مصرف شکلات تلخ چه عوارضی برای بدن دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

با اطمینان می توان گفت که کسی نیست که از خوردن شکلات لذت نبرد! از پیر و جوان گرفته تا مرد و زن. بد نیست بدانید سالانه بسیاری از کشورهای جهان، میلیون ها دلار از درآمد خود را صرف تولید یا واردات شکلات می کنند.

 

مصرف شکلات تلخ چه عوارضی برای بدن دارد؟

 

در این بین اما خانم هایی هستند که فکر می کنند خوردن شکلات، برای سلامت و زیبایی پوست شان مضر است! در این رابطه تاکنون، تحقیقات و پژوهش های بی شماری انجام شده است اما با این وجود، به یقین و اطمینان نمی توان گفت که این خوراکی خوشمزه و دوست‌ داشتنی مضر است یا مفید! اما همان گونه که خودتان نیز می دانید نبایستی در مصرف شکلات زیاده‌ روی نماییم زیرا ممکن است عوارضی را برای بدن ما به دنبال داشته باشد. این اتفاق در کودکان جدی تر است. به کودکان خود اجاره دهید پیش از خواب شکلات بخورند؛ چون شکلات به دلیل دارا بودن موادی شبیه کافئین، بی‌ خوابی و شیطنت را افزایش می‌ دهد!

در ابتدا بهتر است کمی بیشتر با شکلات آشنا شویم. شکلاتی که ما امروزه از آن استفاده می کنیم، در اصل از درخت کاکائو در کشورهای مکزیک، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی به دست آمده است و تاریخچه ی استفاده از آن، به ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح باز می گردد.

شکلات ترکیبی است از شکر و کاکائو. دقت داشته باشید کره کاکائو، شیر، عسل و… از دیگر ترکیبات برخی از انواع شکلات ها هستند که در برخی شکلات ها وجود دارد و در برخی دیگر، خیر! امروزه در بین انواع گوناگون شکلات های موجود در بازار، شکلات شیری با حداقل ۳۰ درصد کاکائو و همچنین شکلات سیاه یا شکلات تلخ با ۷۰ درصد کاکائو از پرطرفدارترین ها شکلات ها هستند.

 

شکلات تلخ؛ شکلاتی خوردنی و پر فایده

اما ما در این مطلب، به بررسی شکلات تلخ خواهیم پرداخت. شکلات‌ تلخ، شکلات بدون شیر است. خوردن شکلات تلخ مزایای فراوانی دارد؛ شکلات تلخ، سرشار از انواع مختلف آنتی‌ اکسیدان‌ ها همچون منیزیوم، اسید فولیک و مس می باشد، که برای بدن بسیار مفید هستند.

توجه داشته باشید شکلات های تلخ بسته به درصدشان از درصد شکر کمتری نسبت به دیگر شکلات های شیری و شکلات های سفید برخوردار هستند. جالب است بدانید شکلات تلخ ۱۰۰%، هیچ گونه شکری ندارد! برخی از افراد بر این باورند که مصرف شکلات های تلخ با درصد بالا، برای سلامتی بدن، مضر است. نظر شما چیست؟ در پاسخ بایستی گفت خوردن شکلات‌ های تلخ با درصد بالا، برای همه ی افراد مناسب است و مشکلی در آن ها ایجاد نمی‌ کند.

 

مصرف شکلات تلخ چه عوارضی برای بدن دارد؟

 

ترکیبات فلاوونوییدی موجود در ماده ی کاکائو باعث از بین بردن رادیکال‌ های آزاد موجود در جریان خون می شود و از بروز سرطان‌ ها و انواع بیماری‌ های قلبی و عروقی و همچنین تصلب شرایین جلوگیری می نماید. بد نیست بدانید بعضی از محققان بر این باورند استفاده همزمان از شکلات به همراه دارو، برای افرادی که در معرض بیماری های قلبی و عروقی هستند، مفید است! علاوه بر این فلاوونوییدهای موجود در کاکائوی شکلات تلخ، باعث بهبود روند خونرسانی بدن، به ویژه بهبود روند خونرسانی به ناحیه ی مغز می شود؛ در نتیجه ی این اتفاق، عملکرد مغز بهتر می شود. همچنین کافئین موجود در شکلات برای افزایش تمرکز نیز مفید است.

 

بررسی عوارض شکلات تلخ

اما در این بین، شکلات تلخ دارای برخی عوارض نیز است که نبایستی از آن ها غافل شویم! چنانچه فردی مبتلا به آلرژی‌ های غذایی باشد، مصرف شکلات‌ تلخ به‌ سبب دارا بودن میزان زیاد ماده ی خشک ممکن است آلرژی آن ها را تشدید نماید. همچنین براساس آخرین تحقیقات و بررسی‌ های انجام شده، مشخص شده است که مصرف شکلات تلخ به سبب داشتن مقدار کافئین زیاد در خانم های مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان، باعث تشدید عوارض این بیماری در آن ها می‌ شود.

توجه داشته باشید برای افراد مضطرب و نگران نیز توصیه می‌ شود مصرف شکلات‌ تلخ محدود شود؛ زیرا شکلات‌ تلخ به‌ سبب داشتن مقدار کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می‌ شود.

توصیه می کنیم در صورت مصرف به مقدار زیاد شکلات، چربی و قند سایر غذاها را کاهش دهید. زیرا قند و چربی موجود در شکلات می‌ تواند سبب چاقی و افزایش میزان کلسترول خون شود! پس شما می توانید به آسانی از این اتفاق پیشگیری نمایید. امروزه برخی ترکیبات شکلات با پوسیدگی دندان ها مقابله می کنند اما با این وجود، باز هم پس از خوردن شکلات، مسواک بزنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا