درباره تاریخچه جدول کلمات متقاطع چه می دانید؟

محمد سیمری : حل کردن جدول، یکی از سرگرمی های جذاب و بی شک مفید و ارزشمند برای تقویت ذهن آدمی به شمار می آید. البته لازم به بیان این مطلب است که امروزه و به ویژه در میان جوانان، این سرگرمی کم نام و نا آشنا شده است!

در دنیای امروز که با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و فناوری های گوناگون مواجه هستیم، بازی ها و سرگرمی ها نیز دچار تحولاتی بنیادین و ارزشمند شده اند. برای نمونه در موضوع حل کردن جدول نیز، جدول بازی با استفاده از گوشی های هوشمند و یا حتی رایانه و تبلت ها، همه گیر و رایج شده است.

درباره تاریخچه جدول کلمات متقاطع چه می دانید؟

در میان انواع گوناگون جدول های طراحی شده، جدول کلمات متقاطع از مردمی ترین و جهان گسترترین سرگرمی های دنیا به شمار می آید! سرگرمی ای که  از زمان پیدایش خود، آن‌قدر دوست‌ داشتنی و مردم خواه بوده است که به بسیاری از زبان‌ های روز دنیا طراحی شده است و شاید به‌ همین دلیل نیز بوده است که کمپانی بزرگ گوگل، امسال به مناسبت صد سالگی آن، لوگوی خود را تغییر داد! یک قرن از زمانی که جدول برای اولین بار، به عنوان یک سرگرمی ظهور کرده است، می گذرد و در دنیای فناوری اطلاعات نیز همچنان یکه تاز در میان دیگر سرگرمی ها به شمار می آید!

درباره جدول کلمات متقاطع بد نیست بدانید این سرگرمی برای اولین بار در سال ۱۹۱۳ میلادی و توسط یک مهاجر انگلیسی تبار و اهل شهر لیورپول به نام آرتور وین اختراع شد! این اختراع تاریخ ساز در تاریخ ۲۱ ماه دسامبر سال ۱۹۱۳ میلادی در روزنامه ی آمریکایی “نیویورک ورلد” به چاپ رسید. آرتور وین به عنوان مبتکر بازی ‌های مشهور جهان شناخته می شود.

درباره تاریخچه جدول کلمات متقاطع چه می دانید؟

آرتور وین

درباره ی ماجرای اختراع این سرگرمی مردم پسند جالب است بدانید یک روز، سردبیر روزنامه ی آمریکایی “نیویورک ورلد” از آرتور وین می خواهد تا یک یک بازی جدید و هیجان انگیز برای بخش سرگرمی این روزنامه در روزهای یکشنبه ابداع نماید! در این شرایط، آرتور وین به یاد یکی از بازی های دوران کودکی خود می افتد! بازی ای که مربع های جادویی نام داشت. در این بازی، او بایستی گروهی از کلمات را به صورت افقی و گروهی دیگر از کلمات را به صورت قائم به صورتی در یک جدول کوچک قرار می داد که خانه ای خالی باقی نماند!

آرتور وین این سرگرمی را بزرگ تر و حرفه ای تر کرد؛ او شبکه مربعی بزرگ تر و پیچیده تری را ساخت و به جای کلمات مورد نیاز، توضیحاتی درباره ی آن ها نوشت .

نخستین جدول طراحی شده توسط آرتور وین، به شکل الماس یا لوزی قائم و بدون خانه سیاه بود و توضیحاتی ساده داشت؛ اما این جدول با وجود سادگی هر چه تمام، یک پیروزی بزرگ و منحصر به فرد برای وین و روزنامه ی آمریکایی “نیویورک ورلد” به شمار می آمد! جدول آرتور وین هر هفته در این نشریه چاپ می ‌شد و استقبال مردم باعث شد جدول به نشریات دیگر هم راه پیدا کند. این سرگرمی به حدی همه گیر شد که در سال ۱۹۲۴ میلادی اولین کتاب جدول کلمات متقاطع منتشر شد!

درباره تاریخچه جدول کلمات متقاطع چه می دانید؟

اولین جدول کلمات متقاطع

همزمان با این اتفاق، در انگلستان نیز جدول کلمات متقاطع پا به عرصه وجود گذاشت. اولین جدول کلمات متقاطع در انگلستان و در قرن نوزدهم میلادی (در سال ۱۸۷۳ میلادی)، به ‌شکل “الماس دوقلو” و در نشریه ی “سنت نیکولاس” و پس از آن در مجله ی ” تایمز لندن” منتشر شد. نخستین جدول منتشر شده در انگلستان نیز جدولی بسیار ابتدایی با خانه‌ های خالی بود که بایستی با حروف پر میشد! البته بد نیست بدانید این جدول ‌ها، بسیار ساده بودند و برای کودکان و نوجوانان طراحی شده بودند و البته در نشریات کودک و نوجوان نیز به چاپ می رسید. سپس و با گذشت زمان، جدول کلمات متقاطع به کشور ایتالیا رسید!

پس از ۱۹۴۲ میلادی، نشریه ی” نیویورک تایمز” برای جدول های حرفه ای، استانداردهای جدیدی را وضع کرد؛ استانداردهایی چون شبکه متقارن، جواب های حداقل سه حرفی و… طراح دومین جدول دنیا فردی به نام “جوزپه آئیرولدی” بود. جدول آئیرولدی یک مربع چهار در چهار بود و هیچ خانه ‌ی سیاهی نداشت!

با گذشت زمان، جدول ها زیرکانه تر و سخت تر شد و شامل توضیحات ایهام دار، پاسخ های چند کلمه ای و حتی اصطلاحات مخصوص به خود شد! همانطور که شما نیز می دانید تاریخ مصرف جدول، پایانی ندارد و حالا علاقه ‌مندان به جدول می‌ توانند برنامه‌ های متنوع سرگرمی جدول را بر روی گوشی‌ های خود نصب کنند و یا به ‌طور آنلاین در اینترنت جدول حل کنند!

جالب است بدانید روزنامه‌ ی “نیویورک‌ تایمز” رکورددار جدول بوده است! زیرا بسیاری از علاقه ‌مندان سرگرمی جدول، این روزنامه را برای حل آن انتخاب کرده ‌اند! جدول ‌های “نیویورک ‌تایمز” به سبک آمریکایی است که معتبرترین و محبوب ‌ترین سبک جدول در دنیا به شمار می آید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا