نشانه های بیماری سرطان مثانه چیست؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

اندام مثانه قسمتی از سیستم ادراری می باشد و در زیر شکم قرار دارد. عملکرد اصلی مثانه، ذخیره ادرار است. بد نیست بدانید حجم طبیعی مثانه ی پر، چیزی در حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی لیتر یا به بیان واضح تر، حدود ۲ فنجان است.

 

نشانه های های بیماری سرطان مثانه چیست؟

 

بیماری سرطان مثانه، شایع ترین و کشنده ترین سرطان دستگاه ادراری آدمی، بیشتر در میان مردان کهنسال دیده می ‌شود؛ برای نمونه سالانه در حدود ۱۰۰۰۰ نفر در کشور انگلستان به این سرطان مبتلا می شوند! مردانی که متوسط سن آن‌ ها به هنگام تشخیص این بیماری، ۷۳ و به هنگام فوت ۷۸ است! این اطلاعات بر اساس داده‌ های رسمی جمع آوری شده از سال ۲۰۰۳ میلادی تا ۲۰۰۷ میلادی در ایالت متحده آمریکا به دست آمده است.  سرطان مثانه ۷% از کل سرطان ها را تشکیل می دهد. همچنین بیماری سرطان مثانه در مردان حدود ۳ برابر شایع تر از زنان می باشد!

در تعریف بیماری سرطان مثانه می توان گفت رشد سلول های سرطانی در دیواره ی مثانه که در بیشتر موارد به شکل یک توده گل کلمی شکل می باشد.

 

آیا تشخیص پیش از آشکار شدن نشانه های بیماری سرطان مثانه ممکن است؟

هیچ تست آزمایشگاهی واحد و مشخص که به طور خاص بتواند بیماری سرطان مثانه را تشخیص دهد، وجود ندارد! دقت داشته باشید وجود خون در ادرار، اولین علامت شایع در بیماری سرطان مثانه می باشد. البته وجود خون در ادرار ممکن است با چشم غیر مسلح و به صورت آشکار دیده شود و یا فقط در آزمایش ادرار و به صورت میکروسکوپی شناسایی شود و تشخیص داده شود.

اگر بیماری سرطان به دیواره ی عضلات مثانه نفوذ کند، به آن بیماری سرطان مثانه تهاجمی گفته می شود. توجه داشته باشید در صورت عدم درمان به موقع این بیماری، تومور رشد کرده و به خارج از اندام مثانه گسترش پیدا می کند و یا حتی به اعضای دور، دست اندازی کند! تومورهای سرطانی از یک سلول غیر طبیعی در بدن آغاز می شوند و رفته رفته رشد می کنند. شاید این سوال برای تان مطرح شود که علت دقیق ایجاد یک سلول سرطانی چیست؟ در پاسخ بایستی گفت هنوز علت تبدیل شدن یک سلول سالم به تومور سرطانی به صورت قطعی مشخص نیست! دانشمندان گمان می کنند برخی عوامل، ژن هایی خاص در سلول را تغییر داده و یا به آن ها آسیب می زنند. این تغییر یا آسیب، سبب تشکیل تومورهای سرطانی در برخی نواحی از بدن می شوند.

 

سرطان مثانه

بد نیست بدانید در حدود ۷۰% از افرادی که با بیماری سرطان مثانه به نزد پزشک متخصص مراجعه می کنند، تنها لایه ی سطحی مثانه آن ها درگیر این بیماری شده است و درگیری عضلات مثانه در آن ها مشاهده نمی شود! رایج ترین درمان اولیه در سرطان مثانه ی غیر تهاجمی به ماهیچه های مثانه، انجام جراحی است.

در مواردی که توده، درگیری با عضله داشته باشد و یا احتمال درگیری خارج از مثانه و یا حتی شک به وجود غده ی لنفاوی مثبت شود، می توانیم از روش درمانی شیمی درمانی به عنوان کاهنده ی متاستاز دور دست به صورت سلولی و در زمان جراحی یا بعد از جراحی می تواند باعث درگیری ارگان های دور دست شود، استفاده کنیم. در رابط با شیمی درمانی بد نیست بدانید چنانچه قبل از جراحی، روش درمانی شیمی درمانی انجام شود موثرتر خواهد بود! و حدود ۷ الی ۱۵ درصد به زنده ماندن بیمار کمک خواهد کرد.

متاسفانه در بیمارانی که درمان آن ها به خوبی انجام شده است، بیماری سرطان مثانه می تواند دوباره عود کند و از سر گرفته شود! عود بیماری سرطان می تواند در هر قسمت از سیستم ادراری از جمله کلیه ها ، حالب ، مثانه و یا حتی مجاری ادراری دیده رخ دهد.

شیوع بیماری سرطان مثانه در افراد سیگاری ۴ برابر افراد غیرسیگاری است؛ برخی مواد شیمیایی داخل تنباکوی موجود در سیگار، در بدن تجمع یافته و از طریق ادرار خارج می شوند. این مواد شیمیایی در ادرار، برای سلول های اندام مثانه، به شدت سرطان زا هستند. براساس آخرین تحقیقات انجام یافته، تخمین زده می شود حدود یک سوم از سرطان های مثانه با کشیدن سیگار به صورت مستقیم در ارتباط است.

 

در انتها بد نیست بدانید افرادی که مقدار فراوانی میوه و سبزیجات تازه مصرف می کنند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری سرطان مثانه هستند؛ همچنین احتمال بروز خطر برای افرادی که به مقدار زیاد قهوه می نوشند، کمی بیشتر می باشد. پس توصیه می کنیم به مقدار متعادل و مناسب از نوشیدنی قهوه استفاده نمایید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا