برای اخذ ویزای تحصیلی چه کنیم؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

این روزها، بسیار شنیده ایم که اطرافیان و دوستان مان تصمیم به ادامه ی تحصیل در خارج از کشور را دارند. در ابتدا بایستی بدانید همه ی کسانی که می خواهند در کشورهای خارجی تحصیل کنند، بایستی ویزای دانشجویی کشور مورد نظر خود را دریافت کنند.

 

برای اخذ ویزای تحصیلی چه کنیم؟

 

ویزای تحصیلی یا ویزای دانشجویی، یک اقامت موقت است که امکان تحصیل، زندگی و حتی کار در آن کشور را به شخص می دهد. یا در توضیحی دیگر می توان گفت ویزای تحصیلی یا ویزای دانشجویی، نوعی ویزای غیر مهاجرتی برای پیگیری آموزش و پرورش در کشور موردنظر است. ویزاهای دانشجویی جزو ویزاهای کوتاه مدت محسوب می ‌شوند و مدت اعتبار آن‌ ها ممکن است به صورت سه ماهه، شش ماهه و یا حتی یک ساله باشد. البته لازم به ذکر است ویزای دانشجویی با توجه به وضعیت تحصیلی وی و همچنین مدت زمان باقی ‌مانده از دوره ی تحصیلی او، مجددا تمدید می ‌شود.

دانشجویانی که علاقه ‌مند به تحصیل در موسسه‌ های آموزشی، دانشگاه ها و کالج های خارج از کشور هستند، پس از پشت سر گذاشتن مراحل اولیه مانند انتخاب کشور، دریافت پذیرش و… وارد مرحله نهایی پروسه پذیرش خود، یعنی درخواست ویزای تحصیلی می‌ شوند. پذیرش تحصیلی یعنی شما از دانشگاه موردنظر خود، اجازه ی ادامه تحصیل در رشته خاصی را بگیرید؛ در نتیجه، شما قبل از گرفتن ویزای تحصیلی بایستی مشخص کنید که در کدام رشته و کدام دانشگاه، قصد ادامه تحصیل را دارید.

اخذ ویزای تحصیلی هر کشوری، دارای شرایط و قوانین مختلفی می باشد. توجه داشته باشید هر کشوری با توجه به قوانین منحصر به فرد مهاجرت خود، هزینه های متفاوتی را برای اخذ ویزای تحصیلی درخواست می کنند. هزینه ی صدور ویزای تحصیلی یا ویزای دانشجویی مانند دیگر انواع ویزاها از سوی وزارت امور خارجه هر کشور تعیین می شود و توسط سفارتخانه ‌های مربوطه نیز از متقاضیان دریافت می گردد. برای نمونه هزینه ویزای تحصیلی کشور های حوزه ی شینگن، ۱۲۲ یورو می باشد.

همچنین یکی از شرایط مهم و اساسی برای اخذ ویزای تحصیلی، نداشتن سن بالا است؛ البته بیشتر موسسه‌ های آموزشی، دانشگاه ها و کالج ها هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، قائل نمی شوند! همچنین حداقل سن برای گرفتن ویزای تحصیلی، ۴ سالگی است و افراد می توانند از این سن، برای تحصیل در دیگر کشورها اقدام نمایند.

 

برای اخذ ویزای تحصیلی چه کنیم؟

 

هزینه های تحصیل در همه ی کشورها، یکسان نیست؛ در نتیجه شما بایستی به هزینه های تحصیلی خود توجه ویژه ای داشته باشید. زیرا امروزه بازار ارز، به هیچ وجه وضعیت مناسبی ندارد! برای ادامه تحصیل در موسسه‌ های آموزشی، دانشگاه ها و کالج های خارج از کشور، کشوری را انتخاب کنید که شرایط آن با روحیه و شرایط شما همخوانی و هماهنگی داشته باشد. همچنین موسسه‌ ی آموزشی، دانشگاه و یا کالجی را انتخاب کنید که با ایرانی بودن و مسلمان بودن شماف هیچ مشکلی نداشته باشد!

لازم به بیان است افراد متقاضی تحصیل در موسسه‌ های آموزشی، دانشگاه ها و کالج های خارج از کشور به نسبت جایی که از آنجا پذیرش گرفته ‌اند، بایستی از دانش قابل قبول زبان برخوردار باشند حتی در بیشتر موارد، داشتن مدرک زبان همچون مانند آیلتس یا تافل الزامی است. در حال حاضر آزمون های آیلتس و یا تافل در چند نوبت، در داخل کشور برگزار می شند؛  اما اگر زمان آزمون آیلتس و یا تافل را در داخل از دست بدهید، مجبور می شوید برای آزمون مجدد به یکی از کشورهای همسایه همچون ترکیه سفر کنید. لازم به ذکر است هزینه ی هر بار آزمون هم چیزی در حدود ۱۵۰ دلار است و حداقل نمره مورد نیاز برای هر دانشگاه، متفاوت است!

 

بررسی ویزای تحصیلی یا ویزای دانشجویی برای کشور کانادا

شما می توانید با دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا، تا پایان اعتبار ویزا که به طور معمول تا پایان دوره ی تحصیلی می باشد، بدون محدودیت به کشور کانادا سفر کنید. استادی پرمیت یا ویزای تحصیلی کانادا ، مجوزی است که معمولا در هنگام ورود دانشجو به کشور کانادا برای او صادر می شود. با داشتن استادی پرمیت کانادا، متقاضی مجاز به ماندن و تحصیل در کشور کانادا می باشد. همچنین استادی پرمیت برای دوره هایی که در مدت ۶ ماه به اتمام می رسند، نیاز نیست! همچنین داشتن استادی پرمیت، برای دوره های پیش دبستان نیز نیاز نیست!

براساس قوانین اداره مهاجرت کشور کانادا، در صورتی که قصد ادامه تحصیل پس از دوره ی ۶ ماهه را دارید، بهتر است از همان ابتدا نسبت به دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا اقدام نمایید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا