اسیدهای چرب امگا ۳ چه نقشی در تقویت حافظه آدمی دارند؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

بیشتر از چند سال نیست که بحث امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۳ در میان مردم جامعه مطرح شده است! در این مطلب تصمیم داریم شما را بیشتر و بهتر با این دسته از اسیدهای چرب و همچنین برخی عوارض ناگفته ی آن ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

اسیدهای چرب امگا 3 چه نقشی در تقویت حافظه آدمی دارند؟

 

اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای چرب ضروری ای هستند که برای رشد طبیعی و نرمال آدمی، ضروری می نمایند. توجه داشته باشید کاهش میزان اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی افراد در دنیای امروز، سبب بروز مشکلات عدیده ای شده است! مشکلاتی چون افزایش شیوع چاقی، افزایش شیوع بیماری‌ های قلبی و عروقی، افزایش شیوع سکته‌ های مغزی، افزایش شیوع بیماری دیابت، افزایش شیوع بیماری پر فشاری خون، افزایش شیوع عارضه ی میگرن، افزایش شیوع بیماری پوکی استخوان و مهم تر از همه، افزایش شیوع انواع بیماری های سرطان. بروز این اتفاقات دلیلی ندارد جز زندگی شهرنشینی و زندگی صنعتی که سبب ایجاد رژیم تغذیه ای نامناسب و همچنین بی تحرکی در میان افراد جامعه شده است.

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که مگر اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن آدمی ساخته نمی شوند؟

در پاسخ بایستی گفت خیر! بدن آدمی قادر به ساخت اسیدهای چرب امگا ۳ نیست! ما بایستی این دسته از اسیدهای چرب موردنیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی روزانه تامین نماییم. براساس جدیدترین پژوهش های انجام یافته، مشخص شده است که اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند سلامت قلب آدمی را تقویت نمایند و میزان تری‌ گلیسریدهای خون را پایین آورند. توجه داشته باشید داشتن میزان بالای این نوع چربی خون، یعنی تری‌ گلیسریدها یک عامل خطرساز برای ابتلا به بیماری قلبی است!

 

سوال دیگری که ممکن است در ذهن شما مطرح شود، این است که امگا ۳ در کدام دسته از مواد غذایی یافت می شود؟

در پاسخ بایستی گفت بهترین منابع برای اسید چرب امگا ۳ شامل انواع ماهی ها و آبزیان، تخم کدو و همچنین تخم کتان و گردو است. در حقیقت با اطمینان می توان گفت منبع ایده آل برای اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌ هایی مانند ماهی آزاد، ماهی قزل‌ آلا، ماهی تن، ماهی اسقومری و همچنین شاه‌ ماهی تعریف می‌ شود. جالب است بدانید که ماهی های تازه نسبت به ماهی های منجمد حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری هستند!

به باور بسیاری از پزشکان متخصص، چنانچه فردی در هفته ۳ تا ۴ وعده ماهی مصرف نکند، از سن یک سالگی به بعد، برای کمک به رشد مغزی و پیشگیری از بروز بسیاری بیماری‌ ها، مصرف مکمل امگا ۳ و یا شربت روغن ماهی برای او لازم و ضروری است. توصیه می کنیم بهتر است اسید چرب امگا ۳ را همراه با وعده ی غذای اصلی خود مصرف نمایید؛ زیرا مکمل این اسید چرب، نوعی روغن است و به همین دلیل، همراه با غذا بهتر و ایده آل تر جذب می‌ شود. دقت داشته باشید افرادی که پس از مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ دچار ضعف در پا می‌ شوند، می‌ توانند این مکمل را پیش از خواب خود مصرف نمایند.

 

اسیدهای چرب امگا 3 چه نقشی در تقویت حافظه آدمی دارند؟

 

براساس نظر انجمن قلب ایالات متحده آمریکا، مصرف روزانه ۱ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ برای افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند، توصیه می شود. لازم به بیان است مقادیر بالاتر مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، یعنی چیزی بین ۲ تا ۴ گرم در روز، برای کاهش تری گلیسیرید استفاده می شود.

 

اسیدهای چرب امگا ۳ چه نقشی در تقویت حافظه آدمی دارند؟

توجه داشته باشید چربی‌ ها در ساختمان سلولی بدن، به ویژه در ساختمان سلول‌ های مغزی شرکت دارند؛ به بیان واضح تر حدود ۲۰ درصد چربی های مغز را چربی های امگا ۳ تشکیل داده اند! براساس پژوهش های متعددی که انجام یافته است، مشخص شده است کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن، در بروز اختلال های روانی تاثیری بسیار قابل توجه دارد. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ سبب بهبود عملکرد مغزی آدمی با کمک به پوشش سلول های عصبی و همچنین کمک به ارتباط بهتر سلول های مغزی با یکدیگر می شود!

همچنین برخی از پژوهش‌ های انجام یافته توسط محققان بیانگر این نکته است که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به حفاظت در مقابل بیماری آلزایمر و نیز زوال عقل کمک کند. توصیه می کنیم سالمندان برای پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر، غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف نمایند.

جالب است بدانید چنانچه روزانه ۲ گرم امگا ۳ خالص به فرد مبتلا به بیماری میگرن داده شود، در برخی موارد میگرن شان کنترل می‌ شود!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا