روی می تواند به دلیل دریافت نشدن کافی یا اختلال در جذب این ماده، افزایش دفع ماده ی روی و یا افزایش نیاز به روی و عدم دریافت به وجود آید. دقت داشته باشید یکی از علائم کمبود روی در بدن ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلای مکرر به بیماری های ویروسی و عفونی مانند سرماخوردگی و… است. بی خوابی و کم خوابی، ترس از نور، بروز اختلالات روحی و عصبی، بروز اختلال در رشد، نازک شدن ناخن ها، کم پشتی و ریزش مو و… از علائم کمبود روی در بدن است.

 

عوارض مصرف قرص زینک

 

عوارض مصرف قرص زینک

مصرف روزانه یک قرص زینک از جنبه های فراوانی شامل افزایش قدرت جنسی در مردان، بارداری های موفق در زنان و همچنین سنتز هورمون های جنسی در سلامت دستگاه تولید مثلی موثر و مفید است. قرص زینک به بهبود جذب آهن و درمان بیماری کم خونی کمک می کند. همچنین قرص زینک در بلوغ و تکامل اسپرم در مردان و نیز تکامل طبیعی نوزاد نیز تاثیر دارد! بهترین زمان برای مصرف قرص زینک بعد از وعده ی ناهار است. همچنین پس از خوردن قرص زینک، نبایستی تحت هیچ شرایطی شیر، لبنیات و هر ماده ی دیگر حاوی کلسیم را مصرف نمایید؛ به این دلیل که ماده ی کلسیم از جذب عنصر روی موجود در قرص زینک جلوگیری به عمل می آورد!

توصیه می کنیم کمتر و کمتر از قرص زینک استفاده کنید و به هیچ عنوان از این قرص، به صورت خودسرانه استفاده نکنید؛ زیرا هیچ داروی شیمیایی ای نیست که عارضه ای نداشته باشد! مصرف خودسرانه ی قرص‌ زینک موجب آسیب دیدن و تحریک پذیری دستگاه گوارش می‌ شود. افرادی که بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم عنصر روی در طول روز مصرف می کنند، دچار اختلال در جذب املاح آهن و مس خواهند شد؛ همپنین کمبود این دو املاح هم می تواند باعث ایجاد مشکل در بدن شود. به یاد داشته باشید افرادی که دچار ناراحتی های کبدی هستند، بایستی پیش از مصرف مکمل های حاوی عنصر روی و به ویژه قرص زینک، با پزشک متخصص خود مشورت داشته باشند.

 

بهترین منابع غذایی حاوی عنصر روی عبارتند از گوشت گاو و گوساله، گوشت مرغ، بادام زمینی، کنجد، انواع غذاهای دریایی از جمله میگو، ماهی و صدف، تخم کدو و به میزان کمتر روی در تخم مرغ، اسفناج، نخود فرنگی و قارچ یافت می شود. چنانچه بخواهیم برای هر یک این عناصر یک قرص یا کپسول شیمیایی بخوریم، بی شک کار خنده دار و بیهوده ای انجام داده ایم!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا