مصرف ادویه زردچوبه چه تاثیری بر عارضه سنگ کلیه دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

یکی از معروف ترین و شناحته شده ترین ادویه هایی که ما برای خوش رنگ کردن غذاهای خود استفاده می کنیم، زردچوبه است. بد نیست بدانید قدمت مصرف ادویه ی زردچوبه بیش از ۴ هزار سال است و محل اصلی رویش این گیاه، کشور هندوستان می باشد!

 

مصرف ادویه زردچوبه چه تاثیری بر عارضه سنگ کلیه دارد؟

 

پس می توان گفت زردچوبه یکی از کهن ترین ادویه های مورد استفاده ی بشر بوده است. استفاده از ادویه در اکثر غذاها رایج بوده است و ریشه در سنت آشپزی مردمان قاره آسیا دارد؛ و این اتفاق دلیلی ندارد جز آگاهی از خواص دارویی هر گیاه و استفاده ی متناسب از آن. بایستی این نکته را نیز اضافه کنیم که زردچوبه علاوه بر استفاده در تهیه ی مواد غذایی، در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی و نیز مواد دارویی کاربرد دارد. البته در گذشنه، این ادویه برای رنگ کردن پارچه های پنبه ای، پارچه های پشمی، پارچه های ابریشمی و همچنین به عنوان اسانس در داروسازی و عطر سازی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین خواص گیاه زردچوبه، جلوگیری از بروز بیماری سرطان پروستات است؛ همچنین در زمان ابتلا به بیماری سرطان پروستات، این گیاه می تواند رشد سلولهای سرطانی را کاهش دهد و یا حتی آن ها را به صورت کامل از بین ببرد! ادویه ی زردچوبه همچنین تاثیرات زیاد و قابل توجهی برای جلوگیری از سلول های تومور مانند بیماری سرطان روده بزرگ و بیماری سرطان سینه دارد.

از دیگر فواید ارزشمند گیاه زردچوبه می توان به خواص ضد التهاب این گیاه دارویی اشاره کرد؛ خواصی که برای بهبود و درمان آرتروزهای روماتوئید و همچنین استخوانی کارساز است. علاوه بر آن، به سبب ویژگی های ضد التهابی، ادویه ی زردچوبه می تواند خطر بروز حمله های قلبی را نیز کاهش دهد!

همچنین به دلیل اینکه گیاه زردچوبه به حفظ ماده ی انسولین خون کمک می کند، می توان از این گیاه برای درمان بیماری دیابت نیز استفاده کرد. همچینین دقت داشته باشید مصرف ادویه ی زردچوبه باعث تقویت کنترل گلوکز خون می شود و سبب تاثیر بهتر و قوی تر داروهای بیماری دیابت خواهد شد.

جالب است بدانید تاکنون تحقیقات و پژوهش های زیادی درباره این ریشه ی گیاهی ارزشمند، یعنی زردچوبه در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی گوناگون و بزرگ دنیا انجام شده است.

 

مصرف ادویه زردچوبه چه تاثیری بر عارضه سنگ کلیه دارد؟

 

بد نیست بدانید ادویه ی زردچوبه در کنار تمام فوایدی که برای بدن انسان دارد، دارای برخی عوارض نیز است! برای نمونه گیاه زردچوبه دارای دو درصد ماده ی اگزالات می باشد. توجه داشته باشید مصرف اگزالات در دوزهای بالا، ممکن است به شکل گیری سنگ کلیه در افراد مستعد منجر شود. همچنین این ادویه دارای ماده ی کورکومین نیز می باشد. دقت داشته باشید مصرف کورکومین در دوزهای بالا می تواند برخی عوارض را برای بدن فرد مصرف کننده به همراه داشته باشد؛ عوارضی چون بروز برخی مشکلات گوارشی خفیف مانند نفخ، رفلاکس اسید معده و همچنین عارضه ی اسهال، بروز سردرد و حالت تهوع و…

 

در انتها شاید این سوال برای تان پیش آید که مقدار مصرف مناسب و استاندارد زردچوبه، به چه میزان است؟

در پاسخ بایستی گفت هیچ توصیه رسمی و علمی برای مصرف گیاه زردچوبه وجود ندارد! و بیشینه ی مصرف قابل تحمل این ادویه برای بدن آدمی نیز شناسایی نشده است. اما با این وجود، به عنوان یک قاعده کلی و جامع، میزان مصرف شما نبایستی از دوزهای توصیه شده بر روی برچسب مکمل ها تجاوز کند. زیرا در غیر این صورت، احتمال بروز مشکلات و عوارض، دور از انتظار نیست.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا