در چه شرایطی ورم پا خطرناک است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

یکی از اتفاقات رایجی که ممکن برای شما نیز در طول زندگی پیش آید، ورم پا، ساق و مچ پا می باشد. ورم پا، دردناک و ناراحت کننده است و می تواند راه رفتن را برای آدمی سخت و دشوار نماید.

 

در چه شرایطی ورم پا خطرناک است؟

 

بد نیست بدانید این ورم ایجاد شده، بیشتر در قسمت پایین بدن و به دلیل نیروی گرانش زمین ایجاد می شود؛ علاوه بر این، این اتفاق بیشتر در افراد بززگسال دیده می‌ شود.

در اصطلاح پزشکی به این اتفاق، اِدِم یا خیز گفته می شود! ادم یعنی تورم ناشی از تجمع مایع در بافت‌ های گوناگون بدن شما؛ ورم در یک طرف بدن و یا هر دو طرف بدن شما ایجاد می‌ شود. درتوجه داشته باشید عارضه ی ادم یا خیز بیشتر در ناحیه ی پنجه ی پاها، ناحیه ی قوزک پاها و همچنین ناحیه ی ساق پاها دیده می شود.

ورم، ممکن است ناشی از عوامل و علل مختلف و گوناگونی باشد. برای نمونه ایستادن های به مدت طولانی و یا حتی آویزان شدن پاها از صندلی به صورت مکرر و طولانی، باعث حبس شدن مایع در ناحیه ی پاهای آدمی می شود. دقت داشته باشید هنگامی که ماهیچه‌ های آدمی بدون حرکت قرار گیرند، نمی‌ توانند خون‌ رسانی صحیح را به ناحیه ی قلب آدمی پمپاژ کنند؛ به همین سبب، تجمع مایعات و خون موجب ورم ناحیه ی پای آدمی می‌ شود.

توصیه می کنیم موضوع اضافه‌ وزن را از یاد نبرید! شاید این سوال برای تان پیش آید که اضافه وزن چه تاثیری در ورم پا دارد؟ در پاسخ بایستی گفت افزایش وزن، میزان جریان خون را کاهش می دهد و باعث تجمع مایعات در ناحیه ی پا، مچ پا و ساق پا می‌ شود.

همچنین، دقت داشته باشید بعضی از خانم ها در دوره ی ماهانه خود، دچار ورم ناحیه ی پا می شوند. پس می توان گفت در بیشتر موارد این تورم در ناحیه ی پاها، در نتیجه ی تغییر در سبک زندگی رخ می‌ دهد.

دقت داشته باشید بروز ورم در ناحیه ی پا، اتفاق خطرناکی نیست! اما بایستی به این عارضه دقت داشته باشید؛ زیرا ممکن است این تورم نشان‌ دهنده وجود مشکلات دیگری در بدن آدمی باشد و به انجام درمان های فوری نیاز داشته باشد. برخی عللی که ممکن است سبب بروز ورم پا شود و به انجام فرآیندهای درمانی فوری نیز نیاز دارد، عبارتند از: انواع بیماری های کبد، انواع بیماری های کلیوی، انواع نارسایی های قلبی و عروقی، ترومبوز ورید عمقی، سطح پایین پروتئین در بدن، بیماری کم خونی و…

 

در چه شرایطی ورم پا خطرناک است؟

 

دقت داشته باشید به سبب عوارض بارداری در دوران بارداری خانم ها، بروز کمی تورم در ناحیه ی مچ پا و دیگر قسمت‌ های پا، طبیعی است؛ اما ورم بیش از حد و ناگهانی پا، ممکن است نشانه ی پری اکلامپسی باشد.

در افراد مبتلا به بیماری دیابت نیز، عارضه ی ورم پا دیده شده است! دلیل اصلی تورم پا در افراد مبتلا به بیماری دیابت، اِدِم و ورم محیطی است. مایع در ناحیه ی مچ پا و پاها جمع می شود و این وضعیت می تواند در صورت عدم درمان صحیح و به موقع، به شدت ادامه دار باشد.

 

از دیگر علل بسیار مهم و رایج ورم پا، آسیب دیدگی ناحیه ی پا می باشد. آسیب دیدگی ساق پا و مچ پا، باعث ایجاد تورم می شود. پیچ خوردگی مچ پا در میان افراد، بسیار رایج و شایع است! این عارضه در اثر ضربه یا گام اشتباه که باعث کشیده شدن رباط ها می شود، اتفاق می افتد.

برای کاهش احتمال دچار شدن به این نوع ورم پا که نتیجه ی آسیب‌ دیدگی پا است، بایستی به مقدار لازم و کافی استراحت نمایید و از ایستادن روی پای صدمه دیده نیز به شدت بپرهیزید! توصیه می کنیم برای تسریع در روند درمانی، از کیسه ی یخ استفاده کنید؛ سپس مچ پا و یا هر قسمت آسیب دیده دیگر پا را با استفاده از باندکشی، ببندید و به هنگام استراحت، پای خود را بالاتر از سطح بدن، بر روی یک چهارپایه و یا بالش قرار دهید.

 

در انتها لازم است بدانید ورم پا، ناراحتی خیلی حاد و خطرناکی نیست! اما می ‌تواند هر از چند گاهی برای شما مشکل ‌ساز شود. دلیل ورم ناحیه ی پا، هر چه باشد در نهایت درمان مشخص آن را برطرف خواهد نمود؛ در چنین شرایطی یا بایستی از جوراب‌ های مخصوص کمک گرفت و یا به کمک درمان ‌های دارویی آب جمع شده در آن ناحیه را، خشکاند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا