چه عواملی سبب پیری زودرس مغز می شود؟

محمد سیمری : بدن آدمی با گذر زمان پیر می شود؛ این پیری شامل تمامی ارگان ها و سیستم های بدن می باشد! با افزایش سن سیستم های شنوایی، گفتاری، حرکتی، تعادلی و همچنین سیستم عصبی و… تحلیل می روند. توجه داشته باشید مغز نیز شامل این تحلیل و پیری است. یعنی سلول های مغز با افزایش سن، تحلیل رفته و آسیب می بیند. فراموش نکنید این اتفاق، فرآیندی بسیار طبیعی است.

چه عواملی سبب پیری زودرس مغز می شود؟

در توضیح بیشتر این اتفاق می توان گفت در یک مغز طبیعی و سالم، مهم‌ ترین چیزی که با افزایش سن، اتفاق می‌ افتد این است که نورون‌ ها یا همان سلول‌ های عصبی کمی کند می‌ شوند و مانند دوران جوانی، فعال و پر انرژی نیستند. هنگامی که سلول های مغزی تحلیل می روند و به اصطلاح پیر می شوند، اختلالات بسیاری در حالات رفتاری فرد مبتلا به این عارضه به وجود می آید، که مهم ترین اختلال در حافظه و شناخت فرد می باشد.

در یکی از جدیدترین پژوهش های انجام یافته، محققان دانشگاه تورنتوی کانادا با همکاری موسسه تحقیقاتی روتمان دریافتند که نوجوانان و کهنسالان در زمان انجام آزمایش های مرتبط با حافظه و عملکرد مغز، الگوهای امواج مغزی بسیار متفاوتی را از خود نشان می دهند. براساس این پژوهش، فعالیت ریتمیک درون مغز از جمله هیپوکامپ که در شکل‌ گیری و بازیابی خاطرات نقش مهم و موثری دارد یا نئوقشر که شامل ماده خاکستری مغز است و در سیستم های بینایی، شنوایی، توجه و تفکر سطح بالا دخالت قابل توجهی دارد، با افزایش سن تغییر می‌ کند و دیگر مثل گذشته نیست.

توجه داشته باشید برخی عوامل سبب سرعت بخشیدن به تحلیل سلول های مغزی در فرد و پیری مغز می شود؛ عواملی چون بیماری های فشار خون کنترل نشده، بیماری دیابت، بیماری چربی خون، بیماری های تغذیه، رژیم غذایی پر چرب و پر کالری، استرس مزمن، کم خوابی، نشستن طولانی مدت در طول روز و تحرک کم، سیگار کشیدن و همچنین مصرف الکل و…

علل بروز پیری زودس مغز

متاسفانه پیشرفت دنیای امروز، علاوه بر به همراه داشتن فایده ها و ارزش های گوناگون، برخی مشکلات را نیز به همراه داشته است! یکی از این مشکلات، آلودگی هوا است. مشکلی که در شهرهای صنعتی بیشتر اتفاق افتاده است. آلودگی هوا، مهم ترین علت پیری زودرس مغز است؛ جدیدترین تحقیقات و پژوهش ها نشان می دهند که زندگی در مجاورت بزرگراه ها و همچنین خیابان های پرتردد، سبب انباشتگی آلودگی در ریه و خون آدمی می شود! متاسفانه این حالت، احتمال بروز یک نوع آسیب مغزی به نام سکته مغزی خاموش را افرایش می دهد. علاوه بر این، لازم به بیان است آلودگی هوا به مرور زمان حجم مغز را کاهش می دهد و مهم ترین نشانه ی پیری زودرس مغز است.

یا در موردی دیگر، نشستن طولانی مدت و همچنین کم تحرکی، مهم ترین علت بروز بیماری های قلبی و عروقی، بیماری دیابت، انواع بیماری سرطان و حتی مرگ زودرس است. به علاوه نشستن طولانی مدت، آن دسته از مناطق مغز را که مرتبط با حافظه می باشد را منقبض کرده و سبب کاهش عملکرد مغز می شود.

دقت داشته باشید تفاوت‌ های بسیار زیادی بین تغییرات مغزی ناشی از فرآیند طبیعی پیری شدن و بیماری‌ هایی مانند آلزایمر و سایر انواع زوال عقل یا اختلالات شناختی وجود دارد.

چه عواملی سبب پیری زودرس مغز می شود؟

 

همچنین بیان این نکته نیز الزامی است که با گذشت زمان و افزایش سن، رسوبات چربی و سایر رسوبات در دیواره‌ های رگ‌ های خونی آدمی ته‌ نشین می‌ شوند. این پروسه که در اصطلاح علمی و پزشکی، آترواسکلروز نامیده می شود، عاملی است مهم و حیاتی برای بروز بیماری‌ هایی همچون بیماری های قلبی و عروقی، بیماری آنژین و حتی بیماری‌ های مزمن کلیه است! همچنین این اتفاق، گاهی باعث بروز حمله ی قلبی و یا حتی سکته مغزی می‌ شود.

یکی از نشانه‌ های قابل توجه پیری زودرس مغز، بروز مشکلات در عملکرد اجرایی روزانه می باشد. این اتفاق بر عهده ی ناحیه‌ ای از مغز به نام قشر پیشانی می باشد. توجه داشته باشید عملکرد اجرایی، سطح بالاتر تفکر و توجه است. بنابراین چنانچه کسی در مدیریت کارها و تحلیل تصمیمات خود دچار مشکل شود، بایستی به عارضه ی پیری زودرس مغز توجه ویژه ای داشت و با این وضعیت را با پزشک متخصص در میان گذاشت.

 

در انتها بد نیست بدانید پیروی از سبک زندگی سالم، می‌ تواند مغز را در وضعیت خوبی حفظ نماید. حالتی در مغز به نام مقاومت مغز وجود دارد که به طور معمول سبک زندگی سالم، می‌ تواند این مقاومت را افزایش دهد. دقت داشته باشید مقاومت مغز برای عملکردهای روزمره ی مغز، بسیار مفید است و از افراد در برابر جراحت‌ ها و سکته‌ های مغزی، حتی در برخی شرایط بیماری MS مراقبت می‌ کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا