سندرم کوشینگ چه نشانه هایی دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

غدد فوق کلیه، ارگان های کوچکی بر روی کلیه های آدمی هستند که شامل یک بخش قشرى و یا بیرونى و همچنین یک بخش مرکزى است. لازم است بدانید بخش قشرى و یا بیرونى غدد فوق کلیه، هورمون های موردنیاز بدن را تولید و تامین می نمایند.

 

سندرم کوشینگ چه نشانه هایی دارد؟

 

اما در این بین و در برخی افراد، افزایش فعالیت قشری غدد فوق کلیه می تواند مشکلاتی را فراهم نماید؛ یکی از این مشکلات بروز عارضه ای به نام سندرم کوشینگ است. در توضیح بهتر و واضح تر علت بروز این عارضه می توان گفت چنانچه مقدار زیادی هورمون کورتیزول در غدد فوق کلیه ی بدن تولید شود، سندرم کوشینگ به وجود می آید. در بروز این عارضه، غده هیپوفیز بدن نقش قابل توجهی دارد.

 

اما شاید این سوال پیش آید که هورمون کورتیزول سبب چه انجام کدام فرآیندها در بدن آدمی می شود؟

در پاسخ بایستی گفت هورمون کورتیزول در حد طبیعی و استاندارد برای بدن آدمی لازم است؛ برای نمونه هورمون کورتیزول یک تنظیم کننده ی طبیعی فشار خون در بدن می باشد! همچنین این هورمون عملکرد سیستم قلبی و عروقی را تعدیل می کند.

سندرم کوشینگ دارای نشانه های بسیار گوناگونی است؛ برای نمونه بافت چربی در نواحی گردن و پشت بدن فرد مبتلا به این عارضه افزایش می ‌یابد! دست‌ ها و پاهای فرد مبتلا به این عارضه لاغر می‌ شوند! همچنین دیگر نشانه های این عارضه عبارتند از کاهش میل جنسی در مردان، بروز سردردهای اذیت کننده و پی در پی، نازک شدن پوست بدن و در عین حال شکنندگی استخوان های فرد مبتلا به این عارضه، بروز ترک های پوستی صورتی رنگ و یا بنفش رنگ بر روی پوست ناحیه ی شکم، ناحیه ی ران، ناحیه ی سینه و همچنین ناحیه ی بازوها، بروز بیماری دیابت، بروز عفونت های غیر عادی، از دست دادن توده ی عضلانی و همچنین قدرت عضلات، بروز افسردگی و اضطراب و همچنین اختلال در حافظه ی فرد مبتلا به این عارضه و…

همچنین یکی از رایج ترین نشانه های این بیماری نیز، پف کردن صورت افراد مبتلا به این بیماری و همچنین بروز جوش‌ های فراوان و موی زیاد است! همچنین موهای شکننده نشانه ای دیگر از ابتلا به سندرم کوشینگ می باشد. بد نیست بدانید علایم عارضه های دیگری چون افسردگی، اختلالات غذا خوردن و همچنین اعتیاد به الکل نیز تا حدی شبیه به سندرم کوشینگ می باشند! به همین دلیل توصیه می کنیم در صورت مشاهده ی هر یک از این نشانه ها، سر خود تصمیم گیری ننمایید و در اولین فرصت ممکن به نزد یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

سندرم کوشینگ چه نشانه هایی دارد؟

 

اما شاید این سوال برای تان پیش آید که چه اتفاقاتی سبب افزایش فعالیت قشری غدد فوق کلیه و در نتیجه ی آن، افزایش تولید هورمون کورتیزول در بدن می شود؟

در پاسخ بایستی گفت درد و ناراحتی ‌های عصبی و روانی سبب افزایش تولید و ترشح هورمون کورتیزول از غدد فوق کلیه می شود. همچنین بد نیست بدانید ترشح این هورمون ‌ها در ساعات اولیه صبح، زیاد و در هنگام غروب، کم است! همچنین علت دیگر بروز این عارضه، استفاده بسیار زیاد از داروهای خوراکی کورتیکواستروئید می باشد! دقت داشته باشید درمان سندرم کوشینگ با کاهش هورمون کورتیزول در حد طبیعی صورت می گیرد. بدین صورت که چنانچه سندرم کوشینگ در اثر مصرف دوز بالا و طولانی مدت داروهای خوراکی کورتیکواستروئید اتفاق افتاده باشد، پزشک متخصص دوز داروهای تجویز شده را برای مدتی کم می کند تا علائم بیماری از بین رود!

دقت داشته باشید به هیچ وجه نسبت به تغییر در دوز مصرفی داروهای خوراکی کورتیکواستروئید اقدام ننمایید زیرا قطع ناگهانی این داروها، می تواند باعث کاهش غیر طبیعی هورمون کورتیزول در بدن فرد شود. داروهای کورتیکواستروئید عبارتند از داروهایی چون بتامتازون، بودزونید، کورتیزون، دگزامتازون، هیدروکورتیزون، متیل پردنیزولون و…

 

برای برخی افراد درمان سندرم کوشینگ نیاز به انجام عمل جراحی، انجام شیمی درمانی و نیز پرتو درمانی دارد. دقت داشته باشید چنانچه علت بروز سندرم کوشینگ، وجود تومور باشد، پزشک عمل جراحی را توصیه می کند. در توضیح بهتر این اتفاق می توان گفت تومورهای غده هیپوفیز به طور معمول توسط یک جراح مغز و اعصاب برداشته می شوند.

لازم به بیان است پس از انجام عمل جراحی، بدن شما نیاز به داروهای جایگزین کورتیزول دارد تا مقدار طبیعی هورمون کورتیزول را در بدن تولید نماید؛ که این روند ممکن است تا یک سال و یا بیشتر طول بکشد!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا