عسل در کاهش میزان حساسیت فصلی چه تاثیری دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

آلرژی اتفاقی است که باعث بروز پاسخ حساسیتی در بدن آدمی می شود؛ توجه داشته باشید شایع ترین مواد آلرژی زا عبارتند از گرده ی گیاهان موجود در باد، گرده ی گل ها، شکوفه های درختان و همچنین علف های هرز و… متاسفانه چیزی در حدود ۲۰ درصد از جمعیت مردم جهان با حساسیت فصلی مواجهه هستند.

علایم حساسیت فصلی در آدمی عبارت است از ورم، قرمزی و تورم چشم، ریزش اشک و همچنین حساسیت به نور، گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی، سرفه، احساس کمبود هوا، خس خس سینه، احساس تنگی نفس و همچنین دیگر علایم و نشانه هایی چون احساس خارش در گلو ، احساس خارش در سقف دهان و گوش ها، کاهش میزان تمرکز و احساس ناخوشى و خستگی و همچنین عصبی شدن های بی دلیل و…

 

 

توجه داشته باشید آلرژی های فصلی، در فصل زمستان کمتر رایج هستند. برای از بین بردن نشانه های آلرژی های فصلی، می توان از داروهای آنتی هیستامین استفاده کرد! داروهای آنتی هیستامین با مهار عمل هیستامین می توانند خارش و عطسه ناشی از آزاد شدن ماده ی هیستامینی که بدن در پاسخ به آلرژن ها یا همان عوامل آلرژی زا تولید می کنند، متوقف کنند.

در توضیح ساده تر می توان گفت آنتی هیستامین ها، عمل هیستامین ها را مهار می کنند! آنتی هیستامین ها می توانند علایم حساسیت را کاهش دهند. اما توصیه می کنیم در این بین از عوارض این داروها نیز غافل نشوید! آنتی هیستامین ها می توانند سبب بروز خواب آلودگی شدید در آدمی شوند. البته دقت داشته باشید برخی از داروهای آنتی هیستامین مانند داروی لوارتادین، داروی ستریزین و داروی فکسوفنادین میزان خواب آوری کمتری دارند.

 

برای درمان حساسیت های فصلی می توان از درمان های طبیعی نیز بهره برد! برخی از افراد مصرف یک قاشق عسل طبیعی را برای مقابله با حساسیت مفید می‌ دانند! اما آیا واقعا عسل می‌ تواند به برطرف‌ شدن آلرژی در آدمی کمک کند؟

ماده ی طبیعی عسل حاصل از شهد گل‌ ها، از قدیمی ترین و نخستین شیرین کننده هایی است که آدمی از آن استفاده می نموده است! به اعتقاد برخی از دانشمندان و محققان، قدمت زنبور عسل بیشتر از آدمی است و قبل از پیدایش آدمی بر روی کره زمین، زنبورهای عسل وجود داشته اند.

عسل چیزی در حدود ۸۰ درصد از قندهای ساده و یا مونوساکارید ها ساخته شده است و هر ۱۰۰ گرم از آن، ۳۲۰ کالری انرژی ایجاد می کند؛ و شامل قندهایی چون گلوکز، فروکتوز، مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلریدسدیم، گوگرد، آهن و همچنین ماده ی فسفات است.

بد نیست بدانید عسل، یک واژه ی عربی است که در فارسی به آن ” انگبین ” می‌ گویند.

متأسفانه عده ای می پندارند که عسل مدفوع زنبور عسل است! در حالی که این باور به هیچ وجه صحیح نیست. عسل در حقیقت شهد گل هایی است که زنبور عسل آن ها را در کیسه ی بسیار تمیزی که در داخل بدن خود قرار دارد، جمع آوری می نماید و سپس آن را به وسیله ی اندام خرطوم مانندی، به داخل سلول هایی که با موم ساخته است. منتقل می نماید.

 

 

در پژوهشی که به تازگی در ایالات متحده آمریکا انجام شده است، پژوهشگران به چند نفر یکی از سه ماده‌ ی عسل پاستوریزه و عسل غیر پاستوریزه و همچنین شربت ذرتی را که به‌ صورت مصنوعی با طعم‌ دهنده‌ ای با مزه‌ ی عسل طعم‌ دار شده بود، دادند. البته توجه داشته باشید افراد مورد آزمایش نمی‌ دانستند که چه چیزی گرفته‌ اند! سپس، پژوهشگران از آن‌ ها خواستند بدون توجه به شیوه‌ ای که برای مقابله با حساسیت و کاهش شدت آن استفاده می‌ کنند، یک قاشق غذا خوری از ماده‌ ای که دریافت کرده‌ اند را مصرف نمایند.

براساس نتایج این پژوهش، هیچ‌ کدام از این عسل‌ ها تاثیری در شدت حساسیت نداشتند! یا در نتایج پژوهش دیگری که در کشور فنلاند انجام شد، مشخص شد مصرف عسل معمولی تاثیر بسیار کمی بر بهبود حساسیت فصلی دارد! اما در این پژوهش اینگونه برداشت شد عسلی که با کمی گرده‌ ی گیاه توس مخلوط شده باشد، می‌ تواند به رفع حساسیت فصلی کمک کند.

البته دقت داشته باشید پژوهشگران درباره‌ ی این پژوهش هشدار داده‌ اند و براساس گفته‌‌ ی آن‌ ها، این بررسی فقط مطالعه‌ ای آزمایشی است و نبایدستی آن را به عنوان یک توصیه در نظر گرفت.

 

در انتها توصیه می کنیم تا حد امکان هنگامی که میزان گرده یگیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید! و در صورت لزوم، به هنگام پیاده روی در فصل بهار و فصل پاییز از ماسک استاندارد و عینک استفاده کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا