برای درمان آلرژی بهاره طب سنتی ایران چه توصیه هایی دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

یکی از شایع ترین آلرژی های رایج در میان مردم، آلرژی بهاری است. آلرژی بهاره، عارضه ای است که به سبب نفس کشیدن و استنشاق گردهای گیاهان و یا حتی وارد شدن این گردها به چشم، اتفاق می افتد. توجه داشته باشید هر چه تماس فرد با ماده ی آلرژی زا بیشتر باشد، احتمال بروز آلرژی یا حساسیت به آن ماده افزایش می یابد.

بد نیست بدانید حدود یک چهارم مردم جهان، از عوارض آلرژی ها رنج می ‌برند! این عدد، آماری قابل تامل و دقت است.

 

برای درمان آلرژی بهار، طب سنتی ایران چه توصیه هایی دارد؟

 

در توضیح بهتر آلرژی بهاره یا حساسیت بهاره می توان گفت این عارضه، واکنشی افراطی است که سیستم ایمنی بدن به عوامل گوناگون محیطی نشان می دهد! شاید بتوان این موضوع را با اطمینان گفت افرادی که دچار آلرژی بهاری می شوند، دارای دستگاه ایمنی فوق العاده هوشیار و آگاه هستند! به بیان واضح تر دستگاه ایمنی ای که نسبت به مواد بی ضرر موجود در محیط زندگی و یا محیط اطراف، واکنشی فوق العاده زیاد و بیش از حد معمول نشان می دهد! یک آلرژی ساده بهاره ممکن است در صورت عدم درمان به موقع و حاد شدن، به بروز برخی بیماری ها مانند آسم و اگزمای پوستی منجر شود!

بیان این نکته نیز لازم می نماید که امروزه، زندگی شهرنشینی و صنعتی‌ شدن، سبب افزایش آمار افراد مبتلا به آلرژی بهاره یا حساسیت های فصلی شده است.

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که چه عواملی سبب ابتلای یک فرد به آلرژی یا حساسیت می شود؟

در پاسخ بایستی گفت ژنتیک، از موثرترین و اساسی ترین علل ابتلای یک فرد به آلرژی یا حساسیت های فصلی است!

 

آلرژی بهاره یا حساسیت بهاره دارای علائم و نشانه های گوناگونی می باشد؛ نشانه هایی چون ریزش اشک از چشم ها، آبریزش از بینی، بروز سرفه و عطسه های مداوم و پی در پی، بروز برخی مشکلات در نفس کشیدن همچون احساس کمبود هوا و خس خس، احساس تنگی نفس و یا حتی برخی افراد بروز جوش های پوستی و…

 

برای درمان آلرژی بهار، طب سنتی ایران چه توصیه هایی دارد؟

 

برای پیشگیری و درمان آلرژی بهاره یا حساسیت های بهاره، توصیه های بسیار ساده و کاربردی ای وجود دارد. جالب است بدانید طب سنتی ایران نیز توصیه های ساده ای برای درمان آلرژی بهاره دارد؛ طب سنتی ایران بر این باور است که مصرف سبزی ‌ها و گیاهان دارویی که در فصل بهار می ‌رویند، تاثیر بسیار زیادی در پاکسازی خون و همچنین پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ‌ها و آلرژی های فصل بهار دارد.

حتی بد نیست بدانید به اعتقاد محققان طب سنتی ایران، نوع پوشش نیز بر میزان سلامتی فرد در فصل بهار تاثیر دارد! برای نمونه پوشیدن لباس ‌هایی با جنس کتان در فصل بهار، به لحاظ مزاج و طبع، سازگاری فوق العاده زیادی با فصل بهار دارد!

یا در فصل بهار، برای پیشگیری و در امان ماندن از آلرژی بهاره، توصیه هایی در رابطه با شست و شوی سینوس ها وجود دارد! دقت داشته باشید بهترین روش برای پاک کردن سینوس ‌ها، شست و شوی مجاری بینی با محلول آب نمک است؛ البته نمک بدون ید و افزودنی های دیگر! توصیه می کنیم برای انجام این عمل، از نمک دریایی استفاده نمایید. دقت داشته باشید با انجام این توصیه ی ساده می توانید از عوارض و ناراحتی های آلرژی ها و حساسیت های فصل بهار در امان باشید. با استفاده یک یا دو بار از محلول آب نمک می‌توانید به طور کامل علائم آلرژی فصل بهار را برطرف کنید.

همچنین بهتر است در خانه ی خود، به جای استفاده از فرش و قالی، از کف پوش استفاده کنید. توجه داشته باشید قالی‌ ها محل تجمع انواع گرد و غبار، گرده ‌ها و سایر عوامل آلرژی زا است. طب سنتی ایران برای برنامه غذایی افراد نیز پیشنهادهایی دارد؛ بهترین رژیم غذایی در فصل بهار برای کودکان و تقویت سیستم ایمنی آن ها در برابر مواد آلرژی زا، خوردن سوپ جو،، نوشیدن ماء الشعیر طبیعی، خوردن چلو گشنیز با گوشت جوجه خروس است.

 

در انتها بایستی این مورد را بیان کنیم که برخی افراد بر این باورند که داروهای آنتی هستامین، درمانگر انواع آلرژی ها هستند! اما حقیقت این نیست. دقت داشته باشید داروهای آنتی هیستامین به طور موقت، شدت برانگیختگی سیستم ایمنی بدن فرد را کاهش می دهند و فرد را کمی آرام می کنند؛ اما تا زمانی که فرد در تماس با ماده ی آلرژن است و این ماده وارد بدن او می شود، تحریک سیستم ایمنی ادامه خواهد داشت.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا