قابلیت شارژ بی‌سیم Qi چیست؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

امروزه تلفن های هوشمند بخش قابل توجهی از زندگی ما را به خود اختصاص داده اند؛ می توان با اطمینان گفت، تلفن های هوشمند در تمام مراحل زندگی ما حضور دارند و ما از خدمات آن ها بهره می بریم. گوشی های تلفن همراه، در دنیای امروز، روز به روز در حال پیشرفت هستند؛ پیشرفتی که گاه برای مان قابل باور نیست. یکی از مواردی که مدتی است آوازه ی قابل توجهی را به راه انداخته است، بحث قابلیت شارژ بی‌ سیم در برخی از گوشی های تلفن همراه است.

 

قابلیت شارژ بی‌سیم Qi چیست؟

 

در ابتدا تصمیم داریم به بررسی قابلیت شارژ بی‌سیم Qi بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

دقت داشته باشید قابلیت شارژ بی‌ سیم Qi یک استاندارد جهانی است که اکثر گوشی های تلفن همراه هوشمند امروزی، از آن پشتیبانی می‌ کنند. توجه داشته باشید: استاندارد رسمی جهانی. یعنی این قابلیت وابسته به هیچ  شرکتی نیست! بلکه یک استاندارد رسمی جدید است که در سال ۲۰۰۸ میلادی به تصویب رسیده است. Qi در حال حاضر توسط ۲۰۰ شرکت بین المللی در سراسر نقاط جهان، پشتیبانی می شود که می توان در میان آن ها نام های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت، سونی، اچ تی سی و همچنین سامسونگ را نیز دید.

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که این قابلیت چگونه عمل می کند؟

در پاسخ بایستی گفت قابلیت شارژ بی‌ سیم Qi به صورت بی‌ سیم و با استفاده از انتقال القایی عمل می‌ کند؛ این قابلیت به شما این اجازه را می‌ دهد که تنها با گذاشتن گوشی خود بر روی یک پد بی‌ سیم و بدون نیاز به هیچ نوع کابل و یا آداپتوری، باتری گوشی خود را شارژ نمایید.

درباره نحوه عملکرد شارژ بی‌ سیم Qi بایستی گفت چنین شارژرهایی با استفاده از یک سطح الکترومغناطیسی، انرژی را در میان دو شی رد و بدل می کنند! یعنی انرژی توسط میدان مغناطیسی بین دو شی منتقل می‌ شود. در توضیح واضح تر و ساده تر می توان گفت این دو شی عبارتند از یک پد شارژر یا استند که به شکل معمول توسط یک سیم رابط به برق متصل شده است و شی دوم، دستگاهی است که از یک باتری بهره می برد و سخت افزار دریافت انرژی شارژ بی سیم را نیز در خود دارد!

 

قابلیت شارژ بی‌سیم Qi چیست؟

 

شارژر‌های بی‌ سیم Qi برای مصارف خانگی می‌ توانند مورد استفاده قرار گیرند. تکنولوژی شارژ بی‌ سیم  Qi کم مصرف و یا کم قدرت تا شعاع ۴ سانتی متری قابلیت استفاده دارد. جالب است بدانید اکنون در برخی از فرودگاه های جهان و نیز در برخی رستوران های زنجیره ای بزرگ، این شارژرها در اختیار کاربران قرار گرفته است و به افراد این اجازه را می دهند تا هنگامی که فرد در آن محل حضور دارد، به سادگی موبایل خود را شارژ کند. بد نیست بدانید اخیرا این نوع از شارژرها در مدل های جدید در برخی از خودروها نیز قرار گرفته است تا فرد بتواند در وضعیت رفت و آمد، به شیوه ای ساده گوشی تلفن همراه هوشمند خود را شارژ کند!

احتمالا این سوال در ذهن شما، به وجود آمده باشد که آیا می توان از هر نوع شارژر Qi برای شارژ گوشی تلفن همراه هوشمند خود بهره گیریم؟ بلی؛ می توانید! چنانچه گوشی‌ تلفن همراه هوشمند شما از تکنولوژی شارژ بی‌ سیم Qi پشتیبانی می نماید، شما می‌ توانید علاوه بر استفاده از شارژر بی‌سیم اختصاصی، از انواع دیگر این نوع شارژرها نیز بهره گیرید. بنابراین با وجود این شرایط شما می‌ت وانید با صرف هزینه‌ ای کمتری، نسبت به خرید یک شارژر بی‌ سیم ارزان‌ تر و همچنین سازگار با گوشی تلفن همراه هوشمند خود اقدام نمایید.

 

بد نیست بدانید کمپانی اپل مدتی است که در حال توسعه فناوری شارژ بی‌ سیم بوده است؛ همچنین در سال گذشته ی میلادی نیز همراه با تجهیز سازگاری Qi با جدیدترین گوشی های آیفون‌، شرکت توسعه شارژر بی‌سیم یا PowerbyProxi را نیز خریداری کرده است! اتفاقی میمون و ارزشمند. به گفته یکی از تحلیلگران محصولات کمپانی اپل، مینگ چی کو، سری آیفون های سال ۲۰۱۹ میلادی این کمپانی یعنی آیفون ۱۱، مجهز به قابلیت شارژ بی سیم دو طرفه خواهند بود! یعنی با قرار دادن یک دستگاه بی سیم پشت آیفون می توان آن را شارژ کرد.

همچنین کاربران خواهند توانست ایرپادهای بی سیم خود را با استفاده از این وسیله شارژ کنند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا