بوجود آمدن لکه های تیره در اندام تناسلی نشانگر چیست؟

پیدایش لکه های تیره ، خواه مسطح و خواه کمی برجسته با سطح صاف یا ناهموار چه به صورت زبر و زگیلی و چه به صورت نرم و مخملی را اولین بار در سال ۱۹۷۷ روی اندام تناسلی مردان جوان شرح داده اند.

این لک ها را ابتدا به اسم اختصاری ppp یعنی Aigmented Papules of Penies معرفی نمودند. نکات عجیب در این لک ها فراوان است:

  • معمولا” بدون علامت هستند یعنی درد، خارش و سوزش ندارند لذا ممکن است مدت ها شخص از آن بی خبر بماند. تنها بیماران کنجکاو ممکن است متوجه وجود و ظهور آن گردند و یا ممکن است پزشک ضمن یک بازدید و معاینه جسمانی متوجه آن شود.
  • معمولا” متعدد هستند و خیلی به ندرت ممکن است منفرد باشند.
  • رنگ آنها متفاوت است و از رنگ برنزه، قهو های کم رنگ، سیاه، بنفش ، صورتی، قرمز تا سفید ممکن است تغییر کند.
  • اندازه آنها از ۶ تا ۷ میلی متر تا ۲ تا ۳ سانتی متر ممکن است متغییر باشند.
  • در آزمایش میکروسکوپی برخلاف ضاهر ساده و بی آزار آن در سلولهای “لایه اپیدرم” علائم سرطانی دیده می شود مثل وجود سلولها با هسته های غیرعادی و میتوز زیاد و کوئیلوسیتوز یعنی وجود تغییرات حاصل از ویروس در سلول، ولی خوشبختانه در درم یعنی لایه عمیق تر پوست این تغییرات سرطانی دیده نمی شود. در درم انتشار سلولهای لنفاوی شبیه لیکن پلان و در درم و اپیدرم هر دو افزایش ملانین به چشم می خورد. وجود این تغییرات سرطانی در یک مرد جوان سالم که ممکن است هنوز ازدواج نکرده و یا تازه ازدواج کرده باشد موجب نگرانی شدید ازمایشگاه و پزشک معالج می گردد زیرا مطرح کردن آن با بیمار و یا عدم اطلاع او از کسالتش هر دو مشکلاتی در بر دارد. خوشبختانه تجربه نشان داده که با وجود تغییرات سرطانی در این ناحیه گاهی ضایعات در مدتی کم و بیش طولانی هیچ پیشرفتی نمی کنند و حتی گاهی ممکن است خود به خود خوب شوند ولی گاهی هم سیر پیشرونده داشته و تبدیل به سرطان واقعی می گردند به طوری که هیچ وقت از کنترل این بیماری نباید غافل شد به خصوص که در شریک جنسی این مردان ممکن است تغییرات سرطانی به درجاتی مختلف در گردن رحم ظاهر گردیده و یا بعدا” تولید گردد. پس خاصیت مهم دیگر این ضایعات واگیر بودن آن است و این واگیر هم به صورت تلقیح به خود شخص است یعنی ضایعات در ناحیه تناسلی خود شخص افزایش می یابد و هم بیماری به شریک جنسی شخص تلقیح و منتقل می گردد. واگیر بودن ضایعه نشانه عفونی بودن آن است و ویروس های مختلف زگیل بخصوص تیپ های ۱۸ و ۱۶ و در درجات بعدی تیپ های ۳۲،۳۱،۳۹،۳۴،۴۲،۴۸،۵۱ را در ایجاد این ضایعه دخیل دانسته اند. در مورد تیپ ۲۲ ویروس زگیل هنوز نظرات مختلف است و این ویروس را در ایجاد نوعی سرطان موسوم به VERRUCOUS CARCINOMA نقش قطعی دارد ولی در مورد لکهای تناسلی هنوز نقش آن مشخص نشده است. این بیماری که ابتدا در مردها گزارش شد بعدها مشخص شد که قسمت تناسلی خارجی زنها را هم مبتلا می کند و در هر دو جنس علاوه بر ناحیه تناسلی در کشاله ران و قسمت پایین شکم و اطراف مقعد و منطقه میان دو راه و حتی در مخاط دهان نیز دیده شده است.

بعلاوه چند مورد از این کسالت در اطفال هم گزارش شده که باید به سوء استفاده جنسی از طفل فکر کرد اما وجود این ضایعات دلیل قطعی سوء استفاده جنسی نیست و باید برای اثبات یا رد آن سایر شواهد را هم جستجو کرد.

شکل ظاهری این ضایعات شبیه به بیماریهای مختلف مانند SEBO KERA TOSIS، لیکن پلان، پسوریازیس، زگیل تناسلی، بیماری باون، بالانیت پلاسمو سلولر، ملانوم است که به کمک آزمایش های مختلف باید آنها را تشخیص داد. از جمله پیدا کردن ویروس به کمک PCR این بیماری را از بیماری باون جدا می کند. توام بودن این بیماری با سایر بیماریهای آمیزشی از جمله ایدز باید به کمک آزمایشهای لازم مشخص شود زیرا این عارضه در صورت همراه بودن با ایدز به سرعت پیشرفت کرده و سرطانی می شود. راجع به درمان از روشهای مختلف تخریبی استفاده می شود که در راس آنها لیزر، کوتر، کرایو و گاهی جراحی و یا پمادهای موضعی است. کنترل دائم بیمار و شریک جنسی او از ضروریات اجتناب ناپذیر است و نباید مورد غفلت قرار گیرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا