مصرف تخم مرغ چه تاثیری بر میزان کلسترول بد خون دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

کلسترول نوعی چربی ضروری در بدن است که وجود مقدار مشخصی از آن، برای عملکرد صحیح و مناسب بدن مورد نیاز است. دقت داشته باشید وجود ماده کلسترول در بدن بسیار حیاتی و مهم است. به بیان واضح تر می توان گفت وجود میزان کافی از ماده ی کلسترول برای ساخت غشاهای سلولی، ساخت و ترمیم دیواره رگ های خونی در بدن آدمی، اسیدهای صفرا، تولید برخی هورمون ها و همچنین تامین ویتامین D و… ضروری است.

 

مصرف تخم مرغ چه تاثیری بر میزان کلسترول بد خون دارد؟

 

کلسترول به طور عمده از اندام هایی مانند کبد و روده وارد جریان خون می شود؛ جالب است بدانید کبد، حدود ۷۵ درصد کلسترول موجود در بدن را می‌ سازد! توجه داشته باشید بسیاری از مواد غذایی و خوراکی هایی که میخوریم، حاوی ماده ی کلسترول هستند؛ پس می توان گفت رژیم غذایی آدمی می تواند در تعیین میزان سطوح کلسترول خون نقش داشته باشد. کلسترول بد که در شریان ها رشد می کند، یکی از خطرات اصلی برای ایجاد بیماری های قلبی و عروقی است. شاید این سوال برای تان پیش آید که کلسترول چیست؟ در پاسخ بایستی گفت کلسترول، ماده ای نرم و مومی شکل است که از چربی موجود در خون ساخته می شود.

در این بین، بد نیست با اصطلاح کلسترول کل نیز آشنا شوید. اصطلاح کلسترول کل به مجموع کلسترول در خون گفته می شود. در توضیح کامل تر می توان گفت کلسترول کل به طور عمده شامل کلسترول بد، کلسترول خوب و همچنین تری گلیسیرید تشکیل شده است.

یکی از بیماری هایی که امروزه به واسطه سبک زندگی ناسالم، رواج یافته است، بیماری کلسترول بالا است. لازم است بدانید سطح کلسترول بالا شامل سطوح برابر یا بالاتر از mg/dl200 است. همچنین بد نیست بدانید افرادی که با سطوح بالای ماده ی کلسترول در خون خود مواجه هستند، در معرض خطرات بیشتری برای ابتلا به انواع بیماری های شنوایی قرار دارند. براساس جدیدترین پژوهش های انجام یافته در انجمن قلب ایالات متحده آمریکا، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس از جمله چربی های غذایی هستند که بیشترین تاثیر را بر میزان کلسترول خون آدمی دارند.

لازم است این نکته را اضافه کنیم که در بسیاری از موارد عارضه ی کلسترول بسیار بالا، از موضوعات مرتبط با ژنتیک نشات می گیرد. دقت داشته باشید این وضعیت می تواند بر اعضای مختلف یک خانواده اثر بگذارد! به بیان واضح تر در چنین شرایطی والدین می توانند این عارضه را به فرزندان خود منتقل کنند.

جالب است بدانید بر اساس جدیدترین دستورالعمل های صادر شده از سوی انجمن قلب ایالات متحده آمریکا، تمامی کودکان بایستی سطوح کلسترول خون خود را بین ۹ الی ۱۲ سالگی، آزمایش نمایند! همچنین این کار را بایستی بین ۱۷ الی ۲۱ سالگی تکرار نمایند. البته لازم به ذکر است کودکانی که با مشکلاتی چون بیماری دیابت، چاقی و یا سابقه مثبت خانوادگی مواجه هستند، بایستی این آزمایش ها را زودتر و بین سنین ۲ الی ۸ سالگی و دوباره در ۱۲ الی ۱۶ سالگی تکرار نمایند.

 

مصرف تخم مرغ چه تاثیری بر میزان کلسترول بد خون دارد؟

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که کلسترول چه تفاوتی با دیگر چربی ها دارد؟

در پاسخ بایستی گفت تفاوت کلسترول با دیگر چربی های موجود در خون آدمی این است که کلسترول در خون حل نمی شود! ماده کاسترول توسط لیپوپروتئین ها بین سلول ها جابجا می گردد. همچنین سطح کلسترول خون آدمی از طریق انجام آزمایش خون، قابل اندازه گیری است.

توجه داشته باشید با بالا رفتن سن، بایستی میزان کلسترول خون بررسی شود. زیرا با افزایش سن، در دیواره‌ ی رگ‌ ها پلاک ایجاد می‌ شود؛ بعضی از این پلاک‌ ها ممکن است از کلسترول اضافی موجود در خون ساخته شوند! متاسفانه این پلاک‌ ها باعث ایجاد تنگی در رگ‌ ها می‌ شوند و می توانند انعطاف پذیری رگ ها را کم کنند؛ که به این اتفاق، تصلب شرایین گفته می‌ شود.

 

آیا مصرف تخم مرغ سبب افزایش میزان کلسترول بد خون می شود؟

شاید شما نیز شنیده باشید که تخم مرغ از آوازه ای بد در میان بیماران مبتلا به کلسترول بالا برخوردار است! زرده یک تخم مرغ حاوی چیزی در حدود ۱۸۶ میلی گرم کلسترول است! اما براساس جدیدترین پژوهاش ها مشخص شده است که کلسترول غذایی تاثیر چندانی بر روی سطوح کلسترول خون ندارد!

متاسفانه مردم بر این باورند که با پرهیز از مصرف زرده تخم مرغ، سلامتی خود را تضمین کرده اند! اما در حقیقت این طور نیست. توجه داشته باشید این چالش درباره میگو و همچنین دیگر غذاهای سرشار از کلسترول نیز شامل می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا