روش رادیولوژی چه خطراتی برای سلامتی فرد بیمار دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

روش رادیولوژی از اسکن تصویر غیر تهاجمی برای تشخیص بیماری استفاده می کند. در روش رادیولوژی با تنظیم شرایط الکتریکی تابش پرتو رونتگن و قرار دادن فیلمی در مسیر خروج پرتوها و در عین حال به کار بستن وسایل فرعی برای جمع آوری تابش، می‌توان از وضعیت سلامت و یا بیماری قسمتی از بدن، مدرک مطمئن و قابل استدلالی برای مطالعه در دست داشت.

 

روش رادیولوژی چه خطراتی برای سلامتی فرد بیمار دارد؟

 

دقت داشته باشید روش رادیولوژی می تواند برای شناسایی طیف وسیعی از مشکلات و بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد؛ مشکلات و بیماری هایی چون بررسی استخوان یا استخوان های شکسته، بررسی وضعیت بیماری های قلبی و عروقی، بررسی وضعیت لخته های خونی و همچنین بررسی شرایط دستگاه گوارشی و…

 

عوارض غیر قابل تصور روش رادیولوژی

توجه داشته باشید دستگاه‌های رادیولوژی یکی از خطرناک ‌ترین ابزارهای تشخیص بیماری در حوضه‌ ی پزشکی می ‌باشند. تجهیزات رادیولوژی قدیمی که همچنان نیز در برخی از بیمارستان ‌ها و مراکز درمانی برای تشخیص پزشکی مورد استفاده هستند، ۲۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از دوز مورد نیاز بیمار، پرتو درمانی دارند!

تکنولوژی و ماشین آلات مورد استفاده در رادیولوژی در روش های مختلف، متفاوت است! برخی از ماشین آلات از تشعشع استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند!

برای نمونه در دستگاه اشعه ایکس، از نوعی تابش الکترومغناطیسی برای ساخت تصاویر داخل بدن بدون ایجاد هیچ گونه شکافی استفاده می شود! یا در روش دیگری چون استفاده از دستگاه ام آر آی، از میدان مغناطیسی به جای میدان تابشی، برای تولید تصاویر داخل بدن استفاده می شود.

تجویز بدون دلیل سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی می تواند تبعات گوناگونی از جمله ایجاد آسیب‌ هایی برای جنین باشد؛ آسیب ‌هایی که برگشت‌ ناپذیرند و شامل نارسایی‌ های گوناگونی نیز می شوند! همچنین قرار داشتن دستگاه‌ های رادیولوژی در کنار اتاق ‌های سونوگرافی باعث بروز عواقب خطرناک برای جنین ‌های مادران باردار می ‌شود!

دقت داشته باشید متاسفانه نوزادانی که در رحم مادر هستند چنانچه در معرض اشعه ی ایکس قرار گیرند، خطر ابتلا به انواع بیماری های سرطان در آن‌ ها ۴۰ درصد، خطر ابتلا به انواع تومور‌های سیستم عصبی ۵۰ درصد و همچنین خطر ابتلا به بیماری سرطان خون ۷۰ درصد افزایش می ‌یابد! پس می توان گفت پرتودهی اشعه ی ایکس به لگن خانم ‌ها در سنین باروری و بارداری نیز بایستی تحت شرایط ویژه ای انجام شود و تا حد امکان از انجام آن، اجتناب شود.

 

روش رادیولوژی چه خطراتی برای سلامتی فرد بیمار دارد؟

 

در برخی موارد دیده شده است که افرادی که ۲۰ یا حتی ۳۰ سال پیش، سر، گردن، شانه و یا حتی قسمت بالای قفسه سینه ی شان در معرض پرتوهای رادیولوژی بوده است، امروزه دچار مشکلات غده ی تیروئید شده اند و یا بسیاری از آن ‌ها مبتلا به بیماری سرطان هستند! همچنین اشعه ایکس مورد استفاده در وسایل دندانپزشکی نیز ممکن است به ابتلای فرد به بیماری سرطان تیروئید منجر شود. براساس آخرین آمارهای منتشر شده سالانه ۴۰۰۰  نفر در ایالات متحده آمریکا به دلیل ابتلا به بیماری ‌های ناشی از پرتوهای رادیولوژی جان خود را از دست می‌ دهند!

دانشمندان و محققان اعلام کرده ‌اند که برخورد پرتو رادیولوژی به ناحیه ی پایین شکم فرد بیمار، ممکن است موجب بروز آسیب ‌های ژنتیکی شود! آسیب هایی که می تواند به نسل بعد فرد بیمار انتقال یابد.

متاسفانه امروزه بسیاری از پزشکان متخصص، با تجویز بیش از حد رادیوگرافی با استفاده از اشعه ی ایکس به وسیله دستگاه ‌های رادیولوژی و سی تی اسکن، نشان داده ‌اند که از اصول حفاظتی پرتو ایکس، آگاهی لازم و کافی را ندارند و به این اصول نیز پایبند نیستند! جالب است بدانید به بیان برخی از صاحب‌ نظران، کشور ایران بزرگ ‌ترین مصرف‌ کننده ی فیلم رادیولوژی در جهان می‌ باشد! و حتی در سال گذشته، انجمن رادیولوژی ایران در یک اظهار نظر رسمی و قطعی اعلام کرد که مصرف فیلم رادیولوژی در ایران بیش از کشورهای اروپایی است!

 

همچنین لازم به یادآوری است بایستی از ورود همراه بیمار به اتاق رادیوگرافی یا سی تی اسکن که بوسیله ی اشعه ی ایکس کار می کند، جلوگیری نمود؛ و یا حتی در صورت الزام برای حضور همراه بیمار در کنار بیمار، بایستی وی باید روپوش سربی بپوشد.

در انتها بد نیست بدانید همچنان که ترس از اشعه ی ایکس بایستی هر چند وقت یک ‌بار به مردم هشدار داده شود، بایستی درباره ی عواقب ترس نابه ‌جا از آن هم توضیحاتی داده شود! زیرا در بسیاری از موارد، منفعت به کار بردن این تشعشعات بیشتر از ضرر آن‌ است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا