آهن موجود در مرزه چه خواصی دارد؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب

گیاه مرزه از خانواده ی گیاهان نعناع، از جمله گیاهان خوش طعم و پر خاصیت به شمار می آید که در کشورهای آمریکای شرقی و نیز اروپا به وفور استفاده می شود. مردمان این کشورها این گیاه خوراکی را به عنوان چاشنی و ادویه به همراه لوبیا، سالاد فصل، خیار، ماهی، گوشت و حتی کالباس و سوسیس مصرف می کنند. اجزای تشکیل ‌دهنده ی این گیاه، به خصوص شاخه گل، دارای خاصیت ضد عفونی، ضد نفخ، خلط ‌آور و همچنین ضد روماتیسمی است.

 

آهن موجود در مرزه چه خواصی دارد؟

 

بد نیست بدانید گونه ی دیگری از این گیاه نیز وجود دارد که وحشی به شمار آمده و در کشورهای خاورمیانه و مدیترانه یافت می شود و از آن برای ساخت انواع روغن های گیاهی استفاده می شود.

از نوع تازه ی گیاه مرزه، به عنوان سبزی خوراکی و از نوع خشک گیاه مرزه، به عنوان ادویه استفاده می شود. متخصصان طب سنتی در دوران های قدیم، بر این باور بودند که گیاه مرزه با طبیعت نسبتا گرم و خشک خود، دارای ترکیبات ضد درد می باشد و در درمان دردهای عصبیف کاهش چربی خون و همچنین کاهش وزن بسیار موثر است. همچنین از مرزه برای تسکین درد دندان استفاده می کردند!

 

مرزه گیاهی مملو از ترکیبات ارزشمند آهن و پتاسیم است که برای بیماران هموفیلی و کم خون بسیار مناسب می باشد. آهن ، منگنز و دیگر ویتامین های موجود در گیاه خوراکی مرزه برای زنان در زمان قاعدگی بسیار مفید می باشد و باعث تنظیم سیکل، کاهش درد و همچنین خون رسانی بهتر می شود. همچنین گیاه مرزه به سبب داشتن ویتامین B6  باعث تسکین و تقویت اعصاب شده و استرس و اضطراب را نیز کاهش می دهد.

شاید دانستن این نکته کاربردی باشد که تمام گیاهان خوراکی معطر همچون مرزه، نعناع، ریحان و… دارای چهار خاصیت بنیادی بکسان و مشترک می باشند؛ این چهار خاصیت عبارتند از:

ضد درد

ضد نفخ

ضد اسپاسم

و همچنین ضد میکروب.

لازم است بدانید مرزه و دیگر گیاهان خوراکی معطر به سبب دارا بودن ترکیبات فنولی نظیر کارواکرول از رشد باکتری هایی هچون coli و باسیلوس سرئوس و میکروب ها جلوگیری می کنند، که طعم تند آن ها نیز از وجود این ترکیب است! گیاه خوراکی مرزه با داشتن مقادیر فابل توجه ویتامین A که به صورت محلول در آب است، باعث تقویت شبکیه ی چشم و بهبود بینایی می شود! همچنین برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی، داشتن پوست سالم، محافظت از ریه ‌ها و همچنین پیشگیری از بیماری سرطان مجاری تنفسی بسیار ایده آل است.

 

آهن موجود در مرزه چه خواصی دارد؟

 

گیاه خوراکی مرزه دارای ترکیبات شیمیایی با کیفیت بالا می باشد؛ ترکیباتی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می ‌باشند. دقت داشته باشید این ترکیبات از بروز بیماری ‌های گوناگونی پیشگیری می کنند و باعث افزایش سلامت بدن نیز می‌‌شوند. علاوه بر این، فیبر موجود در گیاه مرزه به کاهش LDL یا کلسترول بد خون کمک می‌کند، در حالی که کلسترول خوب خون یا همان HDL را افزایش خواهد داد! ویتامین C به بدن کمک می ‌کند تا با تمام قوا در برابر عوامل عفونی مبارزه کند و علاوه بر این، سطح رادیکال‌های آزاد و مضر در بدن را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد!

استفاده از گیاه مرزه و چاره ای برای وزن زیاد!

افرادی که از رژیم غذایی کم کالری همراه با مکمل گیاهی حاوی مرزه استفاده می کنند، در کاهش وزن خود بسیار موفق تر از افرادی هستند که فقط رژیم غذایی کم کالری مصرف می کنند! گیاه خوراکی مرزه بسیار با ارزش از چیزی است که بتوان تصور کرد!

چنانچه روزانه ۱۰۰ گرم گیاه خوراکی مرزه را در ۵۰۰ گرم آب بجوشانید و ترکیب حاصل را تا ۵ روز مصرف نمایید، علاوه بر این که این ترکیب باعث تقویت معده می‌ شود، در رفع زخم روده نیز بسیار موثر و چاره ساز است.  شما می توانید به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری اسهال، از گیاه مرزه بهره گیرید؛ بدین صورت که ۱۰ گرم از گیاه مرزه را در یک لیتر آب جوش دم کرده، سپس چند فنجان از آن را نوش جان کنید.

همچنین براساس آخرین تحقیقات انجام یافته توسط متخصصان و کارشناسان تغذیه، مصرف گیاه خوراکی مرزه به تعداد سه بار در طول روز و هر بار به میزان ۵۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، موجب افزایش ماده ی پروترومبین و پارشیال پروترومبین فعال شده، می گردد که هر دو این مواد از فاکتورهای انعقادی خون به شمار می آیند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا