شتر بی کوهان چه تفاوتی با دیگر شترها دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

یکی از حیوان های بسیار قوی و تنومند صحرا، شتر می باشد. شتر حیوانی از خانواده ی شترسانان، با دست ها و گردنی دراز است که ممکن است بر پشت خود یک و یا دو کوهان داشته باشد! کوهانی که ساختار آن از چربی و پیه تشکیل شده است. جالب است بدانید شترها چیزی در حدود ۳۰۰۰ سال است که به آدمی کمک می کنند؛ بدین صورت که وسایل آدمیان را حمل می کنند و آن ها را از مسیرهایی عبور می دهند که اسب ها جرات و توان پا گذاشتن به آن مسیرها را ندارند!

 

شتر بی کوهان چه تفاوتی با دیگر شترها دارد؟

 

ترکیب جسمانی حیوان شتر با دیگر جانوران، اختلاف زیاد و قابل توجهی دارد! این اختلاف باعث شده است که شتر در طول روزهای سال در صحرا زندگی کند و از بوته‌ ها و درختچه‌ های گوناگون صحرایی و کویری و حتی از بوته‌ های شور و خاردار نیز تغذیه نماید!

دانستن این موضوع خالی از لطف نیست که وقتی دنیای باستان وارد فاز جنگ تنش شد، همیشه شترها به جنگ برده می شدند! و البته جنگ و تنش آن هم سوار بر شترها، تا قرن بیستم میلادی ادامه داشته است.

درباره ی نسل حیوان شتر نیز بد نیست بدانید در گذشته ی دور، یعنب زمانی که قاره‌ های کره ی زمین هنوز به یکدیگر پیوسته بودند، سرچشمه و اجداد نسل شترها در شمال ناحیه ی آمریکا می‌ زیسته‌ اند! این نسل از شترها کمی بزرگ تر از خرگوش های صحرایی بوده است. که با گذشت زمان و همراه با تکامل، آن ها به شتر بسیار بزرگ آمریکایی تبدیل شدند!

این حیوانات از شمال قاره ی آمریکا به دیگر نقاط جهان مهاجرت کردند و در نهایت از وطن اصلی خود ناپدید شدند! توجه داشته باشید نوع و نژادهای مختلفی در خانواده ی شتر وجود دارد که این اتفاق بی شک به سبب انطباق تکاملی این حیوان با محیط های مختلف زندگی می باشد.

در این بین بد نیست بدانید برخی از شترسانان جدید جهان، نسخه‌ های کوچک تر شترها هستند که در ارتفاعات و کوه های جنوب قاره ی آمریکا زندگی می‌ کنند. ؛ گونه هایی با نام هایی چون شتر لاما، شتر الپاگا و همچنین شتر گوانا که دارای کوهان نیستد!

 

در این مطلب و در ادامه تصمیم داریم با گونه ی شتر بی کوهان بیشتر آشنا شویم؛ با ماه همراه شوید.

شتر بی کوهان نوعی شترسان اهلی و بومی قاره ی آمریکای جنوبی است که به طور گسترده توسط بومیان رشته کوه آند به عنوان یک حیوان بارکش و همچنین گوشتی استفاده می‌شود. شتر بی کوهان که لاما نیز نامیده می شود می‌ تواند بارهایی ۲۳ الی ۳۴ کیلوگرمی را حمل کند! جالب است بدانید لاما می تواند با این بار مسافتی ۳۲ کیلومتری را در طول یک روز طی کند!

 

شتر بی کوهان چه تفاوتی با دیگر شترها دارد؟

 

نکته ی جالبی که درباره ی لاماها بد نیست بدانید این است که شترهای بی کوهان علاقمند به انجام باربری هستند اما بدین صورت که این بار تا یک حد معین و مشخصی باشد! شتر بی کوهانی که که بارش سنگین باشد، از حرکت اجتناب می‌ کند. در این شرایط لاما بر روی زمین می خوابد و ممکن است تا زمانی که بارش کم شود تف کرده، صدای خش‌ خش درآورده و یا حتی به صاحب خود لگد بزند! شترهای بی کوهان در طول زندگی کارهای دیگری نیز برای آدمی انجام می‌ دهند؛ برای نمونه از پوست آن‌ ها برای تهیه ی چرم استفاده می شود و از پشم آن ها طناب و پارچه ساخته می‌ شود! مدفوع لاما، خشک است و به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. حتی گوشت آن ها هم قابل استفاده است!

 

امروزه دامنه ی پرورش و نگهداری از لاماما به خارج از قاره ی آمریکای جنوبی کشیده شده است و در حال حاضر در قاره ی آمریکا و قاره ی اروپا این حیوان برای استفاده از پشم و گوشت پرورش داده می‌ شود. لاماها یا شترهای بی کوهان از علف‌ ها تغذیه می کنند! آن ها مانند گاو، غذای خود را برگردانده و آن را نشخوار می‌ کنند. البته درباره غذای این حیوان نیز بد نیست بدانید لاماها حیوانات بسیار صرفه جویی هستند و زنجیره ی غذایی آن ها از علف ها، گل ها، شکوفه ها، قارچ ها و همچنین گل سنگ ها تشکیل یافته است.

 

در انتها بد نیست بدانید در حال حاضر در سرزمین آمریکای جنوبی، چیزی در حدود ۱۰ میلیون راس لاما توسط قبایل مختلف نگهداری می شود و تمدن قوم اینکا بدون وجود شتر لاما غیر قابل تصور است!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا