مصرف سنجد چه فوایدی برای زنان باردار و کودکان دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

سنجد یا همان زیتون روسی و یا زیتون وحشی، گیاهی است که در میان ایرانیان از روزگاران کهن تا امروز، برای هر مرد و زنی یادآور نوروز و روزهای سال نو می باشد. درخت سنجد به نور خورشید نیاز مبرمی دارد و نمی تواند در سایه رشد کند! همچنین تحمل آن در خاک خشک و مرطوب یکسان می باشد و می تواند خشکسالی را نیز تحمل کند.

 

بررسی خواص و فواید درمانی سنجد

 

سنجد دارای طبعی خشک و سرد است. شاید جالب باشد که بدانید نام دیگر این گیاه، ایده است و بیشتر در نواحی سرد کره ی زمین رشد می کند. سنجد دارای ترکیبات و املاح معدنی مورد نیاز برای بدن می باشد اما چیزی که درباره ی این گیاه مهم جلوه می نماید قابلیت انتقال دهی آن است! شاید این سوال برای تان پیش آید که قابلیت انتقال دهی سنجد یعنی چه؟ در پاسخ بایستی گفت سنجد قابلیت انتقال املاح معدنی را به قسمت های مورد نیاز بدن انسان دارد؛ سنجد می‌ تواند مواد مفید گوناگونی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، سدیم و حتی پتاسیم را که توسط مواد غذایی وارد بدن می‌ شوند را به مناطق مورد نیازدر بدن انتقال دهد!

به یاد داشته باشید سنجدی که مورد استفاده قرار می گیرد، هر چقدر خشک‌ تر باشد، اثر آن نیز بر روی بدن بیشتر خواهد بود. سنجد منبع غنی از کلسیم است؛ بد نیست بدانید به افرادی که دچار نرمی استخوان، پوکی استخوان و در کل بیماری های مرتبط با استخوان هستند، توصیه می شود تا از سنجد به مقدار قابل توجهی استفاده کنند. همچنین سنجد سرشار از ویتامین C می باشد؛ به همین دلیل مصرف آن می تواند در رفع کمبود ویتامین C بسیار مفید و ایده ال باشد.

 

زنان باردار در دوران بارداری خود ممکن است دچار حالت تهوع و سرگیجه شوند؛ این حالت ها مخصوصا در ماه های اول و همچنین اواخر دوران بارداری بیشتر می شود. زنان باردار می توانند پودر سنجد را به هنگام صبح و به صورت ناشتا مصرف کنند تا تلخی دهان و حالت تهوع را کاهش دهد! همچنین نوشیدن عصاره ی سنجد برای رفع سرگیجه و تهوع در دوران بارداری بسیار سودمند است. زنان باردار می توانند با مصرف روزانه ی ۲ تا ۳ عدد سنجد از خواص ارزشمند آن بهره مند شوند.

سنجد برای مزاج کودکان بسیار مناسب است، زیرا کودکان دارای حرارت زیاد مزاجی هستند! چنانچه سنجد به جای تنقلات بی ارزش و مضر توسط کودک مصرف شود، یکی از بهترین تنقلات برای او خواهد بود.

 

بررسی خواص و فواید درمانی سنجد

 

پودر سنجد ضد اکسید کننده، ضد التهاب، ضد میکروب و مهم تر از همه ضد سرطان است. سنجد در طب سنتی نیز دارای خواص و فواید گوناگونی می باشد. در طب سنتی سنجد، بیشترین تاثیر را بر سلول های مغزی دارد و موجب تقویت آن ها می شود! همچنین سنجد برای سلامتی دستگاه گوارش افراد بسیار مناسب است. مصرف روزانه ی ده عدد سنجد در روز، می تواند سبب پاکسازی دستگاه گوارش شما شود. توصیه می کنیم افرادی که از رژیم‌ های لاغری بهره می گیرند، می‌ توانند ماده ی غذایی سنجد را در برنامه ی غذایی خود قرار دهند. پودر هسته ی سنجد نیز در درمان التهاب های حاد و مزمن بسیار پر کاربرد است؛ همچنین عارضه ی آرتروز را نیز درمان می کند.

در طب سنتی ایران، پودر سنجد به عنوان درمان دارویی برای کنترل خونریزی و همچنین تسریع روند بهبودی زخم، کاهش نفخ، سم زدایی و هضم بهتر غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

رابطه ی سنجد و درمان بیماری دیابت

دقت داشته باشید سنجد اثر قابل توجهی بر کنترل بیماری دیابت ندارد! اما این گیاه می تواند جایگزین خوبی برای قند و شکر باشد. مصرف به میزان تعادل سنجد، مشکلی نخواهد داشت؛ شما می توانید روزانه تا یک قاشق غذاخوری پودر سنجد یا یک چهارم لیوان سنجد خشک مصرف نمایید.

 

بررسی خواص و فواید درمانی سنجد

 

سنجد سبب افزایش رشد موها می شود

برگ درخت سنجد برای مو بسیار مفید است. به شما توصیه می کنیم تعدادی از برگ های درخت سنجد را در روغن زیتون ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد؛ زمانی که برگ ها کاملا له شد، با آن کف سر خود را ماساژ دهید! این کار باعث تقویت ریشه ی مو و همچنین افزایش رشد موها می شود. همچنین مصرف پودر سنجد، چهره شما را شاداب تر و تو پر می کند!

 

توجه داشته باشید نحوه ی استفاده از گیاه سنجد، بسیار مهم است! برای نمونه افراد میانسال و پیر بایستی برای جلوگیری از بروز ییوست، سنجد را به همراه شیر مصرف کنند. همچنین استفاده بی رویه از این گیاه پر خاصیت می تواند بیماری یبوست، بیماری حصبه، بیماری سو هاضمه و یا حتی عفونت روده ای را به همراه داشته باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا