احساس صدای زنگ در گوش به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

شاید برای شما نیز در طول زندگی پیش آمده باشد که حس کنید در گوش های تان صدای زنگ وجود دارد! صدای زنگ در گوش اتفاقی است که تمامی افراد، آن را یک بار در زندگی خود تحربه کرده اند.

 

احساس صدای زنگ در گوش به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

 

احساس صدای زنگ در گوش، بیماری ای است که در هر یک نفر از پنج نفر، اتفاق می افتد. احساس صدای زنگ در گوش یا زنگ زدن گوش، وزوز گوش نیز گفته می شود. در صورتی که صدای زنگ، کم و کوتاه باشد قابل تحمل است؛ اما چنانچه این صدا بلند و مداوم باشد، باعث آزار و اذیت انسان می شود.

دکتر :شون کیندن”، از متخصصان شنوایی دانشگاه هاروارد، درباره ی این عارضه می گوید: احساس صدای زنگ در گوش، یکی از نشانه هایی است که به افراد خبر می دهد که روند طبیعی در بدن دچار اختلال شده است.”

برخی عوامل چون استرس و اضطراب، رشد یک زائده ی استخوانی، آسیب به ناحیه ی سر و… می تواند سبب وضعیت وزوز گوش شود. از دیگر علل جدی بروز این اتفاق می توان از دست دادن شنوایی مرتبط با سن فرد، آسیب شنوایی یا اختلال در سیستم گردش خون را نیز نام برد. در معرض سر و صدای بلند قرار گرفتن، شایع ترین علت احساس صدای زنگ در گوش است. افرادی که با تجهیزات پر سرو  صدا همچون اره موتوری کار می‌ کنند و یا کسانی که به طور معمول موسیقی را با صدای بلند گوش می‌ کنند، متاسفانه خودشان را در معرض خطر احساس زنگ زدن گوش قرار می‌ دهند.

 

از وجود جرم در گوش غافل نشوید!

احتمال وجود جرم زیاد در گوش را از یاد نبرید! جرم گوش که واکس، سرومن و یا موم نامیده می شود، می تواند صداهای مزاحمی را در گوش شما ایجاد نماید. دقت داشه باشید تجمع بیش از اندازه ی جرم در گوش، سبب ایجاد صداهایی همچون صدای باد در گوش می شود! وقتی که موم از گوش خارج می‌ شود، زنگ زدن گوش هم متوقف می‌ شود. البته توصیه می شود پس از خروج جرم از گوش، بایستی از وضعیت پرده گوش و سلامت شنوایی فرد اطمینان کامل حاصل شود. یادتان باشد که فاصله ی پرده صماخ با لاله گوش بسیار کمتر از آن چیزی است که شما فکر می‌ کنید! بنابراین از فرو کردن اجسام به درون گوش خود خودداری کنید.

مصرف برخی داروها با دوز نامناسب نیز ممکن است برای سلامت گوش ها، زیان بار و یا حتی سمی باشد! و سبب ایجاد وزوز گوش شود. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی همچون داروی آسپرین، داروی ایبوپروفن و داروی ناپروکسن جزو این داروها هستند. دقت داشته باشید اگر چه این داروها با دوز بالا تجویز شوند، لازم است که برای جلوگیری از بروز عارضه ی وزوز گوش، میزان آن ها در خون توسط پزشک متخصص به طور مرتب بررسی شود.

 

احساس صدای زنگ در گوش به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

 

توجه داشته باشید احساس صدای زنگ در گوش ممکن است با شرایط سنی فرد بدتر شود! در بسیاری از افراد، قدرت شنوایی با افزایش سن فرد، کاهش می یابد! این اتفاق به طور معمول در سن ۶۰ سالگی شروع می شود. بد نیست بدانید از دست دادن قدرت شنوایی، می تواند موجب وزوز گوش شود. اما برای بسیاری از افراد، وزوز گوش با درمان بهبود می یابد.

توجه داشته باشید زنگ زدن گوش، نبایستی بیش از دو هفته طول بکشد؛ در غیر این صورت بایستی به پزشک متخصص مراجعه کنید. البته بهتر است بدانید شما پس از یک عفونت تنفسی مانند سرماخوردگی، ممکن است دچار وزوز گوش شوید؛ در این شرایط وزوز گوش شما، در عرض یک هفته بهبود نمی یابد.

لازم به بیان است کاهش یک باره ی قدرت شنوایی و همزمان با آن، شنیدن صدای سوت و وزوز در گوش، نوعی بیماری نادر به نام سکته گوش یا بیماری کری ناگهانی می باشد. دقت داشته باشید این بیماری با موارد دیگر بروز عارضه ی وزوز گوش، تفاوت بسیار زیادی دارد! در این شرایط بایستی سریعا به اورژانس مراجعه نماییم و عارضه پیش آمده را در بازه ی زمانی کمتر از ۲۴ ساعت، درمان نماییم. در غیر این صورت متاسفانه این بیماری به کاهش دائمی قدرت شنوایی یک یا هر دو گوش می انجامد!

 

در انتها بد نیست اضافه کنیم برخی از افراد بر این باورند که صدای وزوز گوش، مفاهیم دیگری را به همراه دارد! چنانچه گوش راست شما صدا بدهد، یعنی کسی دارد خوبی شما را می گوید؛ و اگر گوش چپ شما صدا بدهد، کسی دارد غیبت شما را می کند و پشت سرتان بد حرف می زند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا