احساس تلخی دهان به چه دلایلی به وجود می آید؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

تلخی دهان یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که ممکن است هر فرد در طول زندگی خود با آن مواجه شود! احساس مزه ی تلخ در دهان، نشانه‌‌ ی افزایش تعداد باکتری‌ ها در دهان است که این اتفاق شاید ناشی از رژیم غذایی نادرست و نامناسب باشد. توجه داشته باشید احساس تلخی دهان مربوط به سن خاصی نیست و در هر سنی ممکن است اتفاق افتد! البته به طور معمول این اتفاق در سنین میانسالی و همچنین ۴۰ الی ۵۰ سالگی در افراد به وفور بروز می‌ کند. گاهی اوقات ممکن است شما با مصرف برخی مواد غذایی و یا نوشیدنی ها، احساس تلخی بزاق دهان نمایید؛ مصرف نوشیدنی هایی چون چای و یا قهوه سیاه که سبب احساس تلخی در دهان می شود.

 

احساس تلخی دهان به چه دلایلی به وجود می آید؟

 

کمبود ویتامین ها در بدن یک علت رایج و معمول برای تلخی دهان است؛ دقت داشته باشید وجود ویتامین‌ ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن، برای عملکرد درست اندام‌ ها ضروری هستند! اندام هایی چون اندام های تشخیص بو، طعم و مزه و… به عنوان مثال ماده ی روی برای سلامت حواس چشایی و بویایی بسیار لازم و ضروری است؛ به همین خاطر پیش از مصرف مکمل ماده ی روی، پزشک متخصص میزان ماده ی روی را در بدن چک می‌ کند! جالب است بدانید افزایش میزان ماده ی روی می‌ تواند باعث احساس تلخی دهان شود! همچنین یکی دیگر از عواملی که موجب احساس تلخی دهان می‌ شود، کمبود ویتامین B۱۲ در بدن فرد است.

 

بررسی علل احساس مزه تلخی در دهان

دلایل گوناگونی می تواند سبب احساس تلخی دهان شود؛ دلایل متعددی چون رفلاکس معده، کمبود ویتامین ها در بدن، سیگار کشیدن و… درباره رفلاکس معده بد نیست بدانید گاهی اوقات به دلیل سوء هاضمه عملکردی، در هنگامی که معده شما عملکرد خوبی ندارد، ممکن است مایع صفرا به داخل معده برگشت کند و به دنبال این اتفاق، کمی التهاب و تحریک ایجاد نماید! پس می توان گفت بازگشت اسید معده به مری و ورود آن به دهان، مزه‌ ای تلخ در دهان بر جای خواهد گذاشت.

یا در شرایطی دیگر چنانچه دریچه ی اتصال بین مری و معده ضعیف شده یا آسیب ببیند، اسید معده خارج شده و موجب یک احساس سوزش در معده و همچنین در قفسه سینه می‌ شود! لازم به ذکر است در حالت عادی و سلامت بدن، دریچه اتصال بین مری و معده به طور معمول بسته می باشد تا اسید نتواند از معده خارج شود. همچنین سطح پایین هورمون استروژن در بدن زنان و دیگر اختلالات هورمونی هم ممکن است باعث ایجاد حس تلخی در دهان شود!دقت داشته باشید این تغییرات ممکن است در دوران بارداری خانم ها و گاهی حتی در طی یک دوره خاص در طول زندگی اتفاق بیافتد.

توجه داشته باشید یکی از مهم‌ ترین دلایل احساس تلخی دهان، رعایت نکردن بهداشت دهان می باشد. رعایت نکردن بهداشت دهان می تواند باعث افزایش احتمال عفونت در دهان و همچنین بروز انواع بیماری‌ های لثه و مشکلاتی دیگری چون عفونت دندان و ورم لثه شود! که تمامی این اتفاقات می تواند سبب احساس تلخی دهان شوند. مشکلات مختلف دندانی همچون عفونت دهان، بروز آبسه های دندانی، لثه و یا عفونت های مختلف لثه و یا بیماری ها مربوط به آن.

 

احساس تلخی دهان به چه دلایلی به وجود می آید؟

 

در ساده ترین شرایط، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، بیماری سرماخوردگی، آلرژی و همچنین بیماری سینوزیت نیز همه و همه می توانند موجب احتقان مسیر بینی، کاهش حس بویایی و یا حتی احساس تلخی دهان شوند! در نتیجه و به دنبال این اتفاق، توانایی چشیدن طعم‌ ها نیز کاهش پیدا می کند.

یا اثرات مصرف برخی داروها را نیز از یاد نبرید! دقت داشته باشید مصرف برخی داروها ممکن است باعث احساس تلخی دهان شود. این داروها اغلب شامل داروهایی هستند که برای درمان بیماری‌ های قلبی‌ و عروقی و همچنین بیماری‌ های با ریشه‌ ی روان‌ شناختی توسط پزشک متخصص تجویز می‌ شوند؛ داروهای بیماری هایی چون آلرژی، بیماری آلزایمر، بیماری آنمی، بیماری آسم، بیماری فشار خون، بیماری گلوکوم یا آب سیاه، بیماری پارکینسون، بیماری نقرس، بیماری آرتروز روماتیسمی، بیماری اسکیزوفرنی و نیز برخی مشکلات تیروئید و… همچنین برخی از آنتی‌ بیوتیک‌ ها همچون داروی آلوپورینول و بعضی داروهای ضد افسردگی دیگر هم ممکن است عارضه ی تلخی دهان را به همراه داشته باشد.

 

در انتها توصیه می کنیم آن دسته از افرادی که مبتلا به عارضه ی تلخی دهان هستند، معده خود را به هیچ وجه خالی نگذراند! همچنین در وعده های غذایی، پرخوری نکنند و پس از صرف غذا نیز بلافاصله دراز نکشند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا