استفاده از کدام نوع کشمش در تقویت حافظه آدمی موثر است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

یکی از میوه های مغذی که به صورت خشک مورد استفاده قرار می گیرد، کشمش است؛ این میوه ی خشک یا همان انگور خشک شده، همچون دیگر انواع خشکبارها در تمام طول سال یافت می شود. جالب است بدانید این میوه ی خشک، قرن ها پیش به وجود آمده است! کشمش در کشور ایران و کشور مصر در ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، تولید شده است.

 

استفاده از کدام نوع کشمش در تقویت حافظه آدمی موثر است؟

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که چرا رنگ کشمش از رنگ خود انگور تیره تر است؟ در پاسخ بایستی گفت در اثر خشک کردن انگور، قند‌ آن به‌ صورت کارامل در می‌ آید! به همین سبب رنگ کشمش از رنگ خود حبه‌ ی انگور تیره‌ تر می‌ شود. اما در این بین و در تهیه‌ ی کشمش به روش صنعتی، چون از گاز گوگرد استفاده می‌ شود، رنگ کشمش، طلایی و همچنین خوش‌ رنگ‌ تر از دیگر کشمش‌ هایی است که به روش سنتی تهیه می‌ شوند.

خوردن این میوه ی خشک خوشمزه و در عین حال کم چرب و کم سدیم، انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌ های روزانه را به‌ خوبی تامین می‌ کند و همچنین دارای انواع ویتامین‌ های گوناگون، مواد معدنی و نیز الکترولیت‌ هایی ارزشمند نیز است. عناصر و ویتامین هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم، فیبر، آنتی اکسیدان و نیز مقادیر قابل توجهی ویتامین B در کشمش وجود دارد. برای پی بردن به ارزش غذایی کشمش، تنها کافی است این نکته را بدانید که  ماده ی فیبر، باعث جلوگیری از بروز بیماری سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر معمول سلول های بدن آدمی، و همچنین بروز بیماری ها می شود.

کشمش، خوراکی مناسب و ایده آلی برای کوهنوردان، ورزشکاران، و همچنین دانش آموزان و افراد میانسال می باشد. دقت داشته باشید کالری میوه ی کشمش بسیار زیاد است، به همین دلیل خوردن یک چهارم فنجان از آن کافی می باشد.

بد نیست بدانید میوه ی کشمش، تاثیر بسیار زیاد و قابل توجهی در کاهش فشار خون آدمی و همچنین حفظ سلامت ناحیه ی قلب و عروق دارد. براساس جدیدترین مطالعات انجام یافته مشخص شده است که مصرف روزانه‌ ی میوه ی کشمش، به ویژه چنانچه همراه با تنقلات دیگر باشد، فشار خون آدمی را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌ دهد!

 

استفاده از کدام نوع کشمش در تقویت حافظه آدمی موثر است؟

 

توجه داشته باشید طبع میوه ی کشمش، گرم است و به طور کلی از آن برای تقویت ناحیه ی قلب، ناحیه ی کبد، تقویت حافظه و همچنین تقویت سیستم تناسلی آدمی بهره گرفته می شود. همچنین لازم است بدانید میوه ی کشمش برای سلامت استخوان های آدمی و همچنین جلوگیری از بروز بیماری پوکی استخوان، نقش مهمی را بر عهده دارد! به همین دلیل مصرف این میوه ی خشک و بسیار پر خاصیت برای خانم ها، پیش از یائسگی بسیار مفید است.

اما در این بین، میوه خشک دیگری نیز به نام مویز وجود دارد! مویز، حبه‌ های درشت خشک شده ی انگور سیاه است. متاسفانه برخی از افراد بر این باورند که مویز با خشک شدن، خواص و فواید خود را از دست می دهد! اما در حقیقت، اینطور نیست! مویز بر اثر خشک شدن، خواص خود را از دست نمی‌ دهد و حتی اثر نیرو بخشی آن بیشتر نیز می‌ شود.

جالب است بدانید آن دسته از افرادی که به هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب، احساس خستگی، ضعف و همچنین ناتوانی می‌کنند، با مصرف میوه ی مویز به مدت ۶ ماه آن هم به صورت ناشتا، بدن‌ شان قوت زیادی خواهد گرفت! علاوه بر این، مغزشان نیز تقویت خواهد شد و سردی و بلغم از بدن آن ها خارج خواهد شد. دقت داشته باشید میوه ی مویز، هضم‌ کننده ی غذا و همچنین گرم‌ کننده ی تمام نقاط بدن به ویژه ناحیه ی کلیه و ناحیه ی مثانه است.

بد نیست بدانید در طب سنتی ایران، میوه ی مویز را ماده ی غذایی خون ساز می‌ شناسند!

 

مویز از جمله مواد غذایی تقویت کننده ی حافظه آدمی به شمار می آید. برای نمونه بد نیست بدانید در گذشته، برای تقویت عملکردهای مغزی به ویژه برای کودکان، آن ها را به خوردن میوه ی مویز تشویق می کردند. همچنین در احادیث و روایات متعددی نیز به نقش ایده آل میوه ی مویز در تقویت حافظه ی آدمی و همچنین جلوگیری از عارضه ی فراموشی اشاره شده است!

پس چنانچه می خواهید حافظه ای قوی و بدون فراموشی داشته باشید، هر روز مویز بخورید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا