ماجرای سفارش شاه ایران به کمپانی مازراتی برای طراحی خودرویی جدید چه بود؟

در سال ۱۹۵۸ میلادی (۱۳۳۷ شمسی)، محمدرضا پهلوی با ایده یک ماشین کوپه مسافرتی ایده‌آل، از کارخانه مازراتی خواست تا موتور هشت سیلندر مدل مسابقه‌ای ۴۵۰ اس خود را روی شاسی یک مازراتی ۳۵۰۰ سوار کند و سپس به کارخانه کاروزریا تورینگ سفارش داد تا روی این شاسی یک بدنه لوکس طراحی کند.

 

ماجرای سفارش شاه ایران به کمپانی مازراتی برای طراحی خودرویی جدید چه بود؟

 

کاروزریا تورینگ، کارگاه کوچکی بود که در سال ۱۹۲۶ توسط فلیچه بیانکی آندرلونی، یکی از طراحان مشهور خودرو در میلان تاسیس شد. زمان زیادی طول نکشید که این کارخانه با ماشین های سفارشی زیبا و لوکسش به شهرت جهانی رسید.

 

تنها سه دستگاه از شاه پارس به سفارش محمدرضا پهلوی ساخته شد

کاروزریا تورینگ ماشینی که برای شاه ایران ساخت را شیا‌دی‌پرسیا (Sciadipersia) یا “شاه پارس” نامید. تنها سه دستگاه از این ماشین ساخته شد که در زمان خود یکی از گران‌ترین، لوکس‌ترین و بهترین ماشین‌ها در بازار بود و اکنون از باارزش‌ترین ماشین‌های کلاسیک جهان است.

شصت سال بعد، کاروزریا تورینگ به یاد این پروژه نمونه جدیدی از شیا‌دی‌پرسیا را ساخته است. ساخت اولین دستگاه از این ماشین بهار امسال به پایان رسید و هفته گذشته در جشنواره خودروهای کلاسیک در پبل‌بیچ در ایالت کالیفرنیای آمریکا به نمایش درآمد.

شاه پارس این بار بر روی شاسی مازراتی گرنتوریزمو ساخته شده است. برخلاف روند کنونی در طراحی ماشین‌های کوپه که همه ظاهری اسپرت و خشن دارند، لوئی دی فابری‌بکرز، طراح بلژیکی ماشین، بر برازندگی و لوکس‌بودن شیادی‌پرسیا تاکید کرده است.

داخل ماشین با دو رنگ چرم پوشانده شده است. فولیتزو، شرکتی که این چرم‌ را می‌سازد آنها را با بوی ویژه‌ای دباغی کرده است که مخصوص ماشین‌های تورینگ است. یک سری چمدان هم با همین چرم مخصوص صندوق عقب ساخته می‌شود.

 

همه ماشین‌ها دست‌ساز است و ساخت هر کدام شش ماه طول میکشد موتور ماشین هشت سیلندر با قدرت ۴۶۰ اسب بخار است. حداکثر سرعت شیا‌دی‌پرشیا ۳۰۱ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ماشین چهار و شش دهم ثانیه است. تنها ده دستگاه از شیا‌دی‌پرسیا ساخته می‌شود و تورینگ هنوز برای چند دستگاه باقی‌مانده سفارش قبول می‌کند. همه ماشین با دست ساخته می‌شود و ساخت هر دستگاه شش ماه طول می‌کشد. تورینگ قیمت این ماشین را اعلام نکرده است و می‌گوید قیمت هر ماشین بسته به سفارش مشتری متفاوت خواهد بود. این شرکت همچنین مشخصات خریداران شیا‌دی‌پرسیا را هم اعلام نمی‌کند. تنها یکی از سخنگویان این شرکت گفت یک ایرانی ساکن اروپا از مشتریان این ماشین بوده است.

 

همه ماشین‌ها دست‌ساز است و ساخت هر کدام شش ماه طول میکشد

موتور ماشین هشت سیلندر با قدرت ۴۶۰ اسب بخار است. حداکثر سرعت شیا‌دی‌پرشیا ۳۰۱ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ماشین چهار و شش دهم ثانیه است. تنها ده دستگاه از شیا‌دی‌پرسیا ساخته می‌شود و تورینگ هنوز برای چند دستگاه باقی‌مانده سفارش قبول می‌کند. همه ماشین با دست ساخته می‌شود و ساخت هر دستگاه شش ماه طول می‌کشد. تورینگ قیمت این ماشین را اعلام نکرده است و می‌گوید قیمت هر ماشین بسته به سفارش مشتری متفاوت خواهد بود.

این شرکت همچنین مشخصات خریداران شیا‌دی‌پرسیا را هم اعلام نمی‌کند. تنها یکی از سخنگویان این شرکت گفت یک ایرانی ساکن اروپا از مشتریان این ماشین بوده است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا