قانون حل جدول سودوکوی نامنظم چیست؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

هرگونه فعالیت جسمی و یا ذهنی هدف دار که به صورت فردی و یا گروهی انجام شود و موجب کسب لذت و هیجان در آدمی گردد، بازی نام دارد. انجام بازی در کودکان و نوجوانان، اتفاقی لازم و ضروری است! اتفاقی که در رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان تاثیر قابل توجهی دارد و موجب ایجاد ارتباط بین کودک با محیط بیرون می شود؛ فواید و اهمیت ایده آل بازی کردن فقط به این مورد محدود نمی شود! شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت های ذهنی، یادگیری همکاری ها و همیاری های اجتماعی نیز از دیگر موارد ارزشمند مرتبط با بازی کردن است.

در میان انواع بازی ها، بازی های فکری از جمله قابل توجه ترین و ارزشمندترین بازی ها به شمار می آیند. بازی‌ ها و اسباب‌ بازی‌ های فکری همواره می‌ توانند سبب رشد و پرورش بخش‌ های مختلف ذهن کودکان و نوجوانان شوند.

 

قانون حل جدول سودوکوی نامنظم چیست؟

 

لازم به بیان این مورد است بازی‌ های فکری جذاب و مهیج به سادگی می‌ توانند ذهن کودکان و نوجوانان را به خود درگیر نمایند و کودک و نوجوان را وادار به تخیل، فکر کردن و همچنین تجزیه و تحلیل شرایط و اتفاقت نمایند. در نتیجه می توان گفت با انجام این بازی‌ ها ذهن کودک و نوجوان بیش از پیش رشد می‌ کند!

همان گونه که می دانید از جمله بازی های فکری ارزشمند، بازی فکری سودوکو می باشد. سودوکو تنها دارای یک نوع نمی باشد! بلکه انواع مختلف و گوناگونی دارد؛ انواعی که هر یک دارای درجه ی سختی در حل است. یکی از انواع بازی سودوکو، جدول سودوکوی نامنظم نام دارد. شاید این سوال برای تان پیش آید که جدول سودوکوی نامنظم چگونه جدولی است؟

جدول سودوکوی نامنظم از ۹ ناحیه ی مختلف تشکیل شده است که هر یک از این ناحیه ها، دارای ۹ خانه می باشند و در مجموع یک مربع ۸۱ خانه ای را تشکیل داده اند.

 

دقت داشته باشید جدول سودوکوی نامنظم، دارای ناهمگونی و نامتعارفی در نواحی مختلف جدول سودوکو است! در یک جدول سودوکوی معمولی، ما با ۹ سطر، ۹ ستون و همچنین ۹ مربع کوچک ۳ در ۳ مواجه هستیم و بایستی برای پر کردن این جدول، اعداد ۱ تا ۹ را به صورتی در جدول سودوکو قرار دهیم که عددی در سطرها، در ستون ها و همچنین در مربع های ۳ در ۳ تکرار نشود.

حال در یک شرایط جدید فرض کنید به جای مربع های ۳ در ۳، نواحی نامنظم ۹ خانه ای در جدول سودوکو ایجاد شده باشد. در این شرایط بایستی اعداد ۱ تا ۹ را در این نواحی جدول، بدون تکرار قرار دهیم! توجه داشته باشید در سودوکوی نامنظم دیگر خبری از مربع های ۳ در ۳ نیست! البته به یاد داشته باشید جدول سودوکوی نامنظم نیز مانند دیگر انواع سودوکوها، فقط و فقط دارای یک جواب منحصر به فرد و ایده آل است و در صورت مواجه شدن با جواب های متعدد، بی شک در مرحله ای دچار اشتباه شده ایم.

برای توضیح ساده تر و قابل فهم تر، در ادامه یک نمونه جدول سودوکوی نامنظم حل شده ارائه شده است:

قانون حل جدول سودوکوی نامنظم چیست؟

شاید این سوال مطرح شود که آیا در جدول سودوکوی نامنظم، نواحی نامنظم به یک شکل می باشند و از یک قانون پیروی می نمایند؟ در پاسخ بایستی گفت: خیر. نواحی نامنظم در جدول سودوکوی نامنظم، همیشه و همواره به یک شکل نیستند! در حقیقت در یک جدول سودوکوی نامنظم می توان بیشمار طرح مختلف و متنوع نامنظم را ایجاد نمود که در آن ها قانون این نوع جدول سودوکو حاکم است.

از دیگر نکات جالبی که بد نیست بدانید، تقارن نواحی نامنظم در جدول سودوکوی نامنظم می باشد! توجه داشته باشید این نواحی به طرز خارق العاده و شگفت آوری طراحی شده اند و همین اتفاق به زیبایی این نوع جدول سودوکو، بسیار افزوده است.

 

بررسی چند نکته پیرامون جدول سودوکوی نامنظم

دقت داشته باشید یکی از روش های مفید و قابل توجه در حل جدول سودوکوی نامنظم، تقابل سطرها و ستون ها با یکدیگر است. همانند جدول سودوکوی معمولی در این نوع جدول سودوکو نیز می توان با تقابل سطرها و ستون ها، موقعیت اعداد در نواحی نامنظم را به دست آورد!

لازم به بیان است بیشتر سودوکوبازهای تازه کار در تجسم و یافتن خانه های مربوط به نواحی نامنظم مشکل جدی دارند و چون حل این جدول سودوکو برای آن ها اتفاقی تازه است، به طور معمول به دنبال عدم تکرار اعداد در مربع های ۳ در ۳ هستند! به یاد داشته باشید در این نوع جدول سودوکو، مربع ۳ در ۳ وجود ندارد و بایستی به دنبال عدم تکرار اعداد در نواحی نامنظم جدول سودوکو باشید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا