استفاده از مواد پاک کننده و شوینده شیمیایی چه مضرات و خطراتی دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

بسیاری از تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و شوینده ها، این ادعا را دارند که محصولات آن ها بی خطر می باشد و برای سلامتی افراد مصرف کننده، عوارضی را در پی ندارد! اما حقیقت این نیست! و در پشت پرده ی استفاده از این محصولات، عوارضی بسیار خطرناک وجود دارد. بدترین حالت استفاده از مواد پاک کننده و شوینده این است که آن ‌ها را با آب گرم مخلوط نماییم و یا از آن ‌ها در محیط‌ های بسته‌ و کوچک که بخار آب نیز وجود دارد، استفاده کنیم!

 

استفاده از مواد شوینده شیمیایی چه مضرات و خطراتی دارد؟

 

هنگام مصرف مواد شوینده ی شیمیایی بایستی اطلاعات موجود بر روی محصول را در نور کافی و به دقت مطالعه کنید و پس از آن محصول را مصرف نمایید. شاید جالب باشد که بدانید بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام یافته در درصد زیادی از مواد بهداشتی و شوینده، مواد شیمیایی و ترکیباتی وجود دارد که به ویژه برای کودکان عوارض زیادی را به همراه دارد. توصیه می کنیم  مواد شوینده ی شیمیایی را در دسترس کودکان قرار ندید؛ زیرا بی‌ دقتی و سهل ‌انگاری در استفاده از مواد شوینده ی شیمیایی، نگهداری یا جا به جا کردن مواد پاک کننده و سفیدکننده کودکان را در معرض خطرات جدی قرار می‌ دهد.

توجه داشته باشید شدت بروز عارضه ی ناشی از استفاده ی از شوینده ها، بستگی به طول مدت تماس فرد با این مواد شیمیایی دارد! گاز حاصل از مواد اسیدی شوینده ها، نه تنها راه های هوایی بدن را به صورت بسیار شدید، تحت تاثیر خود قرار می دهد، بلکه عوارض بدی را نیز برای چشم و پوست فرد استفاده کننده به همراه دارد! برای نمونه بخار متصاعد شده از ترکیب جوهر نمک و وایتکس برای چشم، پوست و ریه بسیار خطرناک است و بایستی از ترکیب این دو ماده با یکدیگر جدا بپرهیزید.

 

فراموش نکنید استفاده از مواد شوینده، پاک کننده‌ها و نیز مواد سفید کننده در فضای کوچکی مانند حمام و یا دستشویی بسیار خطرناک است! زیرا از فعل و انفعالات ترکیبات شیمیایی این مواد، گاز کلر آزاد می‌شود. این گاز کلر با رطوبت مخاط دهان واکنش نشان داده و اسید کلریدریک ایجاد می شود؛ این ماده بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضاهای کوچک، علائم شدید تنفسی را در پی دارد.

افرادی بر این باورند که با استفاده از ماسک های ساده ی کاغذی می توان از مضرات این ترکیبات شیمیایی در امان ماند! اما این اتفاق ممکن نیست. بسیاری از مواد ضد عفونی کننده به راحتی از ماسک‌ های ساده ی کاغذی عبور می ‌کنند و می ‌توانند موجب آسیب دیدن ریه ها شوند. بنابراین به شما توصیه می کنیم به هنگام استفاده از مواد بهداشتی و شوینده ی شیمیایی نکات زیر را رعایت نمایید:

ایجاد تهویه مناسب هوا در فضا،

روشن کردن هواکش و همچنین باز کردن پنجره ها،

استفاده نکردن از محلول ‌های غلیظ،

رقیق کردن مواد شوینده ی شیمیایی با استفاده از آب،

استفاده از دستمال های ضخیم مرطوب بر روی دهان و بینی و… همه و همه می‌توانند تا حد زیادی از بروز آلرژی ‌های خطرناک پیشگیری نمایند.

 

استفاده از مواد شوینده شیمیایی چه مضرات و خطراتی دارد؟

 

بسیاری از محققان سلامت معتقدند مواد شوینده ی معمولی می توانند جایگزین مناسبی به جای شوینده های شیمیایی پر عارضه باشند! به طوری که حتی مواد شوینده ی معمولی حاوی آنزیم کم خطر  هستند.

 

چنانچه دچار مسمومیت با مواد شوینده شیمیایی شدیم، چه کنیم؟

دقت داشته باشید اولین و مهم ترین اقدام برای افرادی که دچار مسمومیت ریوی به دلیل استفاده از مواد شوینده ی شیمیایی شده اند، خروج سریع آن ها از محل بسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هوا است. فراموش نکنید تنفس هوای تازه، باعث ایجاد آرامش در فرد می ‌شود. همچنین در مراحل بعدی، استفاده از بخور به ویژه بخور سرد، بسیار کارآمد و موثر است.

چنانچه فرد مسموم شده همچنان دچار مشکل خاصی از جمله مشکل در نفس کشیدن بود، هر چه سریع تر وی را به نزد پزشک متخصص انتقال دهید.

 

در انتها این مورد را نیز اضافه می کنیم که استفاده از مواد شوینده ی شیمیایی برای محیط زیست نیز خطرناک است. مواد شوینده، سفید کننده ها و پاک ‌کننده ها با فرمول مولکولی خاص خود پس از استفاده به صورت محلول در آب، وارد سیستم پساب خانگی می‌ شوند. این پساب خانگی که سرشار از کربن، گوگرد، انواع هالوژن‌ ها و همچنین نیتروژن می باشد، از طریق چاه ‌های فاضلاب به طور مستقیم وارد منابع محدود آب زیر زمینی می ‌شود و آن ها را آلوده می کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا