درباره خطرناک ترین جاده های دنیا چه می دانید؟

در نقاط مختلف دنیا، از آسیا گرفته تا آمریکا، رانندگان با جاده های باریک و صاف نشده ای سروکار دارند که مستعد حوادثی مانند ریزش کوه و بهمن هستند. این جاده ها را اغلب خطرناک ترین جاده های دنیا می دانند و حتی بعضی از آن ها «جاده ی مرگ» لقب گرفته اند.

 

درباره خطرناک ترین جاده های دنیا چه می دانید؟

 

علیرغم بدنامی این جاده ها، بعضی از آن ها جزء مکان های توریستی پرطرفدار هستند و گردشگران برای تماشای مناظر این جاده ها یا حتی هیجان محک زدن مهارت رانندگی خود، راهی این جاده ها می شوند. در ادامه به چند مورد از خطرناک ترین جاده های دنیا می پردازیم.

 

۱- بزرگراه کاراکورام- مرز پاکستان و چین

بزرگراه ۱۲۸۷ کیلومتری کاراکورام، با مجموعه ای از انواع بلایای طبیعی، از ریزش کوه و بهمن گرفته تا سیل و برف سنگین، مسافرانش را همراهی می کند.

گرچه این منطقه، مکان توریستی پرطرفداری است (بعضی ها آن را یکی از عجایب دنیا می دانند)، اما این بزرگراه شاهد وقایع مرگبار زیادی بوده است. در ماه اکتبر سال جاری میلادی بود که یک اتوبوس هنگام دور زدن در امتداد این بزرگراه، به درون دره ی این منطقه سقوط کرد و ۱۷ سرنشین آن کشته شدند. یک ماه قبل از آن هم ریزش کوه منجر به کشته شدن یک توریست شد.

از زمان احداث بزرگراه کاراکورام در سال ۱۹۵۹، این جاده همواره شاهد وقوع چنین سوانحی بوده است. در زمان ساخت این بزرگراه، نزدیک به هزار کارگر بر اثر وزش شدید باد یا ریزش کوه جان خود را از دست دادند.

 

۲- جاده ی یونگاس شمالی- بولیوی

جاده ی یونگاس شمالی که «جاده ی مرگ» لقب گرفته، بارها عنوان خطرناک ترین بزرگراه دنیا را از آن خود کرده است. این جاده که فقط حدود ۳/۵ متر عرض دارد، در کوهستان کوردیلرا اورینتال کشور بولیوی ساخته شده که هوایی اغلب بارانی و مه آلود دارد. یک اشتباه کوچک حین رانندگی کافی است تا مسافران از ارتفاعی ۱۲۱۹ تا ۴۵۷۲ متری به پایین سقوط کنند.

بیشتر قسمت های این جاده صاف نشده اند و فاقد گارد ریل هستند، مسأله ای که خطرات این مسیر را برای انواع وسایل نقلیه افزایش داده است. هر ساله به طور متوسط ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در این بزرگراه جان خود را از دست می دهند.

 

۳- جاده ی اقیانوس اطلس- نروژ

جاده ی اقیانوس اطلس از میان گروه کوچکی از جزایر زیبا و تماشایی کشور نروژ می گذرد، اما بخشی از این بزرگراه که با انحنای عجیبی طراحی شده، شرایط دیگری دارد و در آنجا دیگر خبری از آرامش مناظر چشم نواز نیست. با شروع طوفان، باد و آبی که با قدرت هر چه تمام تر خود را به قوس جاده می کوبند، شرایط بسیار خطرناکی را برای مسافران به وجود می آورند. جاده ی اقیانوس اطلس در زمان ساختش در دهه ی ۱۹۸۰، بارها به دلیل وقوع گردباد آسیب دید.

 

۴- بزرگراه دالتون- آلاسکا

به رانندگانی که قصد عبور از بزرگراه دالتون را دارند همیشه توصیه می شود که زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. هیچ امکانات درمانی ای در مسیر ۶۶۶ کیلومتری این جاده وجود ندارد و تا حدود ۳۸۶ کیلومتر از مسیر هم خبری از پمپ بنزین، رستوران یا هتل نیست.

بیشتر این جاده صاف نشده و پوشیده از سنگریزه است، مسأله ای که رانندگی را حتی در شرایط آب و هوایی مساعد هم سخت می کند. در زمستان، جاده ی دالتون به قدری لغزنده و یخ زده می شود که حتی راننده های کامیونی که تجربه ی گذر از مسیرهای برفی و یخی را دارند، حاضر به عبور از این جاده نیستند. دشت های اطراف جاده مستعد وقوع بهمن هستند.

 

۵- گذرگاه زوجی- هند

گذرگاه زوجی در زمستان ها اغلب بسته است چون برف سنگینی در این منطقه می بارد و دیوار برفی ضخیمی جاده را می پوشاند. حتی در روزهایی هم که آب و هوا شرایط مساعدی دارد، به دلیل نبود موانع حفاظتی در این مسیر، رانندگان را خطر سقوط از ارتفاع ۳۵۰۵ متری تهدید می کند.

مانند بسیاری از خطرناک ترین جاده های دنیا، گذرگاه زوجی هم مستعد وقوع بهمن و ریزش کوه است و مسافران زیادی را در ارتفاعات بالا، گرفتار و سرگردان کرده است.

 

۶- تونل گولیانگ- چین

تونل گولیانگ با همکاری ۱۳ روستایی در دهه ی ۱۹۷۰ در دل کوهستان تایهانگ کشور چین و به طول ۱۲۱۹ متر ساخته شد. با وجود محبوبیتی که این منطقه برای گردشگران دارد، تونل گولیانگ هنوز فاقد موانع حفاطتی و تجهیزات نوری است، به همین دلیل رانندگان باید با مسئولیت خودشان راهی این تونل شوند. افراد محلی در توصیف این مسیر می گویند تونل گولیانگ «جاده ای است که هیچ اشتباهی را برنمی تابد».

 

۷- جاده ی کابل-جلال آباد- افغانستان

نرخ مرگ و میر در جاده ی کابل-جلال آباد به قدری بالا است که حساب و کتاب آن از دست محلی ها خارج شده است. گرچه این جاده ی پر پیچ و تاب دو طرفه، عرض بسیار کمی دارد، ولی رانندگان با سرعت بسیار بالایی در آن رانندگی می کنند و ماشین های سنگین هم به سختی می توانند شیب زیاد جاده را طی کنند.

این جاده همچنین شاهد انفجارهای انتحاری و آدم ربایی های عوامل گروهک تروریستی طالبان بوده است و رانندگان با ورود به جاده، خطر چنین وقایعی را به جان می خرند. از نواحی اطراف، من جمله این جاده، اغلب به عنوان «دره ی مرگ» یاد می شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا