ورزش ذهن چه تاثیری بر فعالیت های مغزی دارد؟

جدول یاب ، محمد سیمری: همه ی ما می دانیم آدمی برای سلامت بدن و ادامه ی شاداب و هدفمند زندگی خود، به انجام ورزش و به قولی ورزش کردن نیاز دارد؛ نیازی بسیار مهم و اساسی! با اطمینان می توان گفت ورزش، سلامت جسم و اندام های بدن آدمی را تضمین می نماید و حتی در دوران سالخوردگی و پیری نیز، نشاط فرد را به دنبال دارد. دقت داشته باشید ورزش فیزیکی، باعث افزایش ظرفیت و قدرت عضلانی بدن آدمی می شود و کمک می کند فرد با بالا رفتن سن خود، اندام متناسب و ایده آلی داشته باشد.

ورزش ذهن چه تاثیری بر فعالیت های مغزی دارد؟

در این مطلب تصمیم داریم درباره ورزش ذهن صحبت کنیم؛ بله، درست خواندید! ورزش ذهن! توجه داشته باشید ذهن آدمی نیز، همچون بدن وی به ورزش کردن و تحرکات صحیح و بجا نیاز دارد! اما نه تحرکات حرکتی و…! مغز آدمی قوی‌ ترین رایانه است، اما این رایانه نیز ممکن است در اثر گذشت زمان فرسوده شود. پس بایستی بدانیم چگونه این عضو با ارزش بدن خود را احیا نماییم و در حفظ تقویت و توانایی آن هر چه بهتر و بیشتر بکوشیم.

توجه دشته باشید ورزش ذهن، در واقع روشی برای قدرتمند کردن مغز است. بایستی بدانید مغز نیز همچون دیگر عضلات بدن، یک عضله است! در این جا بایستی این سوال را از شما بپرسیم؛ ماهیچه های بدن بدون رفتن به باشگاه ورزشی و بدون داشتن تغذیه ای مناسب و درست چه بر سرشان خواهد آمد؟ بلی! درست حدس زدید. ماهیچه‌ های بدن تان رشد نخواهند کرد! دقت داشته باشید مغز آدمی نیز به همین گونه است. یعنی بدون توجه و مراقبت لازم و کافی، مغز نیز مانند دیگر قسمت‌های دیگر بدن آدمی دچار انحطاط و خطر خواهد شد.

ورزش ذهن چیزی فراتر از فعالیت های ذهنی مختلف و گوناگون است. اما شاید این سوال برای تان پیش آید که ورزش ذهن چگونه ورزشی است؟ در پاسخ بایستی گفت یعنی داشتن تغذیه مناسب، انجام مدیریت استرس، انجام مدیریت خواب، انجام ورزش های فیزیکی و… دقت داشته باشید مغز آدمی متاسفانه در اثر گذشت زمان، دچار فرسایش و بیماری هایی مانند بیماری دمانس، بیماری آلزایمر و همچنین عارضه ی کند ذهنی می شود.

در این قسمت بد نیست موضوعی را بیشتر و بهتر توضیح بدیم! تفاوت بین ورزش ذهن و همچنین فعالیت ذهن. فعالیت ذهن شامل فعالیت هایی گوناگونی می باشد از جمله کتاب خواندن، یادگیری یک زبان جدید، یادگیری یک حرفه ی جدید و و و اما ورزش ذهن، شامل استفاده ی ساختار یافته از تمرین ها و یا تکنیک های شناختی است. دقت داشته باشید هدف ورزش ذهن، بهبود عملکردهای خاص ذهنی می باشد.

ورزش ذهن چه تاثیری بر فعالیت های مغزی دارد؟

با توجه به ورزش ذهن، عملکرد مغز خود را تقویت می نمایید و با افزایش سن، به هیچ وجه دچار افت در انجام عملکردهای مختلف همچون عملکرد حافظه، عملکرد توجه و همچنین عملکرد یادگیری نمی شوید! به شما توصیه می کنیم ورزش ذهن را به یک عادت خوب خود تبدیل نمایید.

آدمی به انجام ورزش های ذهنی چالش برانگیز متنوع و گوناگونی نیاز دارد تا بتواند تمام قسمت های مغز خود را تحریک نماید؛ این یعنی یک فعالیت خاص، هر قدر هم که سخت و چالش برانگیز باشد، برای حفظ کارکرد عضله ی مغز در سطح بالا کافی نیست! چنانچه هدف فرد، بهبود عملکرد حافظه ی خود باشد، بایستی سایر عملکردهای مغزی نیز تحریک شوند تا فرد به هدف نهایی خود برسد. پس می توان این تعریف را نیز از ورزش ذهن ارائه داد: ورزش ذهن به مجموعه تمریناتی گفته می‌ شود که به افراد کمک می‌ کند تا مهارت‌ های شناختی خود همچون مهارت حافظه، مهارت تمرکز و توجه، مهارت‌ کلامی، مهارت استدلال کردن و همچنین مهارت حل مسئله را تقویت نماید. فعالیت های جدید و پیچیده، ورزش های ذهنی خوبی به شمار می آیند.

توصیه می کنیم فعالیت‌ های ذهنی جدیدی را انجام دهید؛ یعنی کارهایی که نیاز به حفظ مراحل پیچیده تری دارند! این کارها و فعالیت ها به مغز شما ورزش می‌ دهند. دقت داشته باشید یکی از بهترین این کارها، حل جدول است. تا می توانید از مغز خود کار بکشید!

ورزش ذهن

همچنین بد نیست بدانید ورزش ذهن می‌ تواند به درمان مشکل افسردگی نیز کمک کند. با اطمینان می توان گفت ورزش ذهن و مغز، از ورزش بدن مهم‌ تر و حیاتی‌ تر است. ورزش‌ های ذهن سبب می‌ شوند خلاق‌ تر، سریع‌ تر، هوشمندانه‌ تر و همچنین کارآمدتر فکر کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا