عرق کردن بیش از حد کف دست به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

عرق کردن نوعی مکانیسم دفاعی و پاسخ طبیعی بدن می باشد که در مقابل افزایش دمای بدن اتفاق می افتد. عرق کردن، روند طبیعی بدن برای خنک کردن خود است. اتفاقی طبیعی و بدون به همراه داشتن هیچ گونه نگرانی و دلهره!

 

بررسی علت های عرق کردن بیش از حد کف دست

 

عرق بدن انسان ذاتا بویی ندارد و بدبو نیست! اما عرق کردن در مناطق خاصی از جمله در زیر بغل و همچنین کشاله ی ران دارای بوی بد می باشد و این اتفاق به سبب میکروب های خاصی است که در چین و چروک های پوست نواحی زیر بغل و کشاله ران وجود دارد؛ این میکروب ها عرق را تجزیه می کنند و تجزیه عرق حاصل شده، باعث به وجود آمدن یک بوی بد می شود. در نتیجه فرد احساس ناخوشایند و اذیت کننده ای پیدا می کند.

عرق کردن به مقدار زیاد و خارج از حد معمول، ناراحتی شایعی است که در بسیاری از افراد معمولی دیده می شود! البته تنها بعضی از افراد بیشتر از دیگران عرق می کنند. بهتر است این دسته از افراد برخی از بررسی ها و تست های پزشکی را انجام دهند، یعنی بایستی به لحاظ مسائل و فرآیندهای داخلی بدن، مورد معاینه قرار بگیرند. البته بایستی بدانید افرادی که اضافه وزن دارند، به احتمال بسیار زیاد، بیشتر از دیگر افراد عرق می ‌کنند. همچنین بعضی دیگر از افراد نیز غدد عرق شان با کمترین تحریک، فعال می شود؛ و بسیار عرق می کنند!

البته میزان رطوبت موجود در محیط نیز در مقدار عرق کردن فرد بسیار تاثیر گذار است. رطوبت موجود در هوا، با آب اشباع شده است؛ در نتیجه ی این اتفاق ، تبخیر شدن عرق توسط هوا سخت ‌تر می ‌شود. این وضعیت باعث می ‌شود که بدن، عرق بیشتری تولید نماید.

عرق کردن بیش از حد دست ها؛ اتفاقی اذیت کننده و بد

یکی از مشکلاتی که برخی از افراد به آن دچار هستند، عرق کردن کف دست ها است. در اصطلاح علمی عرق کردن بیش از حد دست، هیپرهیدروزیس گفته می شود. برخی افراد علت این عارضه را مشکلات هورمونی و غددی می ‌دانند و برخی دیگر نیز به ارثی بودن این عارضه باور دارند. متاسفانه عرق کردن بیش از حد دست، باعث ایجاد بو و چرک زیاد می شود. همچنین گاهی این عارضه به ‌حدی شدید است که فعالیت های عادی فرد را مختل می نماید. توجه داشته باشید این عارضه در افرادی که با وسایل برقی سر و کار دارند، می‌ تواند خطر آفرین باشد!

 

بررسی علت های عرق کردن بیش از حد کف دست

 

عارضه ی عرق کردن بیش از حد کف دست، در هر زمان و در هر سنی دیده می شود، اما این عارضه بیشتر در دوران نوجوانی ظاهر می شود و در بعضی موارد، حتی تا آخر عمر ادامه می‌ یابد. دلایل زیادی از جمله عوامل ژنتیکی، میزان فعالیت و… وجود دارند که موجب تعریق زیاد در کف دست می ‌شوند.

عارضه ی عرق کردن بیش از حد کف دست در برخی مواقع به ‌قدری شدت می‌ یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست فرد می ‌چکد و یا حتی کاغذ زیر دست بیمار، به ‌طور کامل خیس می ‌شود. موارد خفیف و پیش پا افتاده ی بیماری عرق کردن بیش از حد کف دست، با مصرف داروهای موضعی و خوراکی قابل کنترل و درمان است؛ اما موارد شدید این بیماری، به درمان ‌های دارویی پاسخ نمی‌ دهد و بایستی جراحی شود! البته بسیاری از پزشکان و متخصصان بر این باورند که این افراد بایستی در ابتدا استرس خود را درمان نمایند تا بتوانند عرق دست تان خود را درمان نمایند. زیرا استرس خود عامل بسیاری از  بیماری ‌ها و مشکلات روحی و روانی است.

چنانچه کف دست شما به صورت مدام و پی در پی عرق می ‌کند، این اتفاق ممکن است به سبب وجود یک ژن بد و ناهماهنگ در میان دیگر ژن های شما باشد! در حقیقت عرق کردن کف دست به مقدار زیاد می ‌تواند به دلیل جهش های ژنتیکی اتفاق بیافتد؛ جهش هایی که شما آن را از والدین خود به ارث می برید، اگر چه آن ها این مشکل را ندارند.

در طب سنتی ایرانی، عرق کردن بیش از حد کف دست به ‌علت غلبهی بلغم می باشد و از نشانه ‌های اختلال در عملکرد اندام کبد است.

 

توصیه می کنیم برای رهایی از این عارضه ی اذیت کننده، در هنگام شستن دست‌ ها، کمتر از آب و صابون استفاده کنید و به شستن دست ها با آب خالی اکتفا نمایید. همچنین استفاده از پودر بچه را نیز از یاد نبرید! ریختن پودر بچه بر روی کف دست می ‌تواند عرق دست را به طور موقت جذب کند. در صورت عدم دسترسی به پودر بچه، شما می‌ توانید از آرد ذرت و یا حتی نوشابه نیز استفاده کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا