ریزش ابرو به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

ریزش مو مشکلی است که تعداد قابل توجهی از افراد به آن دچار هستند؛ استرس، رژیم تغذیه ای نامناسب، بیماری ها و مشکلات داخلی بدن همچون کم خونی ها و نیز اختلالات غده ی تیروئید همه و همه می توانند یکی از عوامل ریزش موهای آدمی باشند. اما در این بین، مشکلی دیگری نیز وجود دارد که شاید حتی شما نیز با آن دست و پنجه نرم می کنید! مشکلی به نام ریزش ابروها. هنگامی که شما از مژه‌ های خود به اندازه ی کافی و لازم مراقبت نمی‌ کنید، این احتمال وجود دارد که آن ها ضعیف شوند و در نهایت بشکنند! البته مطمئن باشید که ریزش موهای ناحیه ی ابرو تقریبا موقت است و با درمان مناسب می‌ تواند بهبود یابد.

 

ریزش ابرو به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

 

موهای ابرو نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره و صورت دارند. ابروها نقش مهمی در حفاظت از چشم‌ ها دارند؛ موهای ابرو مانع از ورود آب، عرق و همچنین گرد و غبار پیشانی به چشم می‌ شوند. لازم است بدانید موی ابروها نیز مانند دیگر موهای بدن، از جمله موهای سر و موهای مژه‌ ها که از بدو تولد به همراه آدمی وجود داشته‌ اند، می‌ توانند تحت‌ تاثیر عوامل مختلف دچار ریزش شوند! ریزش ابروها می‌ تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

بعضی از افراد به‌ طور سرشتی و ذاتی ابروهای کم‌ پشتی دارند. برای پر پشت کردن موهای ابروی این افراد، کاشت ابرو توصیه می‌ شود. البته توجه داشته باشید این روش نیز مشکلاتی را به همراه دارد؛ زیرا ابروی پیوندی از ناحیه دیگری گرفته می‌ شود و ممکن است در آینده عوارضی را به دنبال داشته باشد.

 

ریزش ابرو به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

 

دقت داشته باشید عوامل متعدد و گوناگونی می‌ تواند در ریزش موی ابروها تاثیر گذار باشد؛ ولی یکی از شایع‌ ترین عوامل در ریزش موی ابروها، کندن و یا در اصطلاح برداشتن ابروها است. اتفاقی که بیشتر خانم ها با آن در ارتباط هستند و به طور معمول نتیجه این کار خود را در دوره ی میانسالی متوجه می‌ شوند. وقتی موهای ابرو از ریشه کنده می‌ شوند و این کار نیز به صورت مداوم تکرار می شود، موهای ابرو قابلیت رشد مجدد خود را از دست می‌ دهند! دقت داشته باشید ریشه ی موها در این ناحیه به دلیل کنده شدن مداوم، فیبروزه و خشک می‌ شوند. به همین دلیل است که در خانم‌ های مسن، فقط یک ردیف باریک از ابروها باقی می‌ ماند!

به افرادی که قصد دارند به ابروهای خود حالت دهند، توصیه می‌ کنیم به جای کندن و برداشتن موهای ابروی خود از ریشه، آن را با تیغ اصلاح کنند تا ریشه‌ های موی ابروی آن ها صدمه نبیند.

همان‌ گونه که رژیم غذایی ناسالم موجب ریزش مو در افراد می‌ شود، کمبود پروتئین، مواد معدنی و همچنین ویتامین‌ ها در رژیم غذایی می تواند بر رشد ابروها، تاثیر قابل توجهی گذارد و موجب ریزش آن ها می‌ شود.

 

یکی از مهم ترین علل ریزش موهای ابرو، بیماری آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای می باشد. در بیماری آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای که ممکن است به طور ناگهانی پیش آید، فرد به صورت تکه ای دچار ریزش موهای ناحیه ابرو می شود. دقت داشته باشید این مشکل ممکن است در برخی افراد، همراه با ریزش موی سکه ای در ناحیه سر اتفاق افتد! یا تنها در ابروها و مژه ها نمایان شود. بد نیست بدانید در بیماری آلوپسی آره آتا، بدن به فولیکول مو حمله می‌ کند و موجب ریزش مو در نواحی مختل بدن می‌ شود.

لازم به بیان است عوامل ژنتیکی و ارثی، نقش چندانی در ریزش موهای ابرو ندارند و موهای این ناحیه از صورت به هورمون ها وابسته نیست! البته برخی از افراد ابروهای پر پشت و متراکمی دارند که این موضوع وابسته به ژنتیک است.

 

ریزش ابرو همیشه ناشی از بیماری‌ های پوستی نیست! ریزش ابرو ممکن است حاصل عوارض بیماری‌ ها و مشکلات داخلی باشد. کم‌ خونی یکی از عواملی است که می‌ تواند باعث ریزش ابروها شود؛ البته این اتفاق متاسفانه در خانم‌ های ایرانی شایع تر است. همچنین نقش استرس را در ریزش موی تلوژنی فراموش نکنید! حتی ممکن است در استرس ‎های ناشی از بیماری‌ های تب‌دار و یا حتی جراحی‌ ها، به طور معمول شاهد ریزش مو در ابرو هستیم.

همچنین عوارض کم‌ کاری غده ی تیروئید را از یاد نبرید!  کم‌ کاری غده ی تیروئید، عارضه‌ ای است که در طی آن، غده ی تیروئید به‌ اندازه‌ ای که بایستی فعال باشد، فعال نیست! این عارضه یکی از علل نازک شدن ابروها به شمار می آید. کم‌ کاری غده ی تیروئید علائم دیگری همچون خشک شدن پوست، خستگی شدید و همچنین افزایش وزن ناگهانی را نیز به همراه دارد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا