کمبود ویتامین E در بدن چه عوارضی در پی دارد؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب

ویتامین E به عنوان یکی از مهم ترین ویتامین های محلول در چربی، برای سلامت بدن شما بسیار حیاتی است. شاید این سوال برای تان پیش آید که ویتامین محلول در چربی به چه معنا است؟ در پاسخ بایستی گفت یعنی بدن شما می تواند ویتامین E وارد شده را ذخیره کرده و از آن در زمان نیاز استفاده نماید.

 

کمبود ویتامین E در بدن چه عوارضی در پی دارد؟

 

بر اساس گزارش انیستیتو سلامت ملی ایالات متحده ی آمریک، نوجوانان و افراد بالغ بایستی روزانه ۱۵ میلی گرم ویتامین E مصرف کنند؛ این مقدار برای خانم های باردار نیز کافی است. اما خانم هایی که در دوران شیردهی قرار دارند، بایستی روزانه تا ۱۹ میلی گرم ویتامین E مصرف کنند. دقت داشته باشید مقدار توصیه شده ویتامین E برای نوزادان، ۴ تا ۵ میلی گرم و برای کودکان ۱ تا ۳ سال نیز، ۶ میلی گرم می باشد. همچنین برای کودکان ۴ تا ۸ سال، ۷ میلی گرم و برای ۹ تا ۱۳ سال، ۱۱ میلی گرم می باشد.

همچنین ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، برای مبارزه با برخی بیماری ها و پیشگیری از آن ها بسیار مفید است؛ بیماری ها و مشکلاتی همچون بیماری آلزایمر، عارضه ی کاهش دید ناشی از بالا رفتن سن و همچنین برخی از سرطان ها و…  رادیکال های آزاد در بدن، در واقع مولکول های اکسیژنی هستند که یک الکترون از دست می دهند و حالت ناپایدار پیدا می کنند! توجه داشته باشید رادیکال‌ های آزاد، نتیجه‌ ی عملکرد طبیعی بدن است؛ آن‌ ها به سلول‌ های شما آسیب می‌ زنند و طول عمر آن‌ ها را کم می‌ کنند! ویتامین E به کم شدن رادیکال‌ های آزاد کمک می‌ کند و باعث می‌ شود سلول‌ های شما آسیب کمتری ببینند و شما دچار پیری زودرس نشوید!

همچنین توجه داشته باشید که میزان تولیدن رادیکال های آزاد، در اثر عواملی چون سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و همچنین اشعه ی ماورا بنفش خورشید بیشتر می شود.

شاید بپرسید ویتامین E در کدام مواد غذایی به وفور یافت می شود؟ مواد غذایی و خوراکی های غنی از ویتامین E عبارتند از روغن های گیاهی به خصوص روغن آفتابگردان و روغن جوانه گندم، مغزها و دانه های روغنی، سویا و سیب زمینی و همچنین گیاه طبیعی آووکادو و… لازم به بیان است روغن جوانه گندم، غنی‌ ترین ماده ی غذایی درباره ویتامین E است.

 

کمبود ویتامین E در بدن چه عوارضی در پی دارد؟

 

ویتامین E و سلامت پوست

ویتامین E به عنوان یک مرطوب کننده ی طبیعی و ارزشمند برای درمان خشکی پوست شناخته می شود؛ همچنین این ویتامین، باعث افزایش تولید ماده ی کلاژن در پوست آدمی می شود. توجه داشته باشید ماده ی کلاژن، یک پروتئین است که مسئولیت حفظ انعطاف پذیری پوست را بر عهده دارد و به این ترتیب به کاهش چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک شایانی می نماید.

برای بهره مندی از خواص ویتامین E توصیه می کنیم چند قطره روغن ویتامین E را با روغن زیتون ترکیب کرده و آن را هر شب، قبل از خواب بر روی پوست صورت و بدن خود بمالید؛ سپس بگذارید این محلول به مدت یک شب بر روی پوست شما باقی بماند و روز بعد، آن را با آب گرم به خوبی بشویید.

 

عوارض کمبود ویتامین E در بدن

از جمله عوارض کمبود ویتامین E می توان افزایش احتمال ابتلا به بیماری سرطان و همچنین بروز مشکلات قلبی و عروقی و اختلالات تولید مثلی را نام برد. همچنین کمبود ویتامین E باعث ریزش مو نیز می‎ شود!

یکی دیگر از عوارض کمبود ویتامین E در بدن، بروز خونریزی می ‎باشد که ممکن است این خونریزی در مغز و یا به وسیله ی لکه ‎های وسیعی در زیر پوست و شکم آشکار گردد.

کمبود ویتامین E باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می شود که آن ها را در بالا نام بردیم؛ پس همه ی افراد بایستی به اندازه ی کافی ویتامین E مصرف کنند تا دچار این مشکلات نشوند. اما توجه داشته باشید این توصیه به معنای مصرف بیش از حد نیاز و توصیه شده نمی باشد! مصرف بیش از اندازه ی لازم ویتامین E هیچ گونه اثر درمانی و پیشگیرانه ای برای بدن فرد مصرف کننده ندارد. فرد بایستی فقط و فقط کمبود این ویتامین را در بدن خود جبران کرده و میزان آن را به میزان توصیه شده، برساند.

به یاد داشته باشید استفاده‌ ی بیش از حد از مکمل‌ ها و قرص‌ هایی که دارای ویتامین E هستند، می‌ توانند عوارض جدی در پی داشته باشند! یکی از این عوارض جدی، افزایش احتمال بروز سکته مغزی است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا