آیات سجده در قرآن کریم کدام آیات هستند؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

قرآن کتاب آسمانی مسلمانان، نخستین بار در غار حراء واقع در کوه ثور به پیامبر اسلام (ص) وحی شد. درباره قرآن بد نیست بدانید آیات قرآن در زمان پیامبر اسلام (ص) به صورت پراکنده بر روی پوست حیوانات، چوب درخت خرما، کاغذ و همچنین پارچه نوشته می‌‌ شد!

 

 

پس از وفات پیامبر اسلام (ص)، آیات و سوره‌ های قرآن‌ توسط اصحاب جمع‌ آوری شد؛ اما نسخه‌ های بسیاری تدوین شد که در ترتیب سوره‌ ها و قرائت با هم متفاوت بودند! به دستور عثمان، نسخه واحدی از قرآن تهیه شد و دیگر نسخه‌ های موجود را از بین بردند. شیعیان به پیروی از امامان خود، این نسخه را درست و کامل می‌ دانند.

خداوند دو وظیفه ی اصلی و مهم را برای مسلمانان نسبت به کتاب الهی قرآن بیان کرده است؛ خداوند در آیه ی ۶۳ سوره ی بقره می‌ فرماید:

«خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّهًٍْ»

” آنچه به شما داده شده را با قوت بگیرید. “

توجه داشته باشید این یاد گرفتن، بایستی به دو شکل علمی و عملی باشد! یعنی تدبر و فهم دقیق و عمیق و همچنین عمل درست و کامل به آن ها.

بد نیست بدانید در قرآن کریم، آیاتی وجود دارد که به ” آیات سجده ” نام‌‌ گذاری شده‌اند. و آن آیات، آیاتى هستند که خواندن، گوش دادن و یا شنیدن آن ها سبب وجوب یا استحباب سجده می‌ شود! دقت داشته باشید اما نوشتن و یا مشاهده و همچنین نگاه به این آیات نوشته شده، همچنین تصور و خطور کردن این آیات به ذهن سبب وجوب یا استحباب سجده نمی‌ شود.

توجه داشته باشید مجموع ” آیات سجده “، پانزده آیه است که سجده در چهار آیه، واجب و در یازده آیه ی دیگر، مستحب است. چهار آیه‌ ای که دارای سجده ی واجب هستند، ” عزائم ” و یا ” آیات عزائم ” گفته می‌ شود. دقت داشته باشید این آیات عباراند از:

۱٫ آیه پانزدهم سوره سجده (الم تنزیل)؛

۲٫ آیه سی و هفتم سوره فصلت؛

۳٫ آیه شصت و دو سوره نجم،

۴٫ آیه نوزدهم سوره علق.

 

هر گاه آدمی تمام این آیات را بخواند و یا بشنود و یا گوش دهد، انجام سجده بر او واجب می‌ شود؛ اما توجه داشته باشید با خواندن بخشی از آیه حتی لفظ سجده، سجده بر او واجب نمی‌ شود.

یازده آیه‌ ای که دارای سجده مستحب هستند نیز عبارتند از:

۱٫ آیه دویست و شش سوره اعراف؛

۲٫ آیه پانزدهم سوره رعد؛

۳٫ آیه چهل و نه سوره نحل؛

۴٫ آیه صد و نه سوره اسراء یا بنى اسرائیل؛

۵٫ آیه پنجاه و هشت سوره مریم؛

۶٫ آیه هجده سوره حج؛

۷٫ آیه هفتاد و هفت سوره حج؛

۸٫ آیه شصت سوره فرقان؛

۹٫ آیه بیست و شش سوره نمل؛

۱۰٫ آیه بیست و چهار سوره ص؛

و درنهایت ۱۱٫ آیه بیست و یک سوره انشقاق.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا