تکنیک EFT یا رهایی هیجانی چیست؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

چنانچه فشاری روحی و روانی بیشتر از آن چه شما به آن عادت داشته‌ اید، بر شما وارد شود به بیانی شما دچار استرس شده اید! توجه داشته باشید هنگامی که شما دچار استرس می‌ شوید، بدن شما شروع به ترشح هورمون‌ هایی می‌ کند که سرعت تپش قلب شما را بالا می برد، تنفس شما را سریع‌ تر می کند و همچنین میزان انرژی بیشتری را برای بدن شما فراهم می کند.

 

تکنیک EFT یا رهایی هیجانی چیست؟

 

وجود استرس برای آدمی ضروری است؛ اما این استرس گاهی می تواند زندگی شخص را دچار اختلال نماید. دقت داشته باشید چنانچه میزان استرس زیادی برای شما اتفاق افتد و یا مدت این استرس طولانی باشد، این نوع استرس می‌ تواند از انواع استرس بد به شمار آید. لازم است بدانید این نوع استرس می‌ تواند با سردرد، ناراحتی های معده و همچنین مشکل در خوابیدن و… همراه باشد.

در این مطلب تصمیم داریم تکینیکی ایده آل برای رهایی از استرس و تنش به شما آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

 

EFT یا Emotional Freedom Technique به معنای رهایی هیجانی، نوعی درمان جایگزین برای رفع دردهای جسمی و همچنین پریشانی‌ های احساسی می باشد. دقت داشته باشید این عارضه با اسامی دیگری همچون ضربه درمانی، طب فشاری روانشناختی و یا ضربه تراپی و رهاسازی احساسات نیز شناخته می‌ شود.

توجه داشته باشید روش درمانی EFT یا Emotional Freedom Technique ، تا حدودی به طب سوزنی شبیه است! با این تفاوت که در EFT از ضربه ی دست جهت آزادسازی مسیرهای عصبی موجود در بدن آدمی استفاده می شود. براساس نظریه EFT، بدن انسان دارای انرژی است و طبیعتی الکتریکی دارد. برای درک این منظور کافی است شی داغی را لمس کنید؛ احساس سوزش را به سرعت حس خواهید کرد، زیرا درد با سرعت برق در سیستم عصبی شما حرکت می کند و این پیام را به ناحیه ی مغز آدمی می رساند! پس EFT باور دارد سیستم عصبی بدن آدمی به صورت نظام مند و دقیق، این جریان انرژی را به صورت منظم در بدن به حرکت در می آورد.

 

EFT توسط فردی به نام گری کریگ در سال ۱۹۹۷ میلادی ابداع و به دنیا معرفی‌ شد. گری کریگ مهندس فارغ‌ التحصیل دانشگاه استنفورد ایالات متحده آمریکا بود و هر جا که فرصتی به دست می آورد، تاکید می‌ نمود که نه‌ تنها روانشناس نیست، بلکه مجوزی هم برای درمان ندارد! و به همه ی افرادی که قصد یادگیری این تکنیک را دارند نیز پیشنهاد می‌ کرد چنانچه مجوز قانونی برای درمان ندارند، هرگز با این روش به درمان افراد نپردازند!

 

تکنیک EFT یا رهایی هیجانی چیست؟

 

بسیاری از روانشناسان و دانشمندان بر این باورند وارد کردن ضربات ملایم و حساب‌ شده بر روی نقاط به‌ خصوصی از بدن آدمی، موجب ایجاد تعادل در سیستم انرژی بدن می‌ شود.

این روش درمانی در درمان بیماری های روان تنی مانند بیماری میگرن، عارضه ی کمردرد، بیماری افسردگی، فوبیا (ترس از حیوانات، ترس از ارتفاع، ترس از تاریکی، ترس از حضور در جمع و همچنین ترس از هواپیما) و همچنین درمان اضطراب و اختلال استرس پس از حادثه موثر می باشد. دقت داشته باشید هر گاه فردی به ریشه ی مشکلات خود پی می برد، بسیاری از مشکلات روحی و مشکلات جسمی خود را درمان می کند!

EFT یا متد ضربه درمانی نیز یکی از قدرتمندترین روش های غلبه بر احساسات ناخوشایند می باشد که در عین سادگی تکنیک ها، تاثیرات عمیق و دراز مدتی را بر سلامت آدمی به همراه دارد.

 

بیماری در بدن آدمی چگونه به وجود می آید؟

متاسفانه بسیاری از افراد از بیماری های روان تنی و دردهای مزمن شکایت دارند، اما دلیل آن را نمی دانند! فرض کنید کاغذی را در دست خود مچاله می کنید؛ اگر دقت کنید خواهید دید تمام بافت های آن فشرده شده است و شکل خود را از دست می دهد. این دقیقا همان کاری است که ما با سیستم عصبی و نیز عضلات خود انجام می دهیم! ما با فشارهای عصبی که در طول روز تجربه می کنیم، انقباض و انبساط زیادی را به عظلات و عروق بدن خود منتقل می کنیم.

در این شرایط، بدن بیش از حد انرژی برای بازسازی خود، صرف می کند. به این سبب بیماری های روان تنی و دردهای مزمن شروع می شوند.

 

در تکنیک EFT، تمرکز کار بر روی نقاط مریدین یا همان کانال‌ های انرژی است؛ تا بتوان تعادل از دست‌ رفته را به سیستم عصبی بدن آدمی بازگرداند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا