کمبود منیزیم در بدن چه عوارضی دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

منیزیم یکی از مهم ترین و حیاتی ترین املاح موردنیاز برای بدن آدمی می باشد. بد نیست بدانید نیمی از ذخایر منیزیم بدن آدمی در درون سلول های بافت ها و همچنین اندام های بدن ذحیره شده است؛ همچنین نیمی دیگر از آن نیز به صورت ترکیب با ماده ی کلسیم و ماده ی فسفر در استخوان های آدمی وجود دارد. جالب است بدانید بر عکس ماده ی کلسیم که باعث انقباض عضلات بدن آدمی می شود، ماده ی منیزیم منبسط کننده ی عضلات بدن آدمی است.

تنها ۱% از منیزیم بدن آدمی در خون یافت می شود!

 

کمبود منیزیم در بدن چه عوارضی دارد؟

 

ماده ی الکترولیتی منیزیم در تشکیل استخوان ها و دندان ها، همچنین فعال کردن بیش از ۳۰۰ آنزیم و‌ نیز انتقال تحریکات عصبی و انقباضی عضلات نقش دارد. علاوه بر این، وجود ماده ی منیزیم برای تبدیل ویتامین D در هنگام کمبود انعقاد خون مهم و ضروری است. منیزیم باعث حفظ فعالیت نرمال و استاندارد ماهیچه ها و اعصاب می شود و ضربان منظم قلب و استحکام استخوان های بدن آدمی را نیز تضمین می نماید.

بد نیست بدانید ماده ی منیزیم در سلامت پوست و موی آدمی نقش مهمی دارد؛ همچنین این ماده به بهبود خلق و خو و تجربه ی یک خواب آرام نیز کمک می کند. پس می توان گفت مصرف ماده ی منیزیم در رژیم غذایی روزانه ی افراد، بسیار مهم و حیاتی است.

شاید این سوال برای تان پیش آید که کمبود ماده ی منیزیم در بدن آدمی، چه عوارضی در پی دارد؟ در پاسخ بایستی گفت کمبود منیزیم، بسیار نادر است! همچنین برای یک فرد، تجربه کردن علایم کمبود منیزیم به ندرت اتفاق می افتد.

کمبود ماده ی منیزیم در طولانی مدت ممکن است اثرات نامطلوب و نامناسبی بر روی تراکم استخوان ها، عملکرد ناحیه ی مغز، عملکرد عصبی، عملکرد عضلانی و همچنین سیستم دستگاه گوارشی بدن آدمی داشته باشد. لازم است بدانید کمبود ماده ی معدنی منیزیم در افراد جوان تر می تواند باعث جلوگیری از رشد استخوان های بدن آدمی شود؛ و در افراد مسن تر، ممکن است خطر شکستگی استخوان ها را افزایش دهد!

کمبود ماده ی منیزیم در بدن آدمی خود را با علایمی چون لرزش، ضعف، اسپاسم عضلات، بروز بی‌ اشتهایی، بالا رفتن فشار‌ خون آدمی، بروز تشنج و حتی کما نشان می دهد. لازم است بدانید تشخیص کمبود ماده ی منیزیم در بدن آدمی در بین مردم کشورهای مختلف، متفاوت است! و این اتفاق دلیلی ندارد جز اینکه، اندازه گیری میزان ماده ی منیزیم در بدن آدمی بسیار دشوار است.

دریافت کم ماده ی معدنی منیزیم، باعث بروز اختلال در ریتم قلبی و همچنین بروز حملات و سکته های قلبی می شود! براساس آخرین مطالعات انجام یافته در بیمارانی که به عارضه ی سکته ی قلبی حاد دچار شده اند، مشخص شده است که استفاده ی فوری از ماده ی منیزیم پس از سکته ی قلبی، سبب کاهش مرگ و میر در بین بیماران می شود!

 

کمبود منیزیم در بدن چه عوارضی دارد؟

 

به این نکته دقت داشته باشید مقادیر اضافی ماده ی کلسیم در بدن می تواند باعث بروز علایم کمبود منیزیم در بدن آدمی شود. همچنین اتفاقاتی همچون حالت تهوع و استفراغ، اسهال و همچنین اختلال در جذب خوراکی ها و مواد غذایی نیز باعث از دست دادن ماده ی منیزیم می شوند.

 

ماده ی معدنی منیزیم در بسیاری از خوراکی ها و غذاها به مقدار فراوان و قابل توجهی یافت می شود؛ توجه داشته باشید در صورت انتخاب یک رژیم غذایی صحیح با خوراکی ها و غذاهای مناسب و طبیعی، می توان مقدار کافی از این ماده را تامین کرد. به طور کلی می توان گفت یک رژیم‌ غذایی مناسب و ایده آل بایستی دارای مقادیر لازم و کافی از منیزیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم و همچنین دیگر مواد‌ معدنی مفید برای سلامتی بدن آدمی باشد.

دقت داشته باشید منیزیم در تمام طول روده ی کوچک جذب بدن می شود.

 

سوال بعدی شاید این باشد که ماده ی منیزیم در کدام مواد غذایی وجود دارد؟ توجه داشته باشید منیزیم در کلروفیل گیاهان وجود دارد؛ پس می توان گفت گیاهان سبز تیره، منبع غنی و سرشار از ماده ی منیزیم به شمار می آیند. غلات کامل و سبوس دار همچون آرد گندم و برنج، دارای منیزیم هستند؛ اما با تصفیه شدن از آن جدا می شوند! دقت داشته باشید حبوباتی همچون لوبیا و سویا و دیگر مغزها نیز از دیگر منابع غنی منیزیم به شمار می آیند. درباره مغزها بد نیست بدانید بادام‌ ها به قدری دارای میزان زیادی منیزیم‌ هستند که هر ۱۰۰ گرم بادام، معادل با ۲۸۶ میلی‌ گرم منیزیم است!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا