احساس گرمای زیاد در بدن به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

احساس گرمای زیاد در بدن و یا به بیان واضح تر، داغ بودن بدن ممکن نشانه ای از وجود بیماری و یا مشکل در بدن فرد باشد. داغ شدن بدن آزار دهنده است و می تواند با تپش قلب و همچنین برافروختگی پوست بدن همراه باشد. بدن شما زمانی که در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد قرار دارد، در بهترین و ایده آل ترین شرایط خود است و عملکرد خوب و مناسبی دارد. دقت داشته باشید چنانچه دمایی بالاتر از این دما را تجربه نمایید، در حقیقت شما دچار تب شده اید! در عارضه ی تب، بدن داغ می شود و شما عرق می کنید.

در بیان علت بروز تب می توان گفت تب زمانی رخ می دهد که بدن سعی می کند با عوامل بیرونی مزاحم همچون ویروس ها و باکتری ها مبارزه کند.

 

احساس گرمای زیاد در بدن به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

 

در حالت احساس گرمای زیاد در بدن یا گر گرفتگی، پوست تان یک مرتبه سرخ می شود! درست مانند اینکه شما از خجالت قرمز شده باشید. توجه داشته باشید چنانچه همراه با احساس گرمای زیاد در بدن، با علائمی چون عرق کردن بیش از حد بدن، بروز تغییرات وزن، احساس خستگی و یا حتی تپش قلب رو به رو شوید، برای بررسی دقیق مشکل، بایستی این موارد را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید.

یکی از رایج ترین و متداول ترین علل احساس گرمای زیاد در بدن، مربوط به غده ی تیروئید است. پر کاری غده ی تیروئید، موجب ترشح بیش از حد هورمون تیروئید، افزایش سوخت و ساز در بدن و همچنین احساس دمای بالا در بدن می‌ شود! همچنین کم کاری غده ی تیروئید نیز می‌ تواند اثراتی مشابه را به همراه داشته باشد! تغییر وزن بدن، احساس خستگی و همچنین تپش قلب از دیگر نشانه‌ های عملکرد نادرست غده ی تیروئید هستند. توجه داشته باشید آن دسته از خانم هایی که مبتلا به پر کاری غده ی تیروئید هستند، پریودهای نامنظمی را تجربه می کنند و یا در دوران بارداری دچار مشکلات عدیده ای می شوند!

حتی ممکن است به سبب استفاده از برخی داروها، همچون داروهای مخدر، داروهای ضد افسردگی و نیز برخی داروهای پوکی استخوان و… احساس داغ بودن بدن نمایید!

در خانم‌ هایی که سال‌ های آخر باروری را تجربه می کنند؛ یعنی سنین حدود ۴۸ الی ۵۲ سالگی، حملات گر گرفتگی به صورت احساس گرمای شدید در ناحیه ی بالا تنه ایجاد می‌ شود. دقت داشته باشید حملات گر گرفتگی حدود سه الی چهار دقیقه به طول می‌ انجامد و گاهی با سر درد و تپش قلب نیز همراه است!

 

احساس گرمای زیاد در بدن به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

 

بیماری فئوکروموسیتوم را جدی بگیرید

در بررسی های بیشتر و دقیق تر پزشکان و محققان ثابت شده است که نوعی بیماری به نام بیماری فئوکروموسیتوم یکی دیگر از علل بروز داغ شدن بدن می باشد! بیماری فئوکروموسیتوم به دلیل وجود توده‌ ای در غده ی فوق کلیه ایجاد می‌ شود. دقت داشته باشید این توده گاهی هورمون‌های آدرنالین یا نور آدرنالین را به داخل جریان خون می‌فرستد و به بروز حمله منجر می‌شود. اگرچه این بیماری خیلی نادر است ولی به دلیل خطرناک بودن حتما باید در برخورد با چنین حملاتی در نظر گرفته شود. بیماران مبتلا در حین حمله دچار افزایش فشار خون، تپش بسیار شدید قلب و احساس اضطراب می‌شوند. درمان این بیماری جراحی است.

متاسفانه یکی از مشکلات دنیای امروز، استرس و اضطراب بیش از حد می باشد! دقت داشته باشید استرس و یا اضطراب بیش از حد می‌ تواند به عرق کردن زیاد و افزایش دمای بدن شما منجر شود. در این شرایط، افزایش میزان ترشح هورمون آدرنالین می‌ تواند احساس گرما را در بدن شما به همراه داشته باشد؛ این اتفاق می‌ تواند به راحتی با گرگرفتگی اشتباه گرفته شود! تمرین‌ های تنفس عمیق و یا پیاده‌ روی های سالم و برنامه ریزی شده می‌ توانند به آرامش اعصاب و کاهش دمای بدن کمک فابل توجهی کنند.

 

برخی اتفاقات ساده و پیش پا افتاده نیز می تواند سبب افزایش دمای بدن شود! برای نمونه خوراکی‌ های تند، تنها موجب احساس سوزش در دهان نمی‌ شوند! خوراکی های تند می‌ توانند دمای بدن شما را افزایش دهند. در توضیح این شرایط می توان گفت پس از مصرف غذا‌های تند، جریان خون به ناحیه ی صورت، زبان و همچنین گلو افزایش می‌ یابد. با افزایش جریان خون، شما نیز بیشتر و بیشتر گرما را احساس خواهید کرد.

توجه داشته باشید احساس اندکی گر گرفتگی و داغ بودن بدن عادی است؛ اماش چنانچه علائم شدیدتری را تجربه کردید، به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا