درباره خواص فوق العاده ترشی سیر چه می دانید؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

سیر، گیاهی مفید که از روزگاران دور، مورد استفاده مردم به ویژه مردم ایران زمین بوده است و در روایات بیان شده از پیامبر اکرم (ص) و بسیاری دیگر از امامان و بزرگان مذهبی، خواص بسیاری پیرامون گیاه سیر برای سلامتی بدن انسان نقل شده است به صورتی که حداقل ۳۰ خاصیت درمانی و دارویی برای این گیاه ذکر شده است! گیاه سیر دارای توانایی واکسینه کردن بدن انسان در برابر انواع ویروس ها و باکتری ها می باشد.

 

ترشی سیر

گیاه سیر حاوی موادی مثل ویتامین C، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های B1، B2 و B3 می باشد. توجه داشته باشید ویتامین های گروه B باعث کارکرد بهتر روده شده و ماده ی پتاسیم نیز در جذب بیشتر فسفر نقش اساسی دارد و این امر منجر به افزایش قدرت حافظه در فرد می شود. علاوه بر این ها، خواص سیر برای لاغری و همچنین سلامت و رشد مو نیز بسیار کارآمد می باشد.

جالب است بدانید بر اساس تحقیقات و پروژهش های انجام یافته، با مصرف این ماده غذایی طبیعی، احتمال ابتلا به سرطان را در افراد کاهش می دهد؛ همچنین توصیه می کنیم بهترین راه برای مصرف صحیح سیر، این است که پس از له یا خرد کردن سیر، آن را به مدت ۱۰ یا ۱۵ دقیقه با غذا بجوشانید. البته لازم به ذکر است اگر سیر تازه را بپزید و یا سرخ کنید، مقدار زیادی از بوی آن در طول فرآیند پخت از دست می رود و به طور حتم چیزی در حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد از خاصیت آن نیز از بین خواهد رفت. همچنین سیر به دلیل طبع گرمی که دارد، برای تقویت قدرت جنسی افراد سرد مزاج مناسب است؛ اما مصرف این ماده ی غذایی در افراد گرم مزاج اثر معکوس دارد و باعث ضعف قدرت و افت میل جنسی می شود! مصرف زیاد سیر در مناطق گرمسیر، به خصوص توسط افراد عصبی مزاج، بایستی محدود شود.

 

از این نکات که بگذریم، یکی از خوردنی های خوشمزه ای که از سیر حاصل می شود، ترشی سیر است. ترشی سیر یا سیر ترشی از زمان‌ های گذشته در ایران زمین به صورت سنتی تهیه می‌ شده است و یکی از پر طرفدارترین خوراکی ها به حساب می آمده است؛ البته در چند سال گذشته  فرآورده های صنعتی ترشی سیر نیز روانه ی بازار مصرف شده است که بهتر است بدانید خواص سیر ترشی خانگی نسبت به نوع کارخانه ای آن بسیار بیشتر است و برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا، بسیار  مفید می باشد؛ البته به شرطی که در خوردن آن مراعات نماییم. جالب است بدانید هر چه سیر ترشی، عطر بیشتری داشته باشد خواص آن هم بیشتر می شود!

سیر ترشی، خوراکی ای است که از ترکیب سیر تازه، سرکه، نمک و کمی آب به دست می‌ آید. شاید این سوال برای تان پیش آید که آیا افزودن سرکه و نمک به ترشی سیر همچون دیگر ترشی ها، سبب از بین رفتن خواص مفید مواد داخل آن شده و یا حتی در مدت زمان طولانی، باعث ایجاد مواد سمی مثل نیترات (عامل بروز معده و کبد) در آن می شود یا خیر؟ در پاسخ بایستی گفت: خیر! این اتفاقات برای ترشی سیر خانگی وجود ندارد. دقت داشته باشید به این دلیل که امکان رشد میکروارگانیسم‌ ها در داخل سیر ترشی، تقریبا در حد صفر است، پس می توان گفت مدت زمان ماندگاری این خوراکی نیز بسیار بالا خواهد بود.

سوال دیگری که ممکن است برای تان پیش آید این است که آیا خوردن سیر موجود در خیارشور بدون ضرر است؟ در پاسخ بایستی بدانید سیر موجود در شور یا خیارشور، در طی فرآیند تخمیر، اکثر میکروب های خیار یا شکوفه آن را به خود جذب می کند و غیرقابل مصرف می شود! پس بهتر است از مصرف این سیر، خودداری نمایید.

 

ترشی سیر تنها چاشنی غذایی است که برای تمامی طبع ها، یعنی برای هر فرد با هر مزاجی، چه مزاج بلغمی‌، چه مزاج سودایی‌، چه مزاج صفرایی و چه مزاج دموی‌ مناسب می باشد؛ همچنین ترشی سیر به‌ دلیل اعتدال طبعی که دارد، حتی برای استفاده ی بیماران نیز بدون مشکل است. توصیه می کنیم در حد امکان از ترشی سیر چند ساله استفاده نمایید؛ همچنین افرادی که مبتلا به بیماری یبوست، فشار خون پایین، بواسیر، آلرژی و معده ضعیف می باشند؛ و یا گرم مزاج هستند، به جای مصرف سیر خام که برای شان مضر است، از سیر ترشی استفاده نمایند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا