بروز لکه سفید بر روی ناخن ها نشانه چیست؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

شاید برای شما نیز این اتفاق پیش آمده باشد که با لکه هایی سفید رنگ بر روی ناخن های تان مواجه شده باشید! لکه هایی سفید رنگ که بخشی از بافت ناخن‌ های تان هستند. توجه داشته باشید ناخن های صورتی و درخشان، به طور معمول سلامت بدن را نشان می دهد.

 

بروز لکه سفید بر روی ناخن ها نشانه چیست؟

 

بسیاری از افراد این باور را دارند که بروز لکه های سفید رنگ بر روی ناخن ها، نشانه کمبود ماده ی کلسیم و یا روی در بدن است؛ و به باور این افراد این بدان بایستی آن فرد مقدار شیر بیشتری مصرف نماید! حتی برخی از مردم این لکه ها را، “لکه شیر” می نامند. و باز هم به باور آن ها تنها راه درمان این عارضه، ایجاد تغییر در رژیم غذایی و همچنین خوردن غذاهایی است که نیاز بدن به مواد معدنی و ویتامین‌ ها را تامین می‌ کند. گاهی حتی ممکن است یک برخورد ساده و بدون شدت به میز، دیوار و… نیز چنین لکه هایی را به وجود آورد.

دقت داشته باشید تغییر رنگ، بروز خطوط و رگه ها بر روی ناحن ها، ناخن های شکننده و همچنین بروز لکه های سفید بر روی ناخن ها همه و همه می توانند نشانه ای از بروز مشکلات پزشکی باشند. لازم به بیان است بروز لکه های سفید رنگ بر روی ناخن ها، به منزله ی ابتلای به یک بیماری خطرناک نیست! و نیازی به ایجاد نگرانی و دلهره در شما وجود ندارد.

لکه های سفید بر روی ناخن ها، به طور معمول در محل رویش ناخن شکل می گیرند و با بلندتر شدن ناخن نیز حرکت می کنند. همچنین این لکه های سفید رنگ به طور معمول، موقت هستند و تقریبا ۸ الی ۹ ماه طول می کشد تا ناپدید شوند و از بین روند! دقت داشته باشید چنانچه خط هایی سفید رنگ نیز بر روی ناخن شکل گرفته باشند، زمانی است که آن لکه های سفید رنگ پراکنده شده و پیشرفته کرده اند! و به صورت یک طناب برروی ناخن در آمده است.

 

علل بروز لکه های سفید رنگ بر روی ناخن ها

شرایطی نیز وجود دارد که چیدن و جویدن ناخن ها، می تواند یکی از متداول ترین علل ابتلا به این نوع سفیدی ناخن در افراد بزرگسال و حتی کودکان باشد! توجه داشته باشید به جز این موارد، آسیب دیدگی هوای حبس شده در بین ناخن ها نیز می تواند باعث بروز این مشکل ساده شود. پس می توان گفت لکه های سفید می تواند نتیجه ی ترما یا آسیب های جزیی ناشی از ماتریکس ناخن باشند؛ برای نمونه گیر کردن ناخن ها بین تخت و یا میز، خوردن انگشتان دست به در و یا دیوار، خم شدن ناخن، کوتاه کردن نادرست و غلط ناخن و…

البته در برخی شرایط نیز بروز این لکه های سفید رنگ می تواند علتی باشد بر ابتلای شما به بیماری مالاریا، بیماری Hodgkin و یا حتی ابتلا به آنمی و یا کم خونی. همچنین چنانچه این لکه ها به صورت پایدار و تکرار شونده باشند، می توانند نشان دهنده ی بروز عفونت های ویروسی یا و عفونت های قارچی، سیروز کبدی، دیابت یا بیماری‌ های کلیوی و یا حتی دیگر مشکلات مزمن مرتبط با کبد، کلیه و قلب باشند. چنانچه این عارضه به سبب بروز عفونت های قارچی باشد، اگر بدون درمان رها شود، می تواند به مرور زمان رشد کند و به آرامی تخت ناخن را کامل در بر گیرد! در این شرایط ناخن سالم ممکن است پوسته پوسته و همچنین شکننده شود.

 

بروز لکه سفید بر روی ناخن ها نشانه چیست؟

 

لکه های سفید رنگ روی ناخن می تواند نشانه ای از بروز حساسیت خفیف، به علت استفاده از مواد شیمیایی خاص موجود در انواع  لاک ناخن، انواع پاک کننده ها و حتی انواع سخت کننده های ناخن باشد.

چنانچه این مشکل در خانم ها، ایجاد شده باشد، توصیه می کنیم فرد، لاک مورد استفاده ی خود را تغییر دهد! دقت داشته باشید بعضی اوقات ناخن شما با لاک ها و سایر وسایلی که برای ناخن تان استفاده می نمایید، سازگاری ندارد! در چنین شرایطی، تعویض آن ها می تواند بهترین پیشنهاد برای سلامت ناخن های شما باشد. در انتها توصیه می کنیم برای جلوگیری از بروز لکه‌ های سفید رنگ بر روی ناخن‌ های تان، صفحه ی ناخن را چرب نگه دارید تا احتمال شکنندگی آن ها کاهش یابد.

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که علت ریش ریش شدن پوست کنار ناخن ها چیست؟

در پاسخ بایستی گفت ریش ریش شدن پوست کنار ناخن‌ها می تواند به سبب تماس زیاد و پی در پی ناخن ها با آب و انواع مواد شوینده، زدن لاک ناخن به طور مکرر و همچنین استفاده غیر منطقی از استون، فقر آهن و روی و… باشد. توجه داشته باشید استفاده از مواد شوینده ی استاندارد، استفاده از دستکش حین کار، گرفتن گوشه ناخن با ناخن‌ گیر آن هم به طور صحیح و همچنین استفاده از کرم‌ های مرطوب کننده در کاهش ریش ریش شدن پوست بسیار موثر و ایده آل است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا